76 759 läst ·
552 svar
77k läst
552 svar
Ockerpriser på el
Nä, det är ju klart. 500% är ju rätt vanligt påslag utan att behöva anstränga sig alls. Helt klar är det elektrikerna som lever i feernas värld med julafton varje dag. Svinigt med hantverkare som skall bli miljonär på varje jobb.E El-Löken66 skrev:
Vi har avhandlat detta i otaliga trådar. Det är en sving bransch, men viktigt att detta såklart inte gäller alla, men det verkar finnas ovanligt mkt krämare. Nu tycker dock inte jag att TS råkat ut för ngn riktig krämare, då hade det handlat om 3-400% påslag. 50-100% i den här branschen verkar vara ett kap. Så jag råder dig att betala och köra på, du kan råka ut för mkt värre.
Nä du verkar ha rätt. Läste runt lite i forumet och 500% kunde de ha varit.G guggen skrev:Vi har avhandlat detta i otaliga trådar. Det är en sving bransch, men viktigt att detta såklart inte gäller alla, men det verkar finnas ovanligt mkt krämare. Nu tycker dock inte jag att TS råkat ut för ngn riktig krämare, då hade det handlat om 3-400% påslag. 50-100% i den här branschen verkar vara ett kap. Så jag råder dig att betala och köra på, du kan råka ut för mkt värre.
Kabeln är inte lagd i backen, så jag är lite sugen på att skicka tillbaka den. Men som du säger, blir man bara kn*** i *** lite så kanske man måste vara glad ändå.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Men om arbetet är påbörjat måste det också vara beställt (som du skrev i #1) Hur gick konversation? Ringde du och sa att du ville ha lite arbeten utförda och de svara ok sen inget mer? Någon form av genomgång, platsbesök mm har väl förts? Pratade ni inte om pris eller offerter då?Agge8080 skrev:
De svarade vi har inte tid nu. Då svarade jag, vi kan lägga ner slangen så kan ni komma och koppla när markarbetet är klart. Då svarade han ok, jag skickar materialet nu med massa påslag. Ja det blir bra sa jag.Henrik.woll skrev:
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Tråkigt läge, alltid lätt att vara efterklok..
Men ring och prata med dem, det kanske blev fel på fakturan? Vem vet..
Sen får du kanske försöka och ta det som en lärdom att man kollar vad det kostar innan man handlar. Du gör garanterat det när du köper andra tjänster och prylar..
Men ring och prata med dem, det kanske blev fel på fakturan? Vem vet..
Sen får du kanske försöka och ta det som en lärdom att man kollar vad det kostar innan man handlar. Du gör garanterat det när du köper andra tjänster och prylar..
Nu är det ju lite sent i ditt fall, men så här gjorde jag när jag fick en offert på (cirka) 12 kkr material (som jag skulle kunna köpa för 6 kkr) och 10 kkr arbete (16 timmar):Agge8080 skrev:
- Jag ifrågasatte materialpriset, men de hävdade att de bara hade 20 % påslag.
- Då sa jag att 20 % motsvarar 2000 kr i vinst, vilket jag hellre lägger på er timlön. Ni får 780 kr/timme om jag köper materialet själv. Då vinner vi båda.
Givetvis skulle de tjänat mer än 2000 kronor eftersom de använt listpriset, men de kunde de inte gärna säga De gick med på det, men funkar säkert inte i alla fall.
Att hantverkare lägger på extra är ju ingen hemlighet, ibland det dubbla, det är trots allt det dom tjänar på, men ett konstigt avtal du har, ingen prisuppgift på materialet innan leverans och inte ens klart om dom ska utföra arbetet eller inte.
Som sagt, man frågar väl alltid vad det kostar innan man handlar, Och man ska begära in en offert INNAN man beställer då kommer det inga överraskningar. Är det en mindre firma så betalar dom 10 - 12000:- +moms för kabel och slang och då är 16000 till kund lite dyrt men inte hutlöst.
Redigerat:
Det går ju faktiskt fortfarande att säga till dem att de får göra något åt materialpriset då det är dubbelt så dyrt som du kan skaffa grejerna själv. Säg att det inte är ett rimligt påslag, jag gjorde klart för elektrikern att jag hade full koll på vad materialet kostade och när sluträkningen kom så var det 70% rabatt på allt material från original pris. Går säkert inte varje gång men du har ju inget att förlora? Enligt konsumentköplagen ska de för övrigt tillgodose kundens intresse och att lägga på dubbla priset på material bara för man glömmer fråga först är nog inte att tillgodose kundens intresse.
"4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt."
"6 § ... Om det först sedan tjänsten har börjat utföras visar sig att den inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten eller att priset för tjänsten kan bli betydligt högre än konsumenten hade kunnat räkna med, skall näringsidkaren underrätta konsumenten om förhållandet och begära hans anvisningar."
"4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt."
"6 § ... Om det först sedan tjänsten har börjat utföras visar sig att den inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten eller att priset för tjänsten kan bli betydligt högre än konsumenten hade kunnat räkna med, skall näringsidkaren underrätta konsumenten om förhållandet och begära hans anvisningar."
Ja elektriker i Stockholm är omöjligt. Ingen har tid om de inte blir miljonär på jobbet.HeineA skrev: