Jag tror nog att jag själv skulle tycka att ca 15% påslag på marknadsmässigt inköpspris är rimligt för att någon hanterar att köpa in material. Mitt primära mål är ju inte att köpa en tjänst för inköp utan för installation. Så länge som det rör sig om standard grejer och inte jag som kund som krånglar med att jag ska ha spetzialböj från tyskland som någon stackars elektriker ska försöka leta upp o köpa så känns mer inte rimligt. Jag har svårt att se att elektriker råkar ut för så många materialfels jobb för normal installation där de gjorts rätt från början. (Nu pratar jag villa-installation, inte styrsystem till kontor mm).

• Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Att elektriker och VVSare på något sätt sticker ut med sina pålägg?
Kanske lite, men inte så extremt som det alltid vill göras gällande här.

Det ni inte vill förstå är att det är. Extremfall som tas upp.

Varför kostar rören exakt samma på Elbutik. Se och vad skulle det kosta?

Hur transporterar du @Daniel 109 150 meter rör och kabel, på cykeln eller?
Nej, El-Löken66. Det är faktiskt som så.. att den som läser och deltar här en del, kan uppfatta att du ofta kör den här visan och den visan kan framstå som en allmänt oresonlig försvarsvisa för ohemula påslag. Som här igen.. eller ska vi säga.. Att det kan framstå som oerhört långt från allmän lyhördhet för missnöjet som faktiskt finns, när en intet ont anande konsument utsätts för hutlösa överpriser.
Du tillhör väl helt enkelt den där skaran som tycks måna om ohemula påslag, eller hur ska man uppfatta alla dessa inlägg.. som du ( i alla fall nu) tycks mena rör extremfall? Kanske har jag fel.. men varför inte istället klart och tydligt då ta avstånd från sånt?
Enligt det jag kan konstatera, så tillhör du dem som jag verkligen inte sett ta avstånd från överpriser, utan jag har istället uppfattat "förklaringar".. med försök att få det att låta som saltning är ett rätt rimligt beteende.
Det är förstås vars och ens rätt att göra så och tycka så, men det ställer den som gör detta i "det båset", som många ändå sen tycks försöka få se ut som ett rimligt läge.. Nåja.

Nu tycker ju inte riktigt alla att det där med ohemul saltning är i sin ordning - med rätta - varken det rör extremfall eller är nåt allmänt förekommande fenomen.

• Gilla
Nailman och 4 till
  • Laddar…
E
RACS RACS skrev:
Nej, El-Löken66. Det är faktiskt som så.. att den som läser och deltar här en del, kan uppfatta att du ofta kör den här visan och den visan kan framstå som en allmänt oresonlig försvarsvisa för ohemula påslag. Som här igen.. eller ska vi säga.. Att det kan framstå som oerhört långt från allmän lyhördhet för missnöjet som faktiskt finns, när en intet ont anande konsument utsätts för hutlösa överpriser.
Du tillhör väl helt enkelt den där skaran som tycks måna om ohemula påslag, eller hur ska man uppfatta alla dessa inlägg.. som du ( i alla fall nu) tycks mena rör extremfall? Kanske har jag fel.. men varför inte istället klart och tydligt då ta avstånd från sånt?
Enligt det jag kan konstatera, så tillhör du dem som jag verkligen inte sett ta avstånd från överpriser, utan istället uppfattat "förklaringar".. med försök att få det att låta som rätt rimligt beteende.
Det är förstås vars och ens rätt att göra så och tycka så, men det ställer den som gör detta i "det båset", som många ändå sen tycks försöka få se ut som ett rimligt läge.. Nåja.

Nu tycker ju inte riktigt alla att det där med ohemul saltning är i sin ordning - med rätta - varken det rör extremfall eller är nåt allmänt förekommande fenomen.
Lägg fakta på bordet så ska du få svar.
Men jämför samma GTIN.

Jag vet att detta forum är en bubbla som inte representerar min bild av verkligheten. Likväl förekommer överdrivna prissättningar, på gnsen och över bedrägerier.

Jag utsätts själv för detta regelbundet och har svårt att tro att någon kan slippa undan.

Men vilken bransch är så idealet, visa mig vad vi ska eftersträva samt hur detta ska uppnås tack.

@TS jag tycker du ska nyttja ditt öppna köp på produkterna om du inte är nöjd.
Jag tycker även du ska be elektrikern förklara hur hans prissättning är, så får du kanske bättre förståelse för hans situation. Sen behöver du inte hålla med om den för det.

Jag hade också reagerat på de priserna, nu uppfattade jag det som att elektrikern inte kört ut det själv utan beställt hem materialet till kunden, men det kanske har blivit utkört av elektrikern, det är ju en viss kostnad i det.

I mitt yrke (it-konsult) så tycker jag folk är väldigt måna om att veta vad saker kostar, både hårdvara men även arbetet. Det tycker jag är sunt, jag ser inte det som något jobbigt agerande.
Men det är kanske för att jag själv är mån om vad saker kostar, många sliter ju ändå ganska hårt för de pengar man har kvar efter skatt. Nåja, inte elektriker kanske :crysmile:

• Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
E
X xLnT skrev:
@TS jag tycker du ska nyttja ditt öppna köp på produkterna om du inte är nöjd.
Jag tycker även du ska be elektrikern förklara hur hans prissättning är, så får du kanske bättre förståelse för hans situation. Sen behöver du inte hålla med om den för det.

Jag hade också reagerat på de priserna, nu uppfattade jag det som att elektrikern inte kört ut det själv utan beställt hem materialet till kunden, men det kanske har blivit utkört av elektrikern, det är ju en viss kostnad i det.

I mitt yrke (it-konsult) så tycker jag folk är väldigt måna om att veta vad saker kostar, både hårdvara men även arbetet. Det tycker jag är sunt, jag ser inte det som något jobbigt agerande.
Men det är kanske för att jag själv är mån om vad saker kostar, många sliter ju ändå ganska hårt för de pengar man har kvar efter skatt. Nåja, inte elektriker kanske :crysmile:
Vi får väl hoppas att där finns en timkostnad för utkörningen också.

Blev lite nyfiken, vad är det du sliter så med i dagens svenska samhälle?

Ser nu IT-konsult. Ja, din stackare. Finns det någon fond jag kan swischa ett bidrag till?

• Gilla
Sporris och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Lägg fakta på bordet så ska du få svar.
Men jämför samma GTIN.

Jag vet att detta forum är en bubbla som inte representerar min bild av verkligheten. Likväl förekommer överdrivna prissättningar, på gnsen och över bedrägerier.

Jag utsätts själv för detta regelbundet och har svårt att tro att någon kan slippa undan.

Men vilken bransch är så idealet, visa mig vad vi ska eftersträva samt hur detta ska uppnås tack.
Låt oss först säga, för att tydliggöra: GTIN (Global Trade Item Number) används för att identifiera produkter som säljs i butik eller online

Jag är inte säker på vad du vill säga.. men jag utgår ifrån att du vet vad du talar om. Dock, utifrån mitt inlägg så är det inte rimligt att begära om fakta om något jag inte talat om.

Vad menar du fö att du, i ditt yrkesutövande får jag anta, utsätts för? Överpriser eller.. precis då, som konsumenten längst ut gör? Inte ok oavsett vem som utsätts.

Men inte menar du väl sen att du är helt omedveten.. eller glömmer bort, att det i byggbranschen, inte minst inom el och vvs där det är svårt att få tag på kompetens, också förekommer ohemula överpriser?
Varför skulle detta vara ok? Förtroendet inom branschen tar skada, inte minst.

Däremot, att det på en het marknad tas bra betalt för en eftersökt kompetens, är absolut helt rimligt.. men en helt annan sak är det, att ta överpriser på material, inte alls rimligt! Min åsikt där.

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vi får väl hoppas att där finns en timkostnad för utkörningen också.

Blev lite nyfiken, vad är det du sliter så med i dagens svenska samhälle?

Ser nu IT-konsult. Ja, din stackare. Finns det någon fond jag kan swischa ett bidrag till?
Är du så upprörd och bestört att du inte kan redigera dina inlägg innan du skickar iväg dom?
Eller åtminstone läsa det som faktiskt skrivs.
Jag skrev inte att jag syftade på mig själv, men det finns många som faktiskt sliter på sina jobb, deras insatser behöver du inte förringa.

Tråkigt med bittra människor.

• Gilla
Bangan och 4 till
  • Laddar…
E
RACS RACS skrev:
Låt oss först säga, för att tydliggöra: GTIN (Global Trade Item Number) används för att identifiera produkter som säljs i butik eller online

Jag är inte säker på vad du vill säga.. men jag utgår ifrån att du vet vad du talar om. Dock, utifrån mitt inlägg så är det inte rimligt att begära om fakta om något jag inte talat om.

Vad menar du fö att du, i ditt yrkesutövande får jag anta, utsätts för? Överpriser eller.. precis då, som konsumenten längst ut gör? Inte ok oavsett vem som utsätts.

Men inte menar du väl sen att du är helt omedveten.. eller glömmer bort, att det i byggbranschen, inte minst inom el och vvs där det är svårt att få tag på kompetens, också förekommer ohemula överpriser?
Varför skulle detta vara ok? Förtroendet inom branschen tar skada, inte minst.

Däremot, att det på en het marknad tas bra betalt för en eftersökt kompetens, är absolut helt rimligt.. men en helt annan sak är det, att ta överpriser på material, inte alls rimligt! Min åsikt där.
Alla priser som tas ut är överpriser och ska generera någon slags vinst, eller det är vara vissa kategorier som tillåts tjäna på att sälja?

Nu med ROT är det inte möjligt att ta alltför höga timpriset då det vore en stöld från staten.

Men total priset bör ju oavsett bli detsamma.

Men i det kapitalistiska samhället tillåts företag få med bra vinst, det är inte detta som är problemet, och det vet du också.

Vi har statliga förebilder som tjänat många miljarder på sprit, spel, el och så vidare.

Problemen som de vettiga belyser är bristande kommunikation och ouppfyllda förväntningar. Nu kan vi lämna utförande därhän i denna argumentation.

Typexemplet är att någon beställer en. Hantverkare, går genom, kanske får en offert till och med.

Men när fakturan kommer är det väldigt mycket pengar att punga ut med på kort tid.

Denna någon uppcker att priserna på materiel är exempelvis dubbelt upp mot vad elbutik.se tar. Upprördhet skapas. Händer knyts. Trådar skapas.

Det jag menar nu är, lägg alla fakta på bordet så kan vi, forumet, hjälpa till att bedöma rimligheten.

Är det ryggdunkande som efterfrågas så borde tråden ligga i det forumet och inte el.

Håller du med eller ej?

• Gilla
Sporris
  • Laddar…
E
X xLnT skrev:
Är du så upprörd och bestört att du inte kan redigera dina inlägg innan du skickar iväg dom?
Eller åtminstone läsa det som faktiskt skrivs.
Jag skrev inte att jag syftade på mig själv, men det finns många som faktiskt sliter på sina jobb, deras insatser behöver du inte förringa.

Tråkigt med bittra människor.
Vem sliter?
Du bor i ett av världens tio bästa länder.
Dessutom är det inget fel att fysiskt slita det är faktiskt livsfarligt att inte.

Är verkligen inte bitter för att jag inte får jobba inom IT, detta har du gravt missförstått.

Känner mig inte det minsta upprörd eller bestört.

Men i vanlig ordning lägga dimridåer ut istället för att besvara mina frågor och påståenden.

Jag fick till mig idag att jag var en skam för detta forum. Så något rätt måste jag göra.

Men TS, du låter vansinnig. Man måste först förstå hur prissättningen går till. I deras system finns 100000 artiklar. Grossistens bruttopris, minus rabatt och sen påslag på det rabatterade priset. I vissa fall ligger man över en nätbutik, i andra fall under. Mkt hänger ihop med vilka artiklar elföretaget har bäst pris på från grossisten. Jag vet inte vad som är skäligt men att räkna med att man ska få samma pris som på nätet är nog svårt att förvänta sig.

• Gilla
Skopan och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vem sliter?
Du bor i ett av världens tio bästa länder.
Dessutom är det inget fel att fysiskt slita det är faktiskt livsfarligt att inte.

Är verkligen inte bitter för att jag inte får jobba inom IT, detta har du gravt missförstått.

Känner mig inte det minsta upprörd eller bestört.

Men i vanlig ordning lägga dimridåer ut istället för att besvara mina frågor och påståenden.

Jag fick till mig idag att jag var en skam för detta forum. Så något rätt måste jag göra.
Jag har inte lagt ut några ridåer, du hade en fråga som du själv svarade på (vad mitt yrke va).
Din andra fråga gällde om det fanns någon fond du kunde swisha till, vill du bidra genom att swisha pengar går det bra att swisha 900 60 32.

Men för att svara på dina frågor.
Jag tycker tex både polis och ambulanspersonal sliter psykiskt i dagens samhälle, mot vad de har betalt.
Jag skrev heller inte någon anledning till varför du är bitter, bara att det är tråkigt med bittra människor.

Om du hade sålt samma varor med samma pris som elektrikern, hur hade du motiverat påslaget när kunden påpekade det?

J Johan456 skrev:
Men TS, du låter vansinnig. Man måste först förstå hur prissättningen går till. I deras system finns 100000 artiklar. Grossistens bruttopris, minus rabatt och sen påslag på det rabatterade priset. I vissa fall ligger man över en nätbutik, i andra fall under. Mkt hänger ihop med vilka artiklar elföretaget har bäst pris på från grossisten. Jag vet inte vad som är skäligt men att räkna med att man ska få samma pris som på nätet är nog svårt att förvänta sig.
Nja, vansinnig tycker jag inte han låter.
Ett påslag på 10-15% är väl rimligt, vad som är vansinnigt är påslag på 100% eller mer, för material endast, som i detta fallet.

• Gilla
krill7 och 2 till
  • Laddar…
Om man informerar kunden i förväg att man tänker lägga på 100% på materialet (eller vad man nu tar) så är det okej. Men säger man att man ger 20% rabatt men lägger på 150% är det inte konstigt att kunder blir sura. Missnöjda kunder borde vara något man vill undvika.

• Gilla
BSOD och 7 till
  • Laddar…
Detta är tyvärr bara ännu ett exempel i raden på hur byggbranschen är en politiskt subventionerad blåsarbransch som har sossarnas stöd. Varje annan bransch, t ex telekombranschen som har kört sådant här har städats upp genom att partiet ger rättssystemet instruktioner om att sätta dit fuskarna men byggbranschen är så viktig för ekonomin och sossarnas politiska makt att de kommer undan.

Mobilförsäljarbranschen har också städats upp, Allra satte man dit men byggbranschen kommer alltid undan. Det är ju rätt självklart att dessa materielpåslag är oskäliga enligt konsumentstandard.

Alltså - det enda som skule hjälpa är om Anslagstavlan i SVT kunde köra en kampanj "Anmäl alltid en blåsande elektriker till - Elsäkerheteverket! För din egen skuuuuuuuullll" (Ni som är födda på 60-talet känner igen truddelutten. Alternativt att socialstyrelsen satte upp affischer med "Pruta alltid materielpriset 6-8 gånger om dagen" (samma grupp känner nog igen sig".

• Gilla
john68 och 2 till
  • Laddar…
Att inte fler gnäller på sin däckhandlare där samma fenomen finns?
Eller tänk om privatpersoner skulle omfattas av samma priser och dokumentationskrav på sina byggsopor som företagen?

Visst el och vvs har levt ganska skyddat innan men vi snåljopar jämför och pressar priser på det mesta ;) och uppstickare som elbutik och rinkaby finns ju som jömförelse?

Ta även bilreservdelar och jämför mekonomen med t.ex autodoc

Har själv aldrig hittat nått billigare än vad min elektriker tar men jag har extrem tur där som har en bra kontakt :cool:

• Gilla
Henrik.woll och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.