69 453 läst · 552 svar
69k läst
552 svar
Ockerpriser på el
Din jämförelse haltar en smula. Först och främst kostar bättre biff sällan under 500:- kgB BAX326 skrev:De priser du fått tycker jag är helt rimligt 53:- /m kabel.
Tror de flesta installatörer köper kabel och annan installationsmaterial av god kvalitet som är lite dyrare än den ni hittar på nätet.
Sen skall installatören stå för garantier ev kreditrisker mm, jag tror inte ni gnäller om ni får betala 400:- för en biff på restaurant trots den kanske bara kostar 40:- på konsum.
Installatörer behöver ha marginaler som alla andra företagare för att kunna hantera sina anställda, vi har inte alltid 40 timmar att debitera varje vecka, det blir lite spilltid här och var som skall tas av våra "stora marginaler" i detta fall tror jag installatören har ca 25% i påslag alltså 20% i marginal,
Du menar på fullt allvar att ni installatörer lägger på 25% ovanpå redan rätt tilltagna timpriser, framkörningsavgifter, påslag på material etc?
Vägran att installera märkesprodukter som kunden köpt till halva priset med någon luddig förklaring om garantier som inte gäller? Produkten har reklamationstid upp till 3 år. Arbetet brukar även det omfattas av någon form av garanti av seriösa utövare. Jag tror att det går rätt bra för er installatörer i dessa ROT tider. Försäljning av RAM pickuper har ökat drastiskt de senaste åren.
Det kanske kan strida mot lagar om kartellbildning, men jag är inte expert på sådana lagar.L larsson r skrev:
Hursomhelst finns det möjligheter för nya uppstickare att ta sig in på marknaden när gamla aktörer blir stelbenta och inte vill förändra sitt arbetssätt.
mitt påslag på grossistpriset (mitt inköpspris) täcker den tid det tarR roli skrev:Så när du beställer hos en näthandlare så gör du det efter din ordinarie arbetstid och tar övertid.
Men när du beställer hos grossen, när gör du det och vad tar du då för betalning?
För mig känns det som om det inte skall vara någon skillnad. Du tittar ju på din skärm i båda fallen och borde göra beställningen på samma sätt hos de båda handlarna och varför kostar det ordinarie timtaxa och övertid hos näthandlaren men inte hos grossen??
Är det från nätbutik så kan jag nog inte lägga påslag på priset utan att kunden slår bakut
Dessutom så förväntar sig denne (slutsats efter att ha läst många inslag där det nämns att installatör ska ta tillvara kundens intresse genom att leta efter bästa pris)
Grossen är att föredra genom bättre pålitlighet. Och jag vet hos vilka grossister jag har bäst pris på olika mtrl
Det finns som sagt över 100000 artiklar i grossens register. Du kanske inte använder så många olika prylar i din villa men ett elföretag med kunder i både privat och offentlig sektor hanterar väldigt många. Vi snackar iaf 1000-tals.tommib skrev:
Jag tänker mig att du i det du beskriver i stort sett bara har att göra med andra företag. Att då få leveranser dagtid är inget problem. Man har kanske till och med en receptionist/vaktmästare som tar emot grejerna och ställer dem rätt. Den situationen är inte jämförbar med en privatperson som får 150 m N1XV skickat till sig och ska hämta trumman hos den lokala ICA-handlaren alt får gnäll från postnord för att den inte är hemma 1130 en vardag för att ta emot palleverans (på vilken lastkaj då).
Man ska vara ärlig åt andra hållet också. Att få det levererat till elfirman skulle fungera bra men då har du istället problemet att de måste ha lagerutrymme för att förvara alla ordrar och dessutom hålla reda på grejerna tills man gör jobbet (om man tillämpar principen jobbet görs när grejerna är på plats). Grossisterna fyller ett syfte och de behöver sannolikt fortsätta finnas. Bara för att de existerar behöver man inte missbruka det (Se t.ex. det som Uffe A skriver).
Njaeh..... Så många är det inte som elektriker heller. Det mesta är standardgrejer och sen finns det lite uddaartiklar som man ser väldigt sällan.
Ännu ett bra exempel på hur åtminstone jag vill att min hantverkare ska agera. Det finns som sagt goda exempel därute också, vi hör bara inte om dem lika ofta.
Det vi hör om är istället de hantverkare som åker iväg tre gånger på en dag till grossen, är borta en timme varje gång och kommer hem med en ask klammer och två meter kabel (som de åkte två pers för att hämta).
Inte många instalatörer som kör en ramH HMJ1 skrev:Din jämförelse haltar en smula. Först och främst kostar bättre biff sällan under 500:- kg
Du menar på fullt allvar att ni installatörer lägger på 25% ovanpå redan rätt tilltagna timpriser, framkörningsavgifter, påslag på material etc?
Vägran att installera märkesprodukter som kunden köpt till halva priset med någon luddig förklaring om garantier som inte gäller? Produkten har reklamationstid upp till 3 år. Arbetet brukar även det omfattas av någon form av garanti av seriösa utövare. Jag tror att det går rätt bra för er installatörer i dessa ROT tider. Försäljning av RAM pickuper har ökat drastiskt de senaste åren.
Det där är ju inget argument mot mitt påstående.Mikael_L skrev:
Om man har etablerat än tillitsfull affärsrelation med någon så behöver man inte vara på sin vakt och kolla priser hela tiden, men alla trådar av den här typen verkar ju handla om situationer där någon har anlitat en hantverkarfirma som de inte har haft att göra med tidigare. I sådana situationer tror jag bestämt att mitt påstående gäller.
Självskadebeteende kan man få hjälp att bli av med på bättre (och billigare!) sätt än att vara förtröstansfull inför någon man aldrig har gjort affärer med.
Redigerat:
Att någon annan skojare i någon annan bransch beter sig omoraliskt/girigt synes enligt din verklighetsuppfattning rättfärdiga ditt resonemang om din egna bransch?E El-Löken66 skrev:Lägg fakta på bordet så ska du få svar.
Men jämför samma GTIN.
Jag vet att detta forum är en bubbla som inte representerar min bild av verkligheten. Likväl förekommer överdrivna prissättningar, på gnsen och över bedrägerier
Jag utsätts själv för detta regelbundet och har svårt att tro att någon kan slippa undan.
Men vilken bransch är så idealet, visa mig vad vi ska eftersträva samt hur detta ska uppnås tack.
Tror tyvärr att när man väl börjat tänja på gränserna ser så förflyttas raskt den bortre gränsen mot oändligheten.
”Huru kommer det till, att du ser grandet i din broders öga, men icke bliver varse bjälken i ditt eget öga?”
Delvis skattesubventionerat så högkostnadsskyddet kanske gör att många inte kollar priser så noga i förväg.Mikael_L skrev:
Tandvård brukar bestå av ett undersökningsbesök samt ett eller flera åtgärdsbesök. Efter undersökningen kan man ju kolla runt och se om det skiljer mycket i pris om man glömde det från början.
Man får en kostnadsuppskattning så man behöver inte gissa i blindo. Byggnadslov för en tillbyggnad kostar mellan 4 250 och 32 000 kronor här.
Byggnadslov säljs ju av monopolföretag så man ska nog inte vänta sig för mycket.
Sånt ber jag alltid om pris för innan jag beställer, med undantag för en bilverkstad som jag hade etablerat en mycket god relation med. Jag fick "grannrabatt" en gång eftersom bilmekanikern bodde 2 km från mig, dvs han såg sig som min granne.
(Senare organiserade verkstaden om så att mekanikerna inte fick vara i kundmottagningen för att ta betalt …)