49 996 läst ·
338 svar
50k läst
338 svar
Objudna gäster på tomten som bjudits dit av andra
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Verkar som du fastnat lite i tänket, det är väl din fastighet och det är väl du som inte vill ha den som en allmänning ?Troberg skrev:Staket kommer bara på fråga om P&L bekostar det. Jag tänker inte ta kostnader för att de missköter sig.
Så länge som det är deras folk som gör fel så är det deras ansvar. Om jag lämnar bilen på verkstan och motorn rasar efter en mil på grund av att de gjort fel, skulle de komma undan med "Mekanikern har inte följt våra anvisningar, det är inte vårt fel."? Knappast.
Det kan väl vara värt några tusenlappar att slippa detta problem som du tycks bekymra dej mycket över ?
Sätt staket, och du kan sitta på bryggan i lugn o ro med en kall öl istället för att oroa dej över oönskade badgäster..........., så gör jag, och jag har det hur lugnt som helst !
Bara ett litet tips i all välmening.
Jag hade vildsvin på min tomt. (Dämed inte sagt att festivalbesökare och vildsvin är samma sak, men svin som svin
)
Antingen kunde jag vända mig till kommunen och kräva att dom skulle skjuta av dom och vänta på att kvalarna ska mala och eventuellt få det beslut som jag vill ha, eller så kunde jag sätta upp staket.
Jag satte upp staket. Kostade några tusen och tog en helg men det löste mitt problem.
Är det principen som stör dig eller det faktiska nyttjandet av din tomt? Känns som om det mest är principen.
Det spelar egentligen ingen roll vems fel det är om det är du som störs av det. Självklart är det ju bra om du kan få P&L att betala för det, men eftersom det är du som har problemet så kanske du helt enkelt ska skjuta principerna åt sidan och lösa problemet.
Att tjata på P&L lär inte hjälpa. Kanske för den här säsongen, men nästa år kanske det är en helt ny festivalledning, nya funktionärer osv och då står du likförbaskat där med samma problem.
Korfattat, sluta vara envis och fixa det istället.
Antingen kunde jag vända mig till kommunen och kräva att dom skulle skjuta av dom och vänta på att kvalarna ska mala och eventuellt få det beslut som jag vill ha, eller så kunde jag sätta upp staket.
Jag satte upp staket. Kostade några tusen och tog en helg men det löste mitt problem.
Är det principen som stör dig eller det faktiska nyttjandet av din tomt? Känns som om det mest är principen.
Det spelar egentligen ingen roll vems fel det är om det är du som störs av det. Självklart är det ju bra om du kan få P&L att betala för det, men eftersom det är du som har problemet så kanske du helt enkelt ska skjuta principerna åt sidan och lösa problemet.
Att tjata på P&L lär inte hjälpa. Kanske för den här säsongen, men nästa år kanske det är en helt ny festivalledning, nya funktionärer osv och då står du likförbaskat där med samma problem.
Korfattat, sluta vara envis och fixa det istället.
Som sagt, det är en principfråga. Jag ska inte behöva ta kostnader för att en festivalarrangör använder min mark olovligt. De har effat upp, det är deras problem.
Det som P&L inte fattar är att sådana här incidenter kan leda till att kommunen inte längre upplåter mark åt dem, och då sitter de med röven i hackelådan, big time. Det tycker jag att det skulle vara tråkigt, jag gillar festivalen, men vägrar de ta sitt ansvar så är jag beredd att pressa det så långt.
Så länge infarten är öppen så lär de komma in ändå, och jag orkar inte hålla på och krångla med en bom. Till råga på allt så har jag privat besök under den veckan, så jag vill helst slippa blockera infarten för deras bilar.
Du känner inte någon jägare som kan lösa problemet någon mörk natt?Jag hade vildsvin på min tomt. (Dämed inte sagt att festivalbesökare och vildsvin är samma sak, men svin som svin )
Både och.
Det stör mig på ett principiellt plan att festivalen använder min mark som om den var deras. Deras arroganta attityd som i princip kan sammanfattas med "Japp, det är vårt folk som gjort fel. Skiter väl vi i!" stör mig något alldeles åt helvete mycket.
Det stör mig också att jag inte får privatliv (jag vill inte ha folk som grillar på min altan när min flickvän går ut på morgonen i bara underkläder för att ta en kopp kaffe i morgonsolen). Det stör mig att jag måste städa upp allt som de skräpar ner. Det stör mig att min soptunna blir full så att jag inte kan slänga mina egna sopor. Det stör mig att få brända fläckar i gräset efter engångsgrillar (för att inte snacka om brandrisken). Det stör mig att jag riskerar att få glassplitter i gräsmattan och på stranden (inte skoj om man har hund, barn eller går barfota). Det stör mig att jag tex inte kan lämna gräsklipparen ute. Det stör mig att överhuvudtaget behöva gå och säga åt folk. Jag är inte rädd för att säga åt dem, är man bara lugn och trevlig så är de snälla, men det är ändå attans tråkigt att behöva göra folk ledsna när det inte är deras fel.
Det är min mark, de ska respektera det. Hade de tagit lika lätt på det om jag hade plankat in på deras festivalområde?
Nope, det ligger inte för mig. Rätt ska vara rätt.
Förr eller senare så kanske det går in, speciellt om man sätter rejäl press på dem.
Gärna, men då ska P&L stå för kostnaden och arbetet. Jag sätter större odds på ett det ska snöa i helvetet.
Ja det stör dig. Uppenbarligen stör det inte P&L och det är ju precis det som är problemet.Troberg skrev:Det stör mig också att jag inte får privatliv (jag vill inte ha folk som grillar på min altan när min flickvän går ut på morgonen i bara underkläder för att ta en kopp kaffe i morgonsolen). Det stör mig att jag måste städa upp allt som de skräpar ner. Det stör mig att min soptunna blir full så att jag inte kan slänga mina egna sopor. Det stör mig att få brända fläckar i gräset efter engångsgrillar (för att inte snacka om brandrisken). Det stör mig att jag riskerar att få glassplitter i gräsmattan och på stranden (inte skoj om man har hund, barn eller går barfota). Det stör mig att jag tex inte kan lämna gräsklipparen ute. Det stör mig att överhuvudtaget behöva gå och säga åt folk. Jag är inte rädd för att säga åt dem, är man bara lugn och trevlig så är de snälla, men det är ändå attans tråkigt att behöva göra folk ledsna när det inte är deras fel.
Om du vill att din flickvän ska kunna sitta i underkläderna och dricka kaffe och din hund ska slippa få glassplitter i tassarna så kanske du ska rucka på dina principer. Det är ju du och din familj som blir lidande pga att du är envis.
Jag kan inte heller lämna gräsklippare, snöslunga, cyklar osv ute. Det är det väldigt många som inte kan pga stöldrisken och har väldigt lite med P&L att göra.
Jag förstår att du tycker det är skit och att P&L ska ta sitt ansvar, men om dom nu inte gör det så fortsätter du torska på det genom att vara envis. Om du sätter upp staket, kanske med skyltar om att det är privat mark, så är jag övertygad om att (nästan) alla respekterar det och då är problemet löst.
Sen kan du tycka vad du vill om det, men resultatet måste ju vara det viktigaste och inte vägen dit?
Problemet är ju att du kan ju inte veta om det verkligen är funktionärer som har anvisat folk dit. P&L kan ju säga "Det kan inte vara några av våra funktionärer för vi har informerat dem".Troberg skrev:
Då ligger bevisbördan på dig.
Fast jag har en tomt där det skulle gå, om det inte var för P&L. Jag har dessutom betalt bra pengar för den tomten, just för att kunna göra sånt.Ja det stör dig. Uppenbarligen stör det inte P&L och det är ju precis det som är problemet.
Om du vill att din flickvän ska kunna sitta i underkläderna och dricka kaffe och din hund ska slippa få glassplitter i tassarna så kanske du ska rucka på dina principer. Det är ju du och din familj som blir lidande pga att du är envis.
Jag kan inte heller lämna gräsklippare, snöslunga, cyklar osv ute. Det är det väldigt många som inte kan pga stöldrisken och har väldigt lite med P&L att göra.
Om de inte bryr sig så får man väl tvinga dem att bry sig. Som jag sagt tidigare, vad händer om man börjar bråka med att kommunen upplåter mark åt dem? Hur mycket skit kan de ta i media?
Det är inte bara P&L som kan trappa upp det.
Nej, då är problemet bara utbytt mot problemet att få P&L att ta de merkostnader som de orsakat. Jag tror det är ett svårare problem att knäcka.
Båda är viktiga, båda måste vara korrekta.
Om jag tar det till rätten, ja. Å andra sidan, har jag 20 gäng som sagt att de blivit ditdirigerade av P&L-funktionärer till vaktbolagets representant, då är det en rätt så stark indicie mot dem, tillräckligt stark för att hålla i rätten.
Om jag däremot går till kommunen och media, då spelar sådant ingen roll alls. Då är det en fråga om kontakter, image och nyhetsvärde.
Trots att jag egentligen tycker problemet är ett "ickeproblem" som man löser med staket och låsbar grind ger jag mitt sista tips: Hoppa över kommunen och media och ta istället kontakt med polisen.
Polisen och arrangörer av stora spektakel sluter avtal om ordningens upprätthållande. Man fördelar ansvar och kommer överens om till vilken del polisen hjälper till - faktiskt mot fakturerad betalning. Alltså är det i dessa förhandlingar du ska baxa in ditt lilla problem på dagordningen. Bifoga konkreta åtgärden att stänga av tomten med kravallstaket och förbudsskyltar under karnevalen. Beräkna kostnaden och skaffa polisens gillande, att slippa 99 procent av anmälningarna från Troberg.
Polisen och arrangörer av stora spektakel sluter avtal om ordningens upprätthållande. Man fördelar ansvar och kommer överens om till vilken del polisen hjälper till - faktiskt mot fakturerad betalning. Alltså är det i dessa förhandlingar du ska baxa in ditt lilla problem på dagordningen. Bifoga konkreta åtgärden att stänga av tomten med kravallstaket och förbudsskyltar under karnevalen. Beräkna kostnaden och skaffa polisens gillande, att slippa 99 procent av anmälningarna från Troberg.
Frågan är ju vem som tar mest stryk av en mediaexponering...Troberg skrev:
P&L eller "gnällspiken som vill tvinga P&L att lägga ner för att folk badar på hans tomt" (=allmänhetens tolkning)...
Risken är ju att det blir ÄNNU värre på grund att många som gillar P&L får för sig att "ge igen"... Och då har du inte längre P&L att skylla på utan måste ta fajten med de enskilda personerna som kommer dit.
Kan nog funka, men då måste jag nog flöda polisen med anmälningar ett år först.Hoppa över kommunen och media och ta istället kontakt med polisen.
Kommunen är bra, eftersom det är de som upplåter marken. I platsupplåtelser så ingår det normalt sett restriktioner, tex så kan man behöva tillse att plattor inte skadas vid byggbelamringar eller att uteserveringar är omgärdade med staket. Kan man få kommunen att sätta ett villkor att de ska hålla folk borta från privat tomtmark så är mycket vunnet.
Tja, det är ju fortfarande P&L-relaterat, så de får ju fortfarande skit för det.
Problemet är att om du krisiterar P&L för mycket och de behöver lägga ner på grund av dina klagomål, att de är omtyckta av befolkningen i övrigt. Så kommer felet att de läggs ner anses ligga på dig.
Det är så media tolkar det hela, det är så befolkningen kommer tolka det hela, sedan vad som är rätt i historien eller inte kommer de inte bry sig om.
Tyvärr är det så det fungerar, jag ställer mig i raden med flera, att vill du ha effekt så överge dina principer, spika upp ett staket, sätt upp skylt om privat egendom in till din parkering. Då kommer du få betydligt mindre spring.
Alternativet är att föra diskussioner med p&l och kommunen i några års tid... och det kommer eventuellt ge effekt.
Det är mina åsikter, om nu någon tycker de är värda något
Det är så media tolkar det hela, det är så befolkningen kommer tolka det hela, sedan vad som är rätt i historien eller inte kommer de inte bry sig om.
Tyvärr är det så det fungerar, jag ställer mig i raden med flera, att vill du ha effekt så överge dina principer, spika upp ett staket, sätt upp skylt om privat egendom in till din parkering. Då kommer du få betydligt mindre spring.
Alternativet är att föra diskussioner med p&l och kommunen i några års tid... och det kommer eventuellt ge effekt.
Det är mina åsikter, om nu någon tycker de är värda något
Troberg skrev om att driva saken som ordningsärende via polis: "Kan nog funka, men då måste jag nog flöda polisen med anmälningar ett år först".
Kommentar: Om han själv inte anser att intrången varit så allvarliga att de ens förtjänar polisanmälan; vem ska då ta saken på allvar öht?
Hemfridsbrott är brottsbalksmål. That´s it.
Kommentar: Om han själv inte anser att intrången varit så allvarliga att de ens förtjänar polisanmälan; vem ska då ta saken på allvar öht?
Hemfridsbrott är brottsbalksmål. That´s it.
Jag tror inte att det kommer att gå så långt, eftersom det är enklare för P&L att faktiskt ta sitt ansvar. Man höjer helt enkelt insatsen till en nivå där de inte vågar syna.
Tja, jag anser att de är allvarliga, men jag är pragmatisk. Jag bor i en stad där en stulen bil bara resulterar i en rapport med en mening ("Fordonet tillgripet, polisman ej på plats vid tillfället."), utan någon som helst undersökning ens när bilen hittats. Polisrapporter är i praktiken bara ett kvitto man behöver för att gå till försäkringsbolaget.
Därför letar jag efter någon juridisk/politisk lösning som kan användas för att sätta press på P&L. Den kan vara en fullösning (dvs att man pressar lite längre än vad man egentligen har stöd för och hoppas att de inte avslöjar bluffen), men vilken lösning det än blir så är det deras problem och jag vill att de ska hantera det.
Sant, men det är inte stackarna som blivit ditlurade jag vill sätta dit. Jag vill sätta dit de som lurat dit dem. Vad är anstiftan till hemfridsbrott?