L larsson r skrev:
Starta företag å skaffa konto
Nu var jag en presumtiv kund som enl dig borde känna till en hemlig prislista, att starta verksamhet inom elbranchen har jag inte intresse av!

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Det låter som du gått i "Livets hårda skola". Det verkar vara en rätt dålig skola för alla som gått där verkar ha missat väldigt mycket enkla grundläggande saker som vi andra fått lära oss i den vanliga skolan.

Förs det första: Vinstmarginal är definierat som skillnaden mellan ditt inköpspris och ditt försäljningspris. Jag håller helt med om att det är helt ovidkommande för mig som slutkund. Eftersom din vinstmarginal är ovidkommande för mig så är även ditt inköpspris ovidkommander. Är ditt inköpspris ovidkommande är det även ovidkommande vad din leverantör eller grossist har för prismodell gentemot dig. Om du betalar ett fast pris utan rabatter, ett rabatterat pris mot en fantasiprislista eller om ni helt enkelt slår tärning om priset spelar ingen roll. Vi var ju överens om att dina marginaler är din ensak och alltså är ditt inköpspris också din ensak.

För det andra: Det enda pris, och den enda prislista, som är relevant för mig som kund är din egen prislista. Jag jämför den sedan mot andra aktörer på den fria marknaden. Om du är dyrare än andra så är dyrare än andra. Svårare än så är det inte. Det spelar ingen som helst roll för mig som kund varför du är dyrare. Du kan hänvisa till Ahlsellsprislista hur mycket du vill men den är helt ovidkommande.

Det är ju knappast så att det går till så här:

Du: Ge mig femhundra spänn!
Kund: Öh, den där kan jag köpa på ICA för 50:-
Du: Ja, men Coop i Bredängen tar tusen spänn. Dä du! Ge mig femhundra spänn!
Kund: Jaha, Coop i Bredängen tar så mycket. Fan vad snäll du är som säljer till halva priset!

Skulle inte tro det du.
Bra inlägg.
Om kunden frågar efter en prislista måste entreprenören kunna presentera en prislista. Om entreprenören använder Ahlsells prislista så får hen presentera Ahlsells prislista som då blir entreprenörens prislista. Om entreprenören vill erbjuda rabatt på sin prislista kan hen givetvis göra det.
Entreprenören kan också svara att han inte har någon prislista men att hen gör sina inköp på Ahlsells och om entreprenören vill kan hen erbjuda xx% rabatt på Ahlsells priser. Eller xx% påslag på sina inköpspriser.

Frågar dock inte konsumenten om en prislista behöver inte entreprenören presentera en prislista. Finns inget avtalat ska konsumenten betala det som är skäligt.
Ganska exakt här sker krocken mellan konsument och entreprenör i många fall. Konsumenten anser inte att det är skäligt att betala xx kr för ett uttag som konsumenten hittar på nätet för xx kr.
Men det behöver inte betyda att priset är oskäligt i lagens mening. Men det kan betyda att priset är oskäligt i lagens mening.

Solklart va?

S Sista spiken skrev:
Varför har du en så ironisk/överlägsen/dumdryg attityd i dina inlägg?
Hur ska här någonsin kunna skapas en för alla parter fruktsam dialog när inte ens de mest uppenbara dumheter och perversiteter får belysas?
Tala om elefanten i rummet!
Tja , så länge som alla skriker om att allt är för dyrt
D Daniel 109 skrev:
Så du förväntar dig att dina kunder startar företag och konto på Ahlsell för att kunna tolka dina prisuppgifter?

• Gilla
skoge
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Bra inlägg.
Om kunden frågar efter en prislista måste entreprenören kunna presentera en prislista. Om entreprenören använder Ahlsells prislista så får hen presentera Ahlsells prislista som då blir entreprenörens prislista. Om entreprenören vill erbjuda rabatt på sin prislista kan hen givetvis göra det.
Entreprenören kan också svara att han inte har någon prislista men att hen gör sina inköp på Ahlsells och om entreprenören vill kan hen erbjuda xx% rabatt på Ahlsells priser. Eller xx% påslag på sina inköpspriser.

Frågar dock inte konsumenten om en prislista behöver inte entreprenören presentera en prislista. Finns inget avtalat ska konsumenten betala det som är skäligt.
Ganska exakt här sker krocken mellan konsument och entreprenör i många fall. Konsumenten anser inte att det är skäligt att betala xx kr för ett uttag som konsumenten hittar på nätet för xx kr.
Men det behöver inte betyda att priset är oskäligt i lagens mening. Men det kan betyda att priset är oskäligt i lagens mening.

Solklart va?
Nää

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
Den som frågar efter pris brukas sällan ha råd ändå

• Wow
  • Älska
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Problemet med elektriker är att det inte verkar vara någon som driver det till rätten. Politikerna kan göra något om lagarna ger orimliga resultat. Men det har ju inte ens prövats mot lagarna. Vad elsäkerhetsverket har med saken att göra begriper jag inte. Om det dyker upp ett bra typfall är jag gärna med och delar på kostnaderna vid en eventuell förlust. Men fallet i den här tråden är inte ett sådant fall.

När jag köper däck har priserna inte varit långt ifrån vad jag själv kan hitta dem för.
Flipbed Flipbed skrev:
Om dom beställde hem direkt till dig så göm undan grejerna, säg att du inte fått dom och säg att du inte vill ha dom som hantverkare längre. Svin ska svinerier ha.

En man dog kom upp till himlen Gud frågade var har du varit i jordelivet Jag har varit hantverkare Gud ,svarade man ,då sa gud då kan du ju dra åt helvete

S sergiomancini skrev:
En man dog kom upp till himlen Gud frågade var har du varit i jordelivet Jag har varit hantverkare Gud ,svarade man ,då sa gud då kan du ju dra åt helvete
En annan variant är:
En elektriker kom till Sankte Per
Per frågade vad han gjort i jordelivet och elektrikern sa att han bedrivit en liten firma som jobbade åt privatkunder
Då tittade Per på honom och utbrast:
Kom in min vän, du har redan haft ditt helvete på jorden
:cool: ;)
Det här inlägget och det jag svarade på är väldigt OT och båda borde kanske raderas
Men kunde inte låta bli att ge ett dumt svar på ett dumt inlägg
:thinking:

• Gilla
Berrabus123 och 1 till
  • Laddar…
Skulle det vara roligt?

Ann-lousa Ann-lousa skrev:
Sedan vi byggde vårat hus, använt oss av flera olika företag som snickare, golvläggare, målare m.m så har vi blivit lurade på pengar samt mkt slarv med 85%. Den som pålade sade att han lagt mycket grovt singel i marken för stöd runt sockeln eller vad han nu sade, det kostade oss 20000 extra men vi trodde inte det kunde stämma, vi började gräva ned på att ställe för att se, det fanns inget, så vi vart skogstokiga och anmälde han så vi fick tillbaka dessa pengar. Jag litar i dag inte på hantverkare eller byggare för fem öre. Det enda de är ute efter är att få blåsa en utav sjutton. Nylagt klinkers vid bygge kunde vi några månader LYFTA bort och han hade mage att säga att "vi gnällde" i nnan han ens hade varit att titta, spruckna klinkers i toan och vi gnällde. Jag rent ut sagt avskyr alla sorters hantverkare, byggare, ena luriga människor. Vi är sådana som inte stör när det byggs ett hus utan man litade på de som vi trodde kunde sitt jobb, jag ångrar att vi inte gjorde som grannen, gick och filmade och skyllde på att det är för framtiden, kul att titta tillbaka på när det är färdigt men hans agenda var en helt annan sedan hade han inte ett enda hål i en enda fog, allt hos dem är felfritt.
Kolla upp detta en gång till, har du inte skrivit på något kan du gått ifråga sätta.
Var en tid ansvarig för en organisation som höll reda på hur våra anläggningar fungerade ute hos våra kunder. Det visade sig genomgående att de anläggningar vi levererade till "gnälliga kunder" fungerade bäst - och det var också hos de kunderna som vi hittade de bästa supportrarna för vår teknik. Så "gnälliga kunder" är guld värda - enligt min erfarenhet.

En söndag eftermiddag tvingades jag snabbt flyga över till Norge och en där "besvärlig och gnällig kund". Jag mötte elchefen ute på företagets skrotgård som förklarade (lite fritt översatt) att "innan du åker härifrån - kommer er anläggning stå här ute på skrotgården". Tre dagar senare - när jag lärt elchefen hur anläggningen fungerade i detalj (och rättat till det de varit inne och fingrat på) - var han beredd att försvara den med sitt liv.

B Bengan 10 skrev:
Skulle det vara roligt?
Nej det kanske inte är roligt men jag tycker om choklad

• Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Överblivet material från andra jobb (där kunden betalat t ex en hel rulle men bara använt 1/3) skrivs av men säljs sedan privat eller används vid andra jobb på fritiden. Jag har själv köpt sådant "överblivet" material av elektriker. Många sköna extra slantar rakt ner i fickan, utan krångel med kvitton eller moms.
Varför gynnar du inte en seriös hantverkare istället och handlar material ”vitt” av honom mot kvitto och tillhörande garantier? Irriterande med oärliga kunder som gör svarta affärer och gynnar oseriösa hantverkare....

• Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
P
B Bengan 10 skrev:
Skulle det vara roligt?
Jag tycker att båda var ganska roliga. :D

• Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
E Erik Lindroos skrev:
Låter klockrent. Just den öppna kommunikation jag som kund skulle uppskatta. Och jag betalar gärna för planeringstiden, för som du säger, om jag som amatör ska handla själv utan guidning är ju risken stor att det inte blir helt bra. Och mycket dyrare i slutändan. Och har du dessutom inga eller rimliga påslag så är en hög timpenning välmotiverad. Ingen seriös kund har problem med det. Bra folk ska ha bra betalt! Och det brukar ändå inte bli dyrt för kunden i det långa loppet.
Jo, att planera inköpen tillsammans tjänar vi båda på. Dels slipper kunden merkostnad för att jag ska komma tillbaka och komplettera och jag slipper få kaos i min kalender då jag behöver möblera om i den för eventuella återbesök, vilket även drabbar mina andra kunder negativt.

Att lämna en offert (tidsmässigt) när kunden håller med material kan också vara knepigt då man ej jobbar med det material som man ”normalt” är van vid. Därför brukar jag försöka ”slussa in” dessa kunder på några av de (för mig) familjära fabrikaten.

• Gilla
Sista spiken och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om jag tokar ditt inlägg rätt så älskar din granne alla hantverkare då allt var felfritt hos dem medans du avskyr alla hantverkare eftersom mycket blev fel hos er.
Var det samma hantverkare hos er båda eller hade grannen bara en sagolik tur?
Där har du nog fel i alla fall. Vi var bara här 2 gånger MED VARMA KÖTTGRYTOR och varma drycker då den vinter låg i -20, så hur skulle dem inte gilla oss. Det vore rimligt om vi hade sprungit till nybygget dag ut och dag in och gnällde som vissa gjorde, då hade jag förstått vad du menar. Vi hade inte tid, vi jobbade. Vi borde väll i stället ha varit sådana MAN VILL bygga hus åt, problemet var nog: när katten är borta dansar råttorna på bordet.

Ann-lousa Ann-lousa skrev:
Där har du nog fel i alla fall. Vi var bara här 2 gånger MED VARMA KÖTTGRYTOR och varma drycker då den vinter låg i -20, så hur skulle dem inte gilla oss. Det vore rimligt om vi hade sprungit till nybygget dag ut och dag in och gnällde som vissa gjorde, då hade jag förstått vad du menar. Vi hade inte tid, vi jobbade. Vi borde väll i stället ha varit sådana MAN VILL bygga hus åt, problemet var nog: när katten är borta dansar råttorna på bordet.
Det skiljer mellan olika typer av byggprojekt. Men är man själv Byggherre för sitt hus finns det inga hinder för en mer eller mindre daglig uppföljning - gärna efter att man kommit hem från det egna jobbet. (Jag tror att någon tidigare på tråden tipsade om "att man kan städa upp lite" - och det är ett jättebra tips).
Man skall inte hänga över axeln - men det är ytterst rimligt att följa upp vad som har gjorts och hur - och en kort veckorapport till entreprenören är heller inte fel - gärna kryddad med lite beröm om det är befogat. Men man kan som beställare inte släppa en entreprenör helt vind- för våg.
Ett stort problem är ex vis att entreprenören sällan orkar sätta sig in i de detaljerade installationsinstruktioner som tillverkaren tagit fram, och som skall säkerställa funktion och livslängd.
Ett bra tips kan därför vara att som beställare själv sätta sig in i dessa regler - och sedan följa upp att entreprenören följer dessa. Har man inte själv kompetens att göra detta, bör man skaffa någon att "hålla i handen".
Sammanfattningsvis brukar stegen för ett komplett "projekt" vara följande:
  • Klarställning av projektomfattning.
  • Upprättande av kravspecifikation.
  • Ta in priser och Anbud.
  • Utvärdera anbud, klara ut oklarheter.
  • Klara ut åberopade Allmänna Villkor
    med tillämpliga begränsningar.
  • Förhandla med anbudsgivarna.
  • Utfärda köporder eller upprätta köpeavtal.
  • Uppföljning (på plats) och rapportering.
  • Klara ut eventuella ÄTA-arbeten.
  • Delbesiktningar & Slutbesiktning.
Följer man dom stegen brukar det landa rätt bra - är min uppfattning och erfarenhet.

• Gilla
RACS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.