Hej
Jag ska sätta dit en bit av taket i ett rum se bild där det varit en garderob.
Jag har köpt ny panel hur ska jag behandla den för att det ska bli bra den ska sedan vitmålas.
Ta mig gärna genom hela processen från start till färdigt tak.
Tack
Jag ska sätta dit en bit av taket i ett rum se bild där det varit en garderob.
Jag har köpt ny panel hur ska jag behandla den för att det ska bli bra den ska sedan vitmålas.
Ta mig gärna genom hela processen från start till färdigt tak.
Tack
Kan man på något sätt se hur de målat tidigare då det ser väldigt bra ut.D Drömmensomblevsann skrev:
Frun målade precis om ett litet furutak i en toa som skulle fräschas upp kortsiktigt.
Hon gick in till målarbutiken och fick det serverat.
En grundfärg för att hindra gulnad 2 lager.
Sedan färg på det.
Hon gick in till målarbutiken och fick det serverat.
En grundfärg för att hindra gulnad 2 lager.
Sedan färg på det.
Det finns grundfärger som kallas spärrfärg eller liknande. Annars kan man kvistlacka med för ändamålet avsedd färg före grundmålning. Det är risken för att kvistarna efter ett tag börjar synas igenom färgen man skall tänka på. Annars är det bara att måla.
Det får du fråga tillverkaren för de olika grunderna om.
Kan bara säga vad vi gjort och vad färgbutiken rekommenderade.
Själv känner inte jag att det måste heta kvistlack så länge som funktionen är densamma.
Kan bara säga vad vi gjort och vad färgbutiken rekommenderade.
Själv känner inte jag att det måste heta kvistlack så länge som funktionen är densamma.
Min erfarenhet är att det generellt är stor risk att kvistarna blöder igenom. Man kan få måla om efter ett par år, men förr eller senare ger det med sig. Detta vare sig man kvistlackar, använder spärrfärg eller bara målar direkt på träet. Det finns en skillnad i omfattning och det blöder inte alltid igenom. Men den säkra metoden för att slippa att det blöder igenom har jag tyvärr inte lärt mig än.
Målade alla fönstersmygar, byggda av limträ, i mitt hus med sådan grundfärg. Det blödde igenom kraftigt efter något år eller så. Rekomenderas därmed inte.D Drömmensomblevsann skrev:
Det stör mig typ dagligen idag 8 år senare men har inte orkat göra om.
Ja precis det är detta som gör mig så orolig för ingen metod verkar ju helt säker...A Avemo skrev:Min erfarenhet är att det generellt är stor risk att kvistarna blöder igenom. Man kan få måla om efter ett par år, men förr eller senare ger det med sig. Detta vare sig man kvistlackar, använder spärrfärg eller bara målar direkt på träet. Det finns en skillnad i omfattning och det blöder inte alltid igenom. Men den säkra metoden för att slippa att det blöder igenom har jag tyvärr inte lärt mig än.
Ja så irriterande och jag blir då orolig att det är för sent med kvist lack då väl för då finns det ju redan färg över.H Hegge_ skrev:
Men vad händer om man målar på obehandlad yta alla kvistar enbart 2 gånger sedan hela ytan med kvistlack också sedan sån grundfärg/ev sån som luktar så skarpt dvs ej vattenbaserad och sedan täckfärg?
Klicka här för att svara