76 076 läst ·
552 svar
76k läst
552 svar
Ockerpriser på el
Jag förstår exakt vad du menar med ”när katten är borta...Ann-lousa skrev:
Där har du nog fel i alla fall. Vi var bara här 2 gånger MED VARMA KÖTTGRYTOR och varma drycker då den vinter låg i -20, så hur skulle dem inte gilla oss. Det vore rimligt om vi hade sprungit till nybygget dag ut och dag in och gnällde som vissa gjorde, då hade jag förstått vad du menar. Vi hade inte tid, vi jobbade. Vi borde väll i stället ha varit sådana MAN VILL bygga hus åt, problemet var nog: när katten är borta dansar råttorna på bordet.
Men du svarar inte på den egentliga frågan ifall ni hade samma hantverkare som grannen och ifall grannen var nöjd och isf varför?
Min bilfirma är likadan, men där är han ärlig med det och har de senaste gångerna bett mig komma med reservdelarna. Han påstår att han är lika förbannad som jag (utan att jag varit speciellt förbannad egentligen). Men att han inte har möjlighet att köpa reservdelar på andra ställen. Jag har sparat många tusenlappar på det sättet.H HMJ1 skrev:Har haft samma erfarenhet nyligen fast gällande vvs.
Materialet kunde jag konstatera låg runt 6000:- på de flesta online butiker. När jag nämnde det i vvs butiken som är rikstäckande, fick jag det vanliga svaret ” alltså DET priset kan inte vi få av våra grossister” ok vad blir priset hos er om ni köper prylarna ? ” tja ca 11000:-” Låter helt otroligt att ni får betala dubbelt mot vad jag som privatperson kan köpa det för. Vi pratar om exakt samma produkter. Då kan ju jag köpa och ni sätter upp grejorna? ”Visst men då blir vårt timpris högre”! Varför det?
De första gångerna så la han till att det fanns risk att det inte passade eller att det kunde ta längre tid att montera mina egna delar, men nu på senare tid har han tvärtom berömt delarna för att de passade bättre eller var smidigare att montera än de han var van vid
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Du har tekniskt helt rätt, men jag anser att vi bör införa ett par nya brott i Svensk Författningssamlig. Till exempel "grov otukt med materielprislista" eller "grovt oskäligt utnyttjande av okunnigs beroendeställning".Mikael_L skrev:
Ojojoj, du har faktiskt 100% fel ...
(Inte för att jag åsiktsmässigt står så långt från dig, men faktamässigt har du noll koll...)
Det är hur OK som helst. Det finns absolut noll, NOLL, förbud mot att både sälja tjänst och material. Det är kanske den absolut vanligaste verksamhetsformen ...
Vassego, du kommer förlora varenda öre, så hoppas du har mycket råd ...
OK, det här var ju inte fel, och jag håller med dig ...
Varför skulle det vara bedrägeri ...? Eller lite lättare, det är INTE bedrägeri med påslag på material. Det är väl t.o.m så att skatteverket helst ser påslag, för annars kan de börja misstänka oegentligheter ...
Här har du inte fel, ty du skriver ju att du anser detta, och det är helt fritt fram för åsikter.
Men kunden har ingen rätt till detta (som det är idag), men det kan vara något man kan avtala om innan (jag skulle gå med på det, både att avtala, eller visa i efterhand, ty jag har inget att dölja)
Du vet inte hur det fungerar. Det fungerar inte så i alla fall.
Inköpen är inget man drar av. Man har utgifter och man har inkomster och man har lön (tja, det är ju en kostnad också) och lite annat, detta bildar ett resultat. Resultatet skattar bolaget för, lönen skattar man som privatperson.
Momsen står helt vid sidan av allt detta, momsen är bara något som företaget administrerar åt staten, och sista kunden i kedjan betalar all moms.
Jag kan inte smita från någon moms genom att låta någon betala mer, utan tvärtom måste jag betala in mer moms då.
Fast det hindrar väl inte honom från att köpa från andra ställen? Däremot är det kanske enklare att köpa från stället han är ansluten till av rent praktiska skäl... Det är ju enklare att beställa direkt via kedjans ordersystem och få en snygg följesedel till kunden och en samlingsfaktura i slutet på varje månad. Men hur mycket är en sån tjänst värd för kunden?
Det är väl inget konstigt krav om man ingår i en kedja. Det stämmer säkerligen.
Handlar han på andra ställen så kan han bli uteslutenuseless skrev:
Fast det hindrar väl inte honom från att köpa från andra ställen? Däremot är det kanske enklare att köpa från stället han är ansluten till av rent praktiska skäl... Det är ju enklare att beställa direkt via kedjans ordersystem och få en snygg följesedel till kunden och en samlingsfaktura i slutet på varje månad. Men hur mycket är en sån tjänst värd för kunden?
Precis så; egentligen är det mycket värre bland ärliga bilmekare än elmånglare. Det tråkiga i båda fallen är att det finns en hel industri bakom som skor sig på att lura privatkunder. Min mekaniker som är ärlig mot kunden snarare än kedjan, påstår sig utöva påtryckningar för att få bättre priser på bildelar, jag har inte frågat, men aldrig hört om kickback eller annat skumrask på bilverkstäderna, så här är det egentligen de stora kedjorna som blåser kunderna.L larsson r skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 978 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 978 inlägg
Om jag förstår dig sätt så tar du alltså Ahlsells prislista och lägger på X procent på den?L larsson r skrev:
Om en kund frågar om vad material kostar så hänvisar du till Ahlsells prislista, men lämnar inte ut den. Kunden kan endast på tag i Ahsells prislista genom att starta företag och registrera sig hos Ahlsell...
Å andra sidan om du lägger på marginal på Ahsells fantasipriser så förstår jag att kunden inte har råd...
Jag hoppas du lever som du lär och aldrig frågar om priser, för det vore ju meningslöst, då du ändå inte har råd...
Tänk om du gick in på en ICA-butik för att köpa mjölk. Alla priser i butiken var bortplockade. Du dristade dig trots allt till att fråga vad mjölken kostar och får till svar "Vi använder grossistens prislista, men den är hemlig". Du tar ändå en liter mjölk och går för att betala, väl medveten om att den borde kosta omkring 15 kronor. Väl i kassan får du priset, 200 kr för en liter mjölk. Grossistpriset var visst 160 kr och så la butiken på 25%. Du betalar glatt 200 kr för en liter mjölk och går glad i hågen ut och känner dig nöjd och glad som kund och har ingen förståelse för personen du hör muttra på parkeringsplatsen om att det var hutlöst dyrt. Du inser ju att personalen måste få lön...
Det är nog en tidsfråga tills det är ett rimligt pris på mjölk med dagens politik.Fairlane skrev:
Men jag tror att han syftar på talesättet, som tyvärr stämmer ganska bra i samhället. För de flesta tjänster och varor ska man kunna räkna ut vad de kostar utan att fråga. - måste man fråga har man förmodligen inte råd.
Fast problematiken här är ju att det går att räkna ut ungefär vad sakerna BORDE kosta. Sedan kommer Ahlsell och larsson r in i bilden och gör att de uträkningarna inte ens är i närheten av vad fakturan landar på.K Kallebo skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 978 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 978 inlägg
Hur ska de flesta kunna räkna ut vad det kostar om man hänvisar till en prislista som inte kunden har tillgång till?K Kallebo skrev:
Om jag som kund "vet" att ett visst vägguttag kostar 100-200 kronor i vanliga handeln, hur ksa jag kunna räkna ut att larsson r tycker att jag ska betala 800 kronor för det?
Det håller jag inte alls med om. Jag frågar ofta om pris, om det inte står angivet, inte för att jag kanske inte har råd, utan för att jag vill veta innan så jag kan göra en bedömning om jag tycker det är värt det eller inte.K Kallebo skrev:
Du missade nog halva meningen. Normalt sett vet man ungefär vad saker kostar. Det gäller dock inte elektrikers prissättning.
Många elföretagare tar såpass mycket ansvar för sig själva och sin familj att företaget drivs som ett aktiebolag (AB).
Därmed gäller faktiskt svensk lag, den så kallade Aktiebolagslagen. Som jag fått det förklarat stadgar den, vid straffrättsligt ansvar för företaget, att varje AB vid varje tillfälle är skyldigt att agera för att maximera aktieägarens vinst.
Om det skulle finnas två sätt för en affär, så måste företagaren alltså enligt lag sträva efter att göra affären på det sätt som ger företaget mest vinst - dvs dyrast för kunden. För bolaget skall alltså inköpet vara så billigt som möjligt, när man väger in tid (som företaget måste betala lön för att få tillgång till), transportkostnader, inköpskostnad och administrativa omkostnader, samtidigt som fakturan till kund skall vara så stor som möjligt.
Somliga i denna tråd verkar mena att hantverkare är gnidna som inte hjälper till med gratis arbete, så kallad välgörenhet, när de i själva verket är laglydiga medborgare!
Därmed gäller faktiskt svensk lag, den så kallade Aktiebolagslagen. Som jag fått det förklarat stadgar den, vid straffrättsligt ansvar för företaget, att varje AB vid varje tillfälle är skyldigt att agera för att maximera aktieägarens vinst.
Om det skulle finnas två sätt för en affär, så måste företagaren alltså enligt lag sträva efter att göra affären på det sätt som ger företaget mest vinst - dvs dyrast för kunden. För bolaget skall alltså inköpet vara så billigt som möjligt, när man väger in tid (som företaget måste betala lön för att få tillgång till), transportkostnader, inköpskostnad och administrativa omkostnader, samtidigt som fakturan till kund skall vara så stor som möjligt.
Somliga i denna tråd verkar mena att hantverkare är gnidna som inte hjälper till med gratis arbete, så kallad välgörenhet, när de i själva verket är laglydiga medborgare!