Byggahus.se
Hantverkare lägger gärna vinst på materiel, det blir svarta pengar, tar de ut motsvarande pengar på timlön så skall de betala skatt och arbetaravgifter. Jag skulle förhandla rabatter på bygghandeln och köpa grejerna själv.

P
Hantverkarfirman som återförsäljer material till en kund ska förstås redovisa vinsten på det i sin bokföring, så det blir inte automatiskt svarta pengar.

Inkomstskatt betalas av en anställd. Arbetsgivaravgift betalas av arbetsgivaren baserat på en anställds lön. Det är tämligen frikopplat från vilken vinst firman gör på att vara återförsäljare av material.

• Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
Det är knappast troligt. Det finns definitivt sätt att fuska som enskild företagare. Men att gömma undan pengar för material som kunder petar via faktura är inte ett av dem. Däremot förekommer det nog endel svartarbete på sidan om. Det materialet går ju ganska lätt att ta via firman, så länge det drunknar i mängden.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Silfwerflycht Silfwerflycht skrev:
Hantverkare lägger gärna vinst på materiel, det blir svarta pengar, tar de ut motsvarande pengar på timlön så skall de betala skatt och arbetaravgifter. Jag skulle förhandla rabatter på bygghandeln och köpa grejerna själv.
Nej det blir vita pengar det med.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vart får folk alla knasiga idéer ifrån??? Hur och varför skulle matr bli svarta pengar???

• Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
E elmont skrev:
Vart får folk alla knasiga idéer ifrån??? Hur och varför skulle matr bli svarta pengar???
Överblivet material från andra jobb (där kunden betalat t ex en hel rulle men bara använt 1/3) skrivs av men säljs sedan privat eller används vid andra jobb på fritiden. Jag har själv köpt sådant "överblivet" material av elektriker. Många sköna extra slantar rakt ner i fickan, utan krångel med kvitton eller moms.

MultiMan MultiMan skrev:
Överblivet material från andra jobb (där kunden betalat t ex en hel rulle men bara använt 1/3) skrivs av men säljs sedan privat eller används vid andra jobb på fritiden. Jag har själv köpt sådant "överblivet" material av elektriker. Många sköna extra slantar rakt ner i fickan, utan krångel med kvitton eller moms.
Jasså
Silfwerflycht Silfwerflycht skrev:
Ta du å
P pmd skrev:
Det kanske kan strida mot lagar om kartellbildning, men jag är inte expert på sådana lagar.

Hursomhelst finns det möjligheter för nya uppstickare att ta sig in på marknaden när gamla aktörer blir stelbenta och inte vill förändra sitt arbetssätt.

Det förekommer säkerligen. Men materialpåslagen blir inte svarta pengar.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Det handlar inte om svarta pengar.
I all normal affärsverksamhet ingår pålägg.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
MultiMan
Jag svarade på "Hur och varför skulle matr bli svarta pengar???" och inget annat.

MultiMan MultiMan skrev:
Det är för att det finns de som är beredda att köpa sådant som det finns en marknad för att sälja
Så då är väl båda parter skyldiga till oegentligheter :cool:

MultiMan
@Uffe A Ja? Det var väl inte det frågan jag svarade på gällde, utan hur vitt material kan bli svart. Var skrev jag om någons skuld?

Personligen tycker jag dock det är försvårande omständigheter för en elektriker som tar betalt för material två gånger, en gång vitt (och lämnar inte kvar överblivet material hos betalande kund) och sedan en andra gång svart ner i den privata fickan.

• Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
Det är stor skillnad på att sälja överblivet material svart på sidan om och påståendet från @Silfwerflycht att allt påslag på material är svarta pengar.

• Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Och varför skulle det gälla bara överflödigt matr??? Man kan ju sälja matr svart i stor omfattning om man så önskar.
Tex så finns ju ingen kontroll på hur mycket matr och vad som har gått åt ett anbudsjobb. Bygger någon en villa eller ett garage och får ett fast pris kan ju ingen mer än installatören säga hur mycket som har gått åt.
Och för en företagare så är det av mindre intresse att sälja matr svart. Och en stor orsak är att den som köper svart förväntar sig ett lågt pris. och då blir det rätt ointressant för företaget som då inte kan göra avdrag fullt ut för sina inköp.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och varför skulle det gälla bara överflödigt matr??? Man kan ju sälja matr svart i stor omfattning om man så önskar.
Tex så finns ju ingen kontroll på hur mycket matr och vad som har gått åt ett anbudsjobb. Bygger någon en villa eller ett garage och får ett fast pris kan ju ingen mer än installatören säga hur mycket som har gått åt.
Och för en företagare så är det av mindre intresse att sälja matr svart. Och en stor orsak är att den som köper svart förväntar sig ett lågt pris. och då blir det rätt ointressant för företaget som då inte kan göra avdrag fullt ut för sina inköp.
Köpare är nog nöjda så länge det är något under vad det kostar i handeln, oavsett om det är svart eller inte. Om företagaren debiterar med 100% påslag till sina kunder så finns det ju inkomster att dra av inköpen mot.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.