F
bryggtomten skrev:
Träet får gärna bli som den gråaktiga nyansen gamla fiskestugor har. Vindpinat och omålat. Om det hade gått att få den färgen när jag målade mitt hus så hade jag valt den, tycker det är riktigt snyggt.

Det hade du kunnat få. Järnvitriol. Dock inget för altanen men på huset hade det funkat.

Gissar på att det är så här du skulle vilja ha huset??

http://www.pedago.fi/dalton/hus/Hus8/jarnvitriol.html

Här finns recept men skit i kopparn, den ger en grön färg och det blir inte alls lika snyggt.

http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=6577&contextPage=6383
 
John J skrev:
Det där stämmer ju inte alls.

Om du oljar in virke (vilken typ som helst) eller tjärar det så skyddar du ju det enormt emot röta och andra skador.

Titta bara på alla gamla hus där de linoljade in i stort sett allt, bättre virke går inte få tag på.
Tror det var SLU som skrev en rapport nyligen där man testade obehandlat trä (av olika sorter, även tryckat) och oljat trä och inte såg någon skillnad i beständighet mot röta. Deras slutsats var att träets kvalitet (alternativt impregneringen) var avgörande för motståndskraften.
 
J
frhe skrev:
Tror det var SLU som skrev en rapport nyligen där man testade obehandlat trä (av olika sorter, även tryckat) och oljat trä och inte såg någon skillnad i beständighet mot röta. Deras slutsats var att träets kvalitet (alternativt impregneringen) var avgörande för motståndskraften.
Den skulle vara rolig att se.

Vet att man testar trä och plåt och en massa olika material på Bohus Malmön på Västkusten just för att få fram data kring detta.
 
fsn skrev:
Det hade du kunnat få. Järnvitriol. Dock inget för altanen men på huset hade det funkat.

Gissar på att det är så här du skulle vilja ha huset??

[länk]

Här finns recept men skit i kopparn, den ger en grön färg och det blir inte alls lika snyggt.

[länk]
WOW! Jättesnyggt!!!!! Har läst om järnvitrol men hört att det inte alls skulle bli sån fin effekt. Jaja då vet jag tills nästa gång jag bygger hus då...;)haha

Och om träet behandling eller inte tvista de lärde. Jag får fundera över vintern och mottar gärna fler åsikter, erfarenheter och gärna en länk till ovan nämna undersökning:)
 
frhe skrev:
Tror det var SLU som skrev en rapport nyligen där man testade obehandlat trä (av olika sorter, även tryckat) och oljat trä och inte såg någon skillnad i beständighet mot röta. Deras slutsats var att träets kvalitet (alternativt impregneringen) var avgörande för motståndskraften.
Klart intressant. Tryckt med Solrosolja hade ju varit intressant:)

fsn skrev:Det hade du kunnat få. Järnvitriol. Dock inget för altanen men på huset hade det funkat.

Gissar på att det är så här du skulle vilja ha huset??

[länk]

Här finns recept men skit i kopparn, den ger en grön färg och det blir inte alls lika snyggt.

[länk].
Tyvärr stod det också järnvitrolens nära på värdelösa egenskaper som rötskydd, endast estetisk.:( Men snyggt är det :)
 
F
bryggtomten skrev:
Klart intressant. Tryckt med Solrosolja hade ju varit intressant:)



Tyvärr stod det också järnvitrolens nära på värdelösa egenskaper som rötskydd, endast estetisk.:( Men snyggt är det :)
Möjligt. När jag "benchmarkade" inför husbygget så tittade jag på ett kustnära hus med järnvitriol fasad. Ca 15 år gammal fasad. Vindpinad, torr och sprucken men inte antydan till rötskador. Kanske beror på vilken miljö man bygger. Huset jag tittade på ligger på västkusten ca 50-60 meter från havet och konstant utsatt för vind. Kanske en bra miljö för järnvitriol? Snyggt är det iallafall.
 
Då försöker jag igen.... tråden handlar om obehandlad trätrall i furu och inte olika behandlingsmetoder för husfasader............ dom har ju inget med varandra o göra
 
  • Gilla
Meltrad
  • Laddar…
B
du kan ha furu som trall. men då är det mycket viktigt med inoljning.
och att du har lite fall på trallen.
du måste mätta dom rejält första gången. dom ska va riktigt kladdiga.
sen får gärna olja när det är molnigt. så trädet suger upp oljan och inte dunstar bort. grundolja gärna trallen innan du sätter dit den.
 
F
Nimajneb skrev:
Då försöker jag igen.... tråden handlar om obehandlad trätrall i furu och inte olika behandlingsmetoder för husfasader............ dom har ju inget med varandra o göra

Vad är det du försöker med? Och igen, har du försökt tidigare? Inlägget tillför inte nåt och du är knappast trådskapare från början? TS visade ett intresse för gråa väderbitna brädbitar och jag svarade på det.

Sen så handlar tråden absolut om BEHANDLAD furutrall. Helt obehandlad furutrall är nog alla helt överens om att det inte är nån bra idé.
 
  • Gilla
Spånove
  • Laddar…
F
bryggtomten skrev:
WOW! Jättesnyggt!!!!! Har läst om järnvitrol men hört att det inte alls skulle bli sån fin effekt. Jaja då vet jag tills nästa gång jag bygger hus då...;)haha

Och om träet behandling eller inte tvista de lärde. Jag får fundera över vintern och mottar gärna fler åsikter, erfarenheter och gärna en länk till ovan nämna undersökning:)
Gör ett eget test under vintern. Ta en tryckt trallbit, en helt furubit som du oljar med nåt lämpligt och en helt obehandlad furubit. Skuva fast dom så att dom inte slår sig i regnet och se vad som händer...... Jag tror att du kommer att falla för tryckt tillslut ändå.
 
B
nimajneb
ville ju bara ha ett svar om det det gick.
dom andra började prata om väggar, trycka trä med matolja typ

fsn
du behöver inte bli arg på någon som är nyfiken
 
F
byggare henke skrev:
nimajneb
ville ju bara ha ett svar om det det gick.
dom andra började prata om väggar, trycka trä med matolja typ

fsn
du behöver inte bli arg på någon som är nyfiken
Jag är inte arg. Tror inte att Nimajneb vare sig vill veta eller är nyfiken på om det går. Tror att han har ganska bra koll på att det inte är nån bra idé och det håller jag i sådana fall helt med om.
 
B
tycker också att det ska va tryckt.
men det går med furu också. är mer arbete bara.
 
:)

Risken är väl om vi börjar spåna iväg om alternativa "ekometoder" som passar till välluftat virke för vägg o staket att någon tror att det funkar även för utetrall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.