N
Räntan på byggkrediten är inte rolig och huset inte klart än. Så det blir moment 22 här. Ont om egna pengar att bygga vidare för p.g.s hög ränta o en kraftig amortering på en del. Banken föreslog att lägga om allt till bolån. ja, bra ! men ångrade sig sen. Så nu skiter jag i detta och vill sälja av skiten!
Har en färsk värdering som säjer 3mkr +/- 100.000:- En tomma tomter utan varken vatte, el eller avlopp ligger på över 2mk i området.
Vill gärna ha ut minst 2,4mk ur det här.
Skulle vilja sälja privat, eftersom jag gärna vill visa och beskriva hur jag gjort och tänkt, men vad tror ni ? vill absolut inte sälja till nån med tummen mitt i handen som inte begriper nåt om bygge, utan till nån som vill fortsätta själv. hur gör man och var annonserar man ?
Man kan väl inte flytta en byggkredit till annan bank och att det blir bolån där?
Trött på det här nu !:(

• Ledsen
SusoDus och 9 till
  • Laddar…
Bara kämpa på! Det går inte att raffsa ihop allt så du kan flytta in och få slutbesked så att det blir ett bolån?

N
A atomlab skrev:
Bara kämpa på! Det går inte att raffsa ihop allt så du kan flytta in och få slutbesked så att det blir ett bolån?
Nej. Det går inte på den tiden, har ju ett heltidsjobb att sköta också...Vet inte om jag vill försöka mer faktiskt..
Hade jag haft råd, hade jag anlitat byggfirma till resten, det hade säkert vart klart på max 2 veckor.,

Låter som att badrum och liknande är klart.

Punkts ner vad som skall göras med prio1 höga upp. Någonstans på listan borde du kunna ha ett delmål där du kan ansöka om slutbesked.

Har du dubbla boenden nu med?

N
A atomlab skrev:
Låter som att badrum och liknande är klart.

Punkts ner vad som skall göras med prio1 höga upp. Någonstans på listan borde du kunna ha ett delmål där du kan ansöka om slutbesked.

Har du dubbla boenden nu med?
Kan kika på det med delmål men har inga större förhoppningar där.
Japp. dubbelt boende, men billig hyra nära jobbet så den biten är ingen fara med.

Vad säljer ett nybyggt hus i området för tror du?
Sen hur mycket kostar det att färdigställa?
Material då

Sen kan du ställa upp arbetskostnad i 2 alternativ.
Du gör de själv då extra tid och ränte kostnader det blir?
Du låter bolag göra det arbetskostand vs insparad ränta?

N
boihus123 boihus123 skrev:
Vad säljer ett nybyggt hus i området för tror du?
Sen hur mycket kostar det att färdigställa?
Material då

Sen kan du ställa upp arbetskostnad i 2 alternativ.
Du gör de själv då extra tid och ränte kostnader det blir?
Du låter bolag göra det arbetskostand vs insparad ränta?
Liknande hus ligger på ca 4m kr i området, listat ca 250.000:- som ska till varav värmepumpen är ca hälften.

N nova383 skrev:
Liknande hus ligger på ca 4m kr i området, listat ca 250.000:- som ska till varav värmepumpen är ca hälften.

Hitta en eldriven värmepump på blocket och stoppa in och fixa värmesystem senare.

Snailman
N nova383 skrev:
Räntan på byggkrediten är inte rolig och huset inte klart än. Så det blir moment 22 här. Ont om egna pengar att bygga vidare för p.g.s hög ränta o en kraftig amortering på en del. Banken föreslog att lägga om allt till bolån. ja, bra ! men ångrade sig sen. Så nu skiter jag i detta och vill sälja av skiten!
Har en färsk värdering som säjer 3mkr +/- 100.000:- En tomma tomter utan varken vatte, el eller avlopp ligger på över 2mk i området.
Vill gärna ha ut minst 2,4mk ur det här.
Skulle vilja sälja privat, eftersom jag gärna vill visa och beskriva hur jag gjort och tänkt, men vad tror ni ? vill absolut inte sälja till nån med tummen mitt i handen som inte begriper nåt om bygge, utan till nån som vill fortsätta själv. hur gör man och var annonserar man ?
Man kan väl inte flytta en byggkredit till annan bank och att det blir bolån där?
Trött på det här nu !:(
Det räcker om det är ett badrum färdigt och alla ytskikt i huset behöver inte vara färdiga, tex behöver inte gipsskarvar vara spacklade eller väggar, tak målade eller lister uppsatta, har man platta på mark så duger betongen som golv.

Detta för att kunna få ett slutbevis.

• Gilla
Festlund och 8 till
  • Laddar…
H
N nova383 skrev:
Finns ingen möjlighet att ringa din tekniska samråds handläggare och tala om för den personen vad som fattas och försöka få till ett interimistiskt slutbesked nu? Sedan lägger du om till vanligt bolån och tar det sista på bygget när pengarna finns.

Vi bygger till i lösvirke vi också och jag håller med, byggnadskreditivs räntan är kass och den lär bara bli värre det kommande halvåret. Så inte så roligt att bygga just nu :confused:

• Gilla
Falken5 och 2 till
  • Laddar…
Snailman
H husdrommaren skrev:
Finns ingen möjlighet att ringa din tekniska samråds handläggare och tala om för den personen vad som fattas och försöka få till ett interimistiskt slutbesked nu? Sedan lägger du om till vanligt bolån och tar det sista på bygget när pengarna finns.

Vi bygger till i lösvirke vi också och jag håller med, byggnadskreditivs räntan är kass och den lär bara bli värre det kommande halvåret. Så inte så roligt att bygga just nu :confused:
Jag hoppade interimistiskt, men som jag förstod det krävdes att en del av huset var möjligt att bo i för att få ett sådant, men jag valde att satsa på ett slutbevis.

Jag fick nyligen slutbesked på mitt hus trots att jag bl a saknar värmesystem och 200 kvadratmeter golv...
Dock ett litet annat läge kanske då det inte är ett nybygge, men det viktiga var att de väsentliga rummen och faciliteterna som krävs av en bostad enligt dagens krav fanns tillgänglighetsanpassade på entréplanet...

Det är ju inte förbjudet att riva upp golvet i ett av rummen i huset man bor i, så det borde inte vara förbjudet att flytta in i ett hus där golvet saknas i ett av rummen. Så länge det finns kök, badrum och sovrum såklart...

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K
Vi flyttade in med interimistiskt slutbesked för 5 år sedan, utan värmepump, bara provisorisk vvb. Bara ett plan färdigt av två. Övre plan var bara nakna takstolar och lite utlängda osb-skivor till golv

Finns det flera byggnadsinspektörer se om du kan byta om den du har kopplad till bygget idag krånglar! KA kanske vet mer

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Trist att låta huset kastas åt gamarna. Man kan nästan föreställa sig hur dom står och slickar sig runt munnen när du blöder. Kämpa på! Finns många sätt att komma vidare på.

• Gilla
Festlund och 8 till
  • Laddar…
Vart ligger huset?

Upp med lite bilder så vi får se

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.