49 489 läst ·
338 svar
49k läst
338 svar
Objudna gäster på tomten som bjudits dit av andra
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det behöver ju inte vara något högt plank med taggtråd. Det kan ju vara ett litet gulligt symboliskt staket som gör det tydligt att det är tomtmark.HusByggarTomten skrev:
Varför ska jag? Är det inte mer korrekt att gå direkt på källan till problemet? Varför ska jag låta mig utpressas att modifiera min tomt för att hindra dem från att utnyttja min mark?
Skyltarna borde vara nog.
Personligen har jag mycket svårt att se hur ett symboliskt staket skulle ha en annorlunda effekt än skyltar.
Det beror väl på hur skyltarna ser ut och sitter. Så en fråga uppstår till Troberg: Vad säger dina intränglingar när du frågar dem "Såg ni inte skyltarna?" eller "Vad står det på skylten där?". Svarar de "Jag såg inte skyltarna" eller "Men det är ju så många andra här" eller "På festivalen så sa de att man kan bada här".timmelstad skrev:
Tror inte riktigt att det är P&L som festivalarrangör som är problemet utan att det är jävligt mycket folk helt enkelt. Det är ju inte rimligt att de ska hållas ansvariga för alla deras besökare då säkert en hel del av dessa besökare känner till din badplats och då som allmän badplats.
Sen att några lokala festivalvakter skickar folk åt ditt håll kan säkert avhjälpas men jag tror inte folkströmmen till dig kommer minska nämnvärt ändå även om de ej skulle förmedla det.
Nej visa mer tydligt att det är privat område så man känner sig som att man gör intrång när man tar sig in till dig, då med staket, rabatter, ställ ut leksaker eller något liknande.
Sen att några lokala festivalvakter skickar folk åt ditt håll kan säkert avhjälpas men jag tror inte folkströmmen till dig kommer minska nämnvärt ändå även om de ej skulle förmedla det.
Nej visa mer tydligt att det är privat område så man känner sig som att man gör intrång när man tar sig in till dig, då med staket, rabatter, ställ ut leksaker eller något liknande.
Så här skrev Troberg i ursprungsinlägget:Bezt skrev:
"När jag har schasat bort dem så har jag frågat hur de fått reda på att det gick att bada där, och de har så gott som utan undantag berättat att det var funktionärer på festivalen som talat om för dem att det gick bra att bada där då de frågat efter badplats."
Så problemet här är att få ut information till funktionärerna om att inte rekommendera badplatsen till festivalbesökarna. Om nu inte festivalen vill ta på sig att informera funktionärerna kanske det skulle gå att köpa annonsplats i deras informationsmaterial? Jag gissar att alla funktionärer får ut nån slags "bra att veta"-häfte och det borde väl inte vara omöjligt att få in en annons där?
Det finns uppemot 40 skyltar, alla i gult med en röd kant och en röd förbudssymbol (samma färger som vägmärken), med texten:Det beror väl på hur skyltarna ser ut och sitter. Så en fråga uppstår till Troberg: Vad säger dina intränglingar när du frågar dem "Såg ni inte skyltarna?" eller "Vad står det på skylten där?". Svarar de "Jag såg inte skyltarna" eller "Men det är ju så många andra här" eller "På festivalen så sa de att man kan bada här".
"PRIVAT MARK
Tunaåstrand är numera privat mark och används som bostad.
Det innebär att hela anläggningen är stängd för allmännheten.
Vi tackar er för att ni respekterar vårt privatliv."
eller, beroende på var den sitter:
"BADPLATSEN STÄNGD
Tunaåstrand är numera privat mark och används som bostad.
Det innebär att hela anläggningen är stängd för allmännheten.
Av ansvarsskäl är även badplatsen stängd för allmänheten.
Vi tackar er för att ni respekterar vårt privatliv."
Dessa skyltar lyser verkligen med sina skarpa färger (utskrift på färglaser och laminerade), så ingen ska kunna missa dem.
Det de svarar, under P&L, är att "Funktionärerna på P&L sade att det var en badplats här". Vid andra tider så låtsas de inte ha sett skyltarna.
Som arrangär så har de ansvar för vad deras personal gör (även ideell personal). Som jag tidigare skrivit så har jag frågat, och folk har kommit för att de blivit ditdirigerade av personal på P&L. Några kanske skulle kommit ändå, men de är så få att det inte är ett problem.Tror inte riktigt att det är P&L som festivalarrangör som är problemet utan att det är jävligt mycket folk helt enkelt. Det är ju inte rimligt att de ska hållas ansvariga för alla deras besökare då säkert en hel del av dessa besökare känner till din badplats och då som allmän badplats.
Det kostar pengar, tid och arbete. Ingetdera är något jag har lust att lägga på något som inte egentligen är mitt ansvar att lösa.
Att köpa annonsplats skulle ju vara att belöna ett dåligt beteende. Jag har haft tillräckligt många husdjur för att veta att det är en dålig dressyrmetod.Så problemet här är att få ut information till funktionärerna om att inte rekommendera badplatsen till festivalbesökarna. Om nu inte festivalen vill ta på sig att informera funktionärerna kanske det skulle gå att köpa annonsplats i deras informationsmaterial? Jag gissar att alla funktionärer får ut nån slags "bra att veta"-häfte och det borde väl inte vara omöjligt att få in en annons där?
Jag tror inte att det finns annonser i instruktionshäftena till funktionärerna, men jag utgår från att P&L själva lägger till en sådan instruktion. Annars lär de sitta med röven i hackelådan om problemen fortsätter, eftersom de redan har gjorts uppmärksamma på det.
Om nu de s.k. funktionärerna inte har lust att ta in budskapet att Troberg inte bjuder på en badplats, hur ska du knacka in det i huve't på dem då? Be P&L skicka dem på motivationskurs? Funktionärerna kanske bedriver en subversiv verksamhet utsprungen ur det kollektiva medvetandet, detta utan att det finns en organiserande hierarki som du kan verka genom. Risken är att TS protester bara sporrar den subversiva verksamheten i en folklig djupt känd lust att kunna göra tvärtemot vad man blir tillsagd.
Minns Goethes sista ord, uttalade på dödsbädden: Mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves.
Men det var inte Goethe som sade det först, för det var tydligen Zenon, en gammal grek.
Men du kanske vill ta upp kampen mot dumhetenoch inbilskheten ändå? Får mig att tänka på ett citat ur Albert Camus bok Sisyphosmyten : il faut s'imaginer que Sisyphe est hereux. Dvs, man måste föreställa sig att Sisyfos är lycklig. Må Troberg vara lycklig med den sten han ska rulla upp. Frid över hans kamp.
Minns Goethes sista ord, uttalade på dödsbädden: Mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves.
Men det var inte Goethe som sade det först, för det var tydligen Zenon, en gammal grek.
Men du kanske vill ta upp kampen mot dumhetenoch inbilskheten ändå? Får mig att tänka på ett citat ur Albert Camus bok Sisyphosmyten : il faut s'imaginer que Sisyphe est hereux. Dvs, man måste föreställa sig att Sisyfos är lycklig. Må Troberg vara lycklig med den sten han ska rulla upp. Frid över hans kamp.
Redigerat:
Hur svårt är det att förstå vad Troberg skriver: att ledningen på P&L är informerade om att det inte är någon badplats där, men att de inte tar ansvar för att informera sina funktionärer om att de inte får säga det.
Troberg: Om du gillar P&L i övrigt kanske det vore en idé att "nästla in sig in" som idéell funktionär, och på det informationmöte som de sannorlikt har innan de startar resa sig upp och fråga om detta med bad, då kan du passa på att säga att du råkar veta (då du känner ägaren, säg inte att du ÄR ägaren) att den badplatsen numera är avstängd, så att de absolut inte får hänvisa dit. Har du tur får du kanske betalt rent av, eller iallafall fritt inträde och matkuponger!
Troberg: Om du gillar P&L i övrigt kanske det vore en idé att "nästla in sig in" som idéell funktionär, och på det informationmöte som de sannorlikt har innan de startar resa sig upp och fråga om detta med bad, då kan du passa på att säga att du råkar veta (då du känner ägaren, säg inte att du ÄR ägaren) att den badplatsen numera är avstängd, så att de absolut inte får hänvisa dit. Har du tur får du kanske betalt rent av, eller iallafall fritt inträde och matkuponger!
En lämpligt formulerad skylt ackompanjerad med en fågelskrämma för ökad tydlighet. Modifiera fågelskrämman genom att klä ut den till en typisk P&L-besökare. Sedan hänger du upp den i en snara runt halsen. Den visuella signalen borde vara svår att misstolka även för "drägg" 
Möjligt, men i så fall så får jag väl göra det till P&L's problem...Om nu de s.k. funktionärerna inte har lust att ta in budskapet att Troberg inte bjuder på en badplats, hur ska du knacka in det i huve't på dem då? Be P&L skicka dem på motivationskurs? Funktionärerna kanske bedriver en subversiv verksamhet utsprungen ur det kollektiva medvetandet, detta utan att det finns en organiserande hierarki som du kan verka genom. Risken är att TS protester bara sporrar den subversiva verksamheten i en folklig djupt känd lust att kunna göra tvärtemot vad man blir tillsagd.
Dels föredrar jag, till skillnad från min flickvän, att uppleva festivalen som besökare (vilket dessutom ger mig möjligheten att spontant grovhångla med funktionären som visiterar folk i insläppet...Troberg: Om du gillar P&L i övrigt kanske det vore en idé att "nästla in sig in" som idéell funktionär, och på det informationmöte som de sannorlikt har innan de startar resa sig upp och fråga om detta med bad, då kan du passa på att säga att du råkar veta (då du känner ägaren, säg inte att du ÄR ägaren) att den badplatsen numera är avstängd, så att de absolut inte får hänvisa dit. Har du tur får du kanske betalt rent av, eller iallafall fritt inträde och matkuponger!
Ska informationen gå ut effektivt så måste den gå ut via P&L.
Nja, har funderat på en variant, där man tar den traditionella "Threspassers will be shot" med en hand med en revolver visad från mottagaränden och vrider den ett par steg till. Nästa upptrappning på den är med bilden utbytt mot en fallande streckgubbe (typ halt golv-varning) med ett streck genom huvudet och en splatt på baksidan. Går inte det meddelandet hem så gör man en med en bild där en gubbe står på knä, och en annan står bakom med en pistol, med en splatt vid huvudet.
Eller så tar man bara en sån där skylt som man kan köpa i djuraffärer med "Här vaktar vi!" med bilden av mig som är länkad tidigare i tråden (men som verkar vara oåtkomlig just nu) och en bild av en guldfisk i en guldfiskskål.
Skämt åsido, man kan alltid trappa upp skyltar, men tydlighet funkar nog bättre.
Planen är snarare att sätta skyltarna på stolpar mitt där de kommer att gå. Då måste de liksom märka dem. Eventuellt också föreslå Patric Hammars hemadress som alternativ adress att åka till, eftersom han uppenbarligen är OK med att de använder privat mark.