53 473 läst ·
35 svar
53k läst
35 svar
obehandlad furu trall
bryggtomten skrev:
Det hade du kunnat få. Järnvitriol. Dock inget för altanen men på huset hade det funkat.
Gissar på att det är så här du skulle vilja ha huset??
http://www.pedago.fi/dalton/hus/Hus8/jarnvitriol.html
Här finns recept men skit i kopparn, den ger en grön färg och det blir inte alls lika snyggt.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=6577&contextPage=6383
Tror det var SLU som skrev en rapport nyligen där man testade obehandlat trä (av olika sorter, även tryckat) och oljat trä och inte såg någon skillnad i beständighet mot röta. Deras slutsats var att träets kvalitet (alternativt impregneringen) var avgörande för motståndskraften.John J skrev:
Den skulle vara rolig att se.frhe skrev:
Vet att man testar trä och plåt och en massa olika material på Bohus Malmön på Västkusten just för att få fram data kring detta.
WOW! Jättesnyggt!!!!! Har läst om järnvitrol men hört att det inte alls skulle bli sån fin effekt. Jaja då vet jag tills nästa gång jag bygger hus då...fsn skrev:
Och om träet behandling eller inte tvista de lärde. Jag får fundera över vintern och mottar gärna fler åsikter, erfarenheter och gärna en länk till ovan nämna undersökning
Klart intressant. Tryckt med Solrosolja hade ju varit intressantfrhe skrev:
Tyvärr stod det också järnvitrolens nära på värdelösa egenskaper som rötskydd, endast estetisk.
Möjligt. När jag "benchmarkade" inför husbygget så tittade jag på ett kustnära hus med järnvitriol fasad. Ca 15 år gammal fasad. Vindpinad, torr och sprucken men inte antydan till rötskador. Kanske beror på vilken miljö man bygger. Huset jag tittade på ligger på västkusten ca 50-60 meter från havet och konstant utsatt för vind. Kanske en bra miljö för järnvitriol? Snyggt är det iallafall.bryggtomten skrev:
du kan ha furu som trall. men då är det mycket viktigt med inoljning.
och att du har lite fall på trallen.
du måste mätta dom rejält första gången. dom ska va riktigt kladdiga.
sen får gärna olja när det är molnigt. så trädet suger upp oljan och inte dunstar bort. grundolja gärna trallen innan du sätter dit den.
och att du har lite fall på trallen.
du måste mätta dom rejält första gången. dom ska va riktigt kladdiga.
sen får gärna olja när det är molnigt. så trädet suger upp oljan och inte dunstar bort. grundolja gärna trallen innan du sätter dit den.
Nimajneb skrev:
Vad är det du försöker med? Och igen, har du försökt tidigare? Inlägget tillför inte nåt och du är knappast trådskapare från början? TS visade ett intresse för gråa väderbitna brädbitar och jag svarade på det.
Sen så handlar tråden absolut om BEHANDLAD furutrall. Helt obehandlad furutrall är nog alla helt överens om att det inte är nån bra idé.
Gör ett eget test under vintern. Ta en tryckt trallbit, en helt furubit som du oljar med nåt lämpligt och en helt obehandlad furubit. Skuva fast dom så att dom inte slår sig i regnet och se vad som händer...... Jag tror att du kommer att falla för tryckt tillslut ändå.bryggtomten skrev:WOW! Jättesnyggt!!!!! Har läst om järnvitrol men hört att det inte alls skulle bli sån fin effekt. Jaja då vet jag tills nästa gång jag bygger hus då...haha
Och om träet behandling eller inte tvista de lärde. Jag får fundera över vintern och mottar gärna fler åsikter, erfarenheter och gärna en länk till ovan nämna undersökning![]()
Jag är inte arg. Tror inte att Nimajneb vare sig vill veta eller är nyfiken på om det går. Tror att han har ganska bra koll på att det inte är nån bra idé och det håller jag i sådana fall helt med om.byggare henke skrev: