24 846 läst ·
58 svar
25k läst
58 svar
Och där gav jag upp....
Överlag tror jag det är svårt kränga ett ofärdigt hus utan att ge kraftig rabatt mot vad det kostar att färdigställa det. Vem vill ta över någon annans bygge liksom med potentiella brister.
Jösses nej. Om lånen hos en riktig bank är för tunga vad kommer då lånehajarna att vara? Dessutom kommer ju sms-lånen kanske hindra bolånet i slutändan.C carlchrist skrev:
som sista utväg är det det enda rätta, hellre det än att som andra försöka sälja ett ofärdigt bygge under 10år osålt vilket kommer kunna resultera i personlig konkurs med stigande räntor kommande år. Bättre att göra allt för att bli klar på kortast tid möjligt.J Jaggatagga skrev:Överlag tror jag det är svårt kränga ett ofärdigt hus utan att ge kraftig rabatt mot vad det kostar att färdigställa det. Vem vill ta över någon annans bygge liksom med potentiella brister.
Jösses nej. Om lånen hos en riktig bank är för tunga vad kommer då lånehajarna att vara? Dessutom kommer ju sms-lånen kanske hindra bolånet i slutändan.
Med en seriös byggfirma kan de kanske vara klara på två månader och räntan på maxade blacolån via seriösa banker kommer därmed inte vara extrem.
Men självklart är det en sista utväg och man måste vara säker på att slutbesked kommer inträffa så därav bättre att låna lite mer för att förhindra eventuella kostsamma stopp.
men jag är med dig, men i krig och kris måste man tänka på sina ideal. Tror säkerligen frågeställaren i panik har varit villig att lämna det flertalet gånger trots vetskap om att lämna kan innebära förlust eller ingen som helst vinst för all tankeverksamhet och tid man lagt ned.
Alla sätt mot vinst är bra. De jävligaste är inte ”lånehajarna”, de är budgivarna som underbudar med trygg vetskap om att ett oklart bygge beror på pressad ekonomi. Då kan de lägga skambud, långt under de investerade pengarna. De kommer hävda att rivningsobjektet på tomten kostar mer än en tom tomt. De har andra intressen, de vill göra sin livs affär.
Redigerat:
Att uppmana någon att sjukskriva sig 4 veckor för utmattning så skall väl den tiden användas för rehab/vård och inte byggande på heltid?A atomlab skrev:
Jag menar att om jag skulle ha en anställd som mår dåligt för att dennes hus inte blir klart så hade jag som arbetsgivare gladeligen betalat personen för 2 veckor semester för att bli klar och därmed bli en gladare och mer arbetsför person.K Kane skrev:
Det är riktigt bra!A atomlab skrev:
Men det var inte det jag försökte ifrågasätta tidigare då förslag på 4 veckors sjukskrivning för utmattning dök upp.
Är väl enklare om Du istället lånar ut Dina pengar så att hantverkare kan få betalt direkt?MartenFischer skrev:
Om pengarna är slut kan en lösning vara att anlita hantverkare för att färdigställa det du måste för slutbeskedet och be dem avvakta lite med att skicka fakturan tills du fått klart med placeringen av lånen? Sedan borde en bra värdering av huset ge utrymme att låna till det du behöver för att betala hantverkarna och färdigställa resterande.
Det kommer aldrig att hända att Du har någon anställd där Du gladeligen betalar för 2 veckors sjuklön.A atomlab skrev:
Tack för alla råd/svar.
Jag gör ett försök. Har fram t.o.m september på mig nu. kanske går. kanske inte. Vi får se.
Har pratat med KA om vad minsta möjliga för att klara slutbesiktning. siktar på den nivån.
Jo, jag började för länge sen med detta, men det blev en ändring för några år sen, som gjorde att det nu blev tillåtet att rivs och bygga nytt, (innan bara renovera och bygga ut 50%) så det blev en nystart mitti alltihopa.
Det faktiska husbygget har jag "bara" hållt på med sen 2018... men ca 6-7 månaders försening beror på saker utanför min kontroll.
Jag gör ett försök. Har fram t.o.m september på mig nu. kanske går. kanske inte. Vi får se.
Har pratat med KA om vad minsta möjliga för att klara slutbesiktning. siktar på den nivån.
Jo, jag började för länge sen med detta, men det blev en ändring för några år sen, som gjorde att det nu blev tillåtet att rivs och bygga nytt, (innan bara renovera och bygga ut 50%) så det blev en nystart mitti alltihopa.
Det faktiska husbygget har jag "bara" hållt på med sen 2018... men ca 6-7 månaders försening beror på saker utanför min kontroll.
lycka tillN nova383 skrev:Tack för alla råd/svar.
Klicka här för att svara