E elmont skrev:
Som sagt, man frågar väl alltid vad det kostar innan man handlar, Och man ska begära in en offert INNAN man beställer då kommer det inga överraskningar. Är det en mindre firma så betalar dom 10 - 12000:- +moms för kabel och slang och då är 16000 till kund lite dyrt men inte hutlöst.
Ja fast prova ta in en offert i Stockholm. De har inte tid då, eller så blir det som VVS:aren som skulle dra en meter vattenledning hos mig, en t-korsning, en 90-gradare, 2m rör och så en 90-gradare till. 20 000:-. Men då fyller han på vattnet i röret efteråt, det ingår.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Pel063 och 11 till
  • Laddar…
Agge8080 Agge8080 skrev:
Ja fast prova ta in en offert i Stockholm. De har inte tid då, eller så blir det som VVS:aren som skulle dra en meter vattenledning hos mig, en t-korsning, en 90-gradare, 2m rör och så en 90-gradare till. 20 000:-. Men då fyller han på vattnet i röret efteråt, det ingår.
Men du åker väl inte till en butik tar en tv går till kassan köper den på faktura och sen börjar diskutera priset när fakturan dimper ner? ”Jag kan ju hitta samma modell på nätet för halva pengen” Man kollar rimligen på prislappen först och sen gör man sitt val.

• Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Men du åker väl inte till en butik tar en tv går till kassan köper den på faktura och sen börjar diskutera priset när fakturan dimper ner? ”Jag kan ju hitta samma modell på nätet för halva pengen” Man kollar rimligen på prislappen först och sen gör man sitt val.
Jo, har du inte hört talas om lägsta-pris-garanti som många elektronikkedjor använder sig av? Eller som när Mediamarkt körde öppningsrabatt på en TV som kostade 30% mer i redan öppnade butiker. Det funkade fint då med att pruta när man inser att de försökt blåsa en.

Dålig jämförelse med, mer som ett sätt att försöka rättfärdiga svineri. Om jag köper en TV och vi bestämmer pris i butik, sedan hämtar jag ut den på utlämningen. När fakturan kommer så tillkommer en utlämningsavgift på 1000:-, plus att killen på utlämningen råkat få en P-bot den dagen, den har de lagt på fakturan med. Det är mer nära elektrikerbeteende.

• Gilla
Pel063 och 16 till
  • Laddar…
E
Men du åker väl inte till en butik tar en tv går till kassan och sen börjar diskutera priset? ”Jag kan ju hitta samma modell på nätet för halva pengen” Man kollar rimligen på prislappen först och sen för sitt val.
Blir ju alltid problem att anlita hantverkare i högkonjunktur om kontakterna inte finns från början.

Att komma en vecka innan funkar då inte.

TS får gärna lägga ut hela fakturan, men vem ringer en kock för att köra ut mat?

Det finns gott om nätbutiker idag, hantverkare att göra skitgöran är det allt sämre med då alla vill programmera, därav många polacker, rumäner, balter inne nu, nästa steg blir Asien.

• Gilla
1
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Blir ju alltid problem att anlita hantverkare i högkonjunktur om kontakterna inte finns från början.

Att komma en vecka innan funkar då inte.

TS får gärna lägga ut hela fakturan, men vem ringer en kock för att köra ut mat?

Det finns gott om nätbutiker idag, hantverkare att göra skitgöran är det allt sämre med då alla vill programmera, därav många polacker, rumäner, balter inne nu, nästa steg blir Asien.
Det är väl inget konstigt att kocken skickar ut maten innan han kommer och lagar den? Måste han bära den själv på plats? Tror du kocken kommer med egen lastbil till nobelfesten efter att ha handlat på ICA?

• Gilla
JanEW
  • Laddar…
Agge8080 Agge8080 skrev:
Jo, har du inte hört talas om lägsta-pris-garanti som många elektronikkedjor använder sig av? Eller som när Mediamarkt körde öppningsrabatt på en TV som kostade 30% mer i redan öppnade butiker. Det funkade fint då med att pruta när man inser att de försökt blåsa en.

Dålig jämförelse med, mer som ett sätt att försöka rättfärdiga svineri. Om jag köper en TV och vi bestämmer pris i butik, sedan hämtar jag ut den på utlämningen. När fakturan kommer så tillkommer en utlämningsavgift på 1000:-, plus att killen på utlämningen råkat få en P-bot den dagen, den har de lagt på fakturan med. Det är mer nära elektrikerbeteende.
Men då har du iallafall tagit reda på vad det kostar, sen att du inte gillar prislappen är en annan sak. Här verkar du inte ha frågat ens?! Att sen då säga att det inte blev vad du tänkte dig är ju hål i huvudet!
Med det sagt kan jag hålla med om att påslagen som görs i vissa fall är rena fantasisummor men hade man frågat innan hade detta inte blivit en överraskning. Då kan man föra en diskussion kring priset eller leta vidare.
Nu verkar du ändå ha beställt arbetet trots att du inte har en aning om vad det kommer kosta.
Är det normalt?!

• Gilla
twoody och 5 till
  • Laddar…
Men då har du iallafall tagit reda på vad det kostar, sen att du inte gillar prislappen är en annan sak. Här verkar du inte ha frågat ens?! Att sen då säga att det inte blev vad du tänkte dig är ju hål i huvudet!
Med det sagt kan jag hålla med om att påslagen som görs i vissa fall är rena fantasisummor men hade man frågat innan hade detta inte blivit en överraskning. Då kan man föra en diskussion kring priset eller leta vidare.
Nu verkar du ändå ha beställt arbetet trots att du inte har en aning om vad det kommer kosta.
Är det normalt?!
Ja det är faktiskt fullt normalt för mindre jobb, förutom bland elektriker verkar det som. Om något måste göras och vi vet att timlönen är mellan 500-800 så accepterar man kanske diffen på 20% upp eller ner. Får man en bra hantverkare är det ok. Men att det sedan kan bli ett par hundra procent dyrare, ja det är helt enkelt ocker. Det var ju en som drog det till domstol, en spännande tråd här på bh för ett eller två år sen, tyvärr förlikade firman till slut. Synd för det är ocker, sannolikt olagligt och tyvärr ej, vad jag vet, prövat fullt ut i domstol ännu.
Har själv som många andra gått i fällan, men man gör det bara en gång.
Så i sammanhanget tycker jag fortfarande TS påslag är inom gränserna för det rimliga.

• Gilla
pmw74 och 2 till
  • Laddar…
E
Agge8080 Agge8080 skrev:
Det är väl inget konstigt att kocken skickar ut maten innan han kommer och lagar den? Måste han bära den själv på plats? Tror du kocken kommer med egen lastbil till nobelfesten efter att ha handlat på ICA?
Fast nu hade ju inte elfirman tid så vad skulle materielen där att göra.

Ligger minst 7 hundar begravna här men jag förstår att detta är en tråd där ryggar ska dunkas blodiga så jag stämmer in i kören.

Elektrikern är jordens avskum med ett, och enbart ett enda mål vilket är att lägga på maximalt med procent på allt materiel de tillhandahåller då de inte tror vanligt folk kan Googla.
Skam.

• Gilla
leffeisala och 2 till
  • Laddar…
Om man bortser från elektriker och rörkrökare så brukar materialet kosta ungefär som det gör i butik. Det är inget som man måste göra upp i detalj innan för att inte bli blåst. Jag tror inte att elektrikern är sugen på att ge en detaljerad prislista på materialet. Då blir det i stället en generell rabatt på den så kallade ”grossistens” fantasiprislista med priser som ingen betalar. Utom möjligen elektrikerns blåsts kunder.

Det här är något som jag önskar att någon drar till rätten.

• Gilla
Skopan och 13 till
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Om man bortser från elektriker och rörkrökare så brukar materialet kosta ungefär som det gör i butik. Det är inget som man måste göra upp i detalj innan för att inte bli blåst. Jag tror inte att elektrikern är sugen på att ge en detaljerad prislista på materialet. Då blir det i stället en generell rabatt på den så kallade ”grossistens” fantasiprislista med priser som ingen betalar. Utom möjligen elektrikerns blåsts kunder.

Det här är något som jag önskar att någon drar till rätten.
Nonsens.
Påslag förekommer alltid.
Bilverkstad.
Begravningsentreprenör.
Tandläkare.
Hyrlarm som Verisure m.fl.
Listan kan göras oändlig. Sen tillkommer frågan om påslag på timpris.

Men jag antar du vill ha en arbetsmarknad där alla har villkor som Foodora eller SDR.

Då både el och vatten kan skapa stora skador så kommer materielfel ovillkorligen leda till att den som monterade det blir indragen i efterspelet, det betyder en massa odebitberbar tid för denne.

Daniel109 har säkerligen gått på pumpen ett par gånger, vissa har konstigt nog en tendens att göra det.
Anekdotisk bevisföring presenteras som fakta i ett forum där många ivrigt hejar på.

Men jag har märkt att Daniel109 har fel i det hen skriver i minst 50% av fallen. Minst.

Men uttrycker sig med sådant självförtroende att det är lätt att falla i fällan och missta detta för fakta.

Givetvis är detta inget stort problem i samhället.

Bra att forum som dessa finns så vi verkligen kan belysa problemet. Men då TS vara presenterar ena sidans version och helt utelämnar fakta blir det ärligt sagt väldigt ointressant.

TS bemöter inte påståenden som inte smiskar ryggen röd och het.

Inlägg två skrev jag att priset var detsamma på Elbutik. Se, en erkänt billigt nätgrossist.

Kom TS med något som backade upp hens påstående att hen kunde handla samma artikelnummer till halva priset som hen sturskt påstod i inlägg 1?

Eller någon förklaring till varför påstående 1 inte går hand i hand med faktapresentation 1?

Icke, skribenter som inte håller med, bemöda er inte. Verkligheten är precis som TS beskriver och inget kan rucka på detta.
Bra så.

• Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Nu har du definitivt fel i det mesta. Att du tycker att jag har fel beror i allmänhet på att du inte håller med. Inte att jag har fel.

Jag har inte gått på pumpen. Jag har inte föreslagit något av det du vill insinuera. Men det är typiska saker som någon måste dementera i varenda tråd när detta kommer upp.

Folk vill ha transparens och rimliga påslag. Men på något vis lyckas du missförstå varenda gång.

• Gilla
leffeisala och 5 till
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Nu har du definitivt fel i det mesta. Att du tycker att jag har fel beror i allmänhet på att du inte håller med. Inte att jag har fel.

Jag har inte gått på pumpen. Jag har inte föreslagit något av det du vill insinuera. Men det är typiska saker som någon måste dementera i varenda tråd när detta kommer upp.

Folk vill ha transparens och rimliga påslag. Men på något vis lyckas du missförstå varenda gång.
Finns oerhört mycket du betalar r dagligen där ingen transperens eller rimliga påslag är aktuella.

Men ge gärna exempel på hur det ska fungera? Är det snickaren som är din förebild igen? Då har du haft enorm tur troligen.

Det har jag och flera andra förklarat för dig upprepade gånger. Nu räcker det med den förklaring jag gav.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Det har jag och flera andra förklarat för dig upprepade gånger. Nu räcker det med den förklaring jag gav.
Att elektriker och VVSare på något sätt sticker ut med sina pålägg?
Kanske lite, men inte så extremt som det alltid vill göras gällande här.

Det ni inte vill förstå är att det är. Extremfall som tas upp.

Varför kostar rören exakt samma på Elbutik. Se och vad skulle det kosta?

Hur transporterar du @Daniel 109 150 meter rör och kabel, på cykeln eller?

Agge8080 Agge8080 skrev:
Hur mycket tycker du att dom skulle ta betalt då? Deras inköpspris ligger någon stans mellan 10-12 000:- + moms = minst 12500:- sedan deras påslag för hantering 1000:- =13500 och med 20% påslag på deras kostnader ca 16 000:-

• Gilla
Lövborgen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.