62 470 läst ·
240 svar
62k läst
240 svar
Oavsiktligt misstag i frågeformuläret vid försäljning – vad gäller nu?
När man googlar så står att ett SOLUR ingår (ska lämnas kvar) medan en LADDSTOLPE inte ingår.
https://www.ekonomifokus.se/bostad/juridik/fast-och-los-egendom
Jag tycker det verkar lite luddigt var som faktiskt ingår. En laddstolpe för elbil är ju i högsta grad fastskruvad och installerad.
https://www.ekonomifokus.se/bostad/juridik/fast-och-los-egendom
Jag tycker det verkar lite luddigt var som faktiskt ingår. En laddstolpe för elbil är ju i högsta grad fastskruvad och installerad.
Claes Sörmland skrev:
ett solur är ju lättare att pirra i väg med så hur hänger det ihop nu dåJ JohanLun skrev:
Tror nog att det är fel i den artikeln, vad jag förstår om laddboxen är monterad på stolpe skruvad i mark eller den är fast monterad på vägg, och ansluten via fast elinstallation med egen säkring eller fast kabel, så är det fastighetstillbehör.J JohanLun skrev:
En mobil laddare ingår inte och tex en fristående stolpe ingår inte heller.
En robot gräsklippare ingår inte men laddstationen (beror på hur den är installerad) och begränsningskabeln är i gråzonen.
Jag har alltid lämnat det mesta kvar för det är ju lite futtigt att ta med några spadar o en skottkärra det som är basgrejer och guld vär när man flyttar in. Men 20000 papp det är ju surt men man får stå för sina misstag. Själv så blev jag av med en luftkompressor på samma sätt i samma prisklass. Men säljer man med skaplig vinst som man gjorde på den tiden så får man bjuda på det med ett snett leende.Cherrie skrev:
Hej,
Vi har sålt vårt hus. I frågeformuläret råkade vi, av misstag, skriva ”lägergrill installerad” under delen för renoveringar, när vi egentligen menade ”grillplats byggd/installerad”.
En lägergrill är ju en lös grill av metall, inte något fast installerat. Nu menar köparen att eftersom det står under ”renoveringar” så ska den ingå i köpet.
Har ni erfarenhet av liknande situationer? Eller är vi helt ute och cyklar?
Grillen kostade oss 20 000 kronor 😔
Vänliga hälsningar,
Cherrie
Att ni råkat skriva den under ”renoveringar” i frågeformuläret kan visserligen skapa oklarhet, men formuläret är inte en del av det bindande köpeavtalet.Cherrie skrev:
Hej,
Vi har sålt vårt hus. I frågeformuläret råkade vi, av misstag, skriva ”lägergrill installerad” under delen för renoveringar, när vi egentligen menade ”grillplats byggd/installerad”.
En lägergrill är ju en lös grill av metall, inte något fast installerat. Nu menar köparen att eftersom det står under ”renoveringar” så ska den ingå i köpet.
Vänliga hälsningar,
Cherrie
Det är alltså köpekontraktet som styr. Om grillen inte står upptagen där (under ”övrigt som ingår i köpet” eller liknande), så är det mycket som talar för att den inte ska ingå – särskilt om det är tydligt att det rör sig om en lös grill.
Hänvisa till köpekontraktet och att frågeformuläret endast är ett informationsunderlag. Om det blir konflikt – ta kontakt med Fastighetsmäklarinspektionen eller eventuellt en jurist via ert försäkringsbolag (t.ex. rättsskydd).
Jag förstår såklart att det är ett misstag. Men ärligt talat så hade jag som köpare känt mig lurad om ni tar bort grillen. Det finns väl inget som gör den hårdgjorda ytan till just en ”grillplats” utan rostlådan?Cherrie skrev:
Hej,
Vänliga hälsningar,
Cherrie
Står det att det är en lägergrill installerad och sen finns den inte så känner köparen sig blåst såklart.
Stå upp för vad ni skrivit, och avsluta affären utan en konflikt som båda sidor får trista känslor av.
Kostade själva grillen 20 000, eller kostade hela uteplatsen där ni placerat grillen 20 000?Cherrie skrev:
Nej, det är inte riktigt så. Om grillen skulle stanna kvar kan vi förstås göra ett avdrag, men det är inte där fokus ligger. Köparna har redan fått huset till ett pris som ligger ungefär 6 % under värdering, så prislappen är inte problemet. Det handlar snarare om att vi råkade formulera oss fel – vi menade inte att grillen skulle ingå, och därför ville jag bara ta reda på vad som faktiskt gäller juridiskt.
Jag tror inte heller att köparna har köpt huset för grillens skull, särskilt eftersom de själva nämnt att de inte har tid att grilla. Huset är dessutom totalrenoverat och i mycket gott skick, så de har redan gjort ett bra köp – ännu bättre om en byJema-lägergrill skulle ingå på köpet.
Att den kostade 20 000 att anskaffa betyder inte att den är värd det beloppet nu när det gått en tid och den är använd.
Skriver detta bara så att du fattar att det inte måste lösas genom att swisha 20 000 till köparen.
HejS Sir Duke skrev:Kostade själva grillen 20 000, eller kostade hela uteplatsen där ni placerat grillen 20 000?
Att den kostade 20 000 att anskaffa betyder inte att den är värd det beloppet nu när det gått en tid och den är använd.
Skriver detta bara så att du fattar att det inte måste lösas genom att swisha 20 000 till köparen.
Grillen var bara 10 vi köpte en del tillbehör till den som inte syns i bilden.
Tack för alla kommentarer. Nu har vi pratat med köparna och berättat hur vi tänkte, går dom med då får dom betala en summa (dock inte 20 lax) annars låter vi den vara och står för vårt misstag.
Vad var anledningen till att du nämde grillen i frågelistan? Och under renovering? Fanns där en uteplats/grillplats tidigare?Cherrie skrev:
Annars är väl renoveringar sånt som gäller husets tekniska standard och då särskilt sådant som inte syns. Man tar inte upp att man har dyra blommor i rabatten.
Om ni ville "skryta"/skylta med er grillplats så hade det väl passat bättre i annonsen?
Möjligen även i prospektet. "Uteplats med möjlighet till placering av exempelvis grill." Men det är ganska onödiga upplysningar.
Men fint att ni verkar jobba för att hitta en lösning med köparen.
Redigerat:
Det är ofta med förbättringar i trädgården i frågelistan, detta har väl med att folk lägger mycket pengar på trädgård nuförtiden..S Sir Duke skrev:Vad var anledningen till att nämde grillen i frågelistan? Och under renovering? Fanns där en uteplats/grillplats tidigare?
Annars är väl renoveringar sånt som gäller husets tekniska standard och då särskilt sådant som inte syns. Man tar inte upp att man har dyra blommor i rabatten.
Om ni ville "skryta"/skylta med er grillplats så hade det väl passat bättre i annonsen?
Möjligen även i prospektet. "Uteplats med möjlighet till placering av exempelvis grill." Men det är ganska onödiga upplysningar.
Men fint att ni verkar jobba för att hitta en lösning med köparen.
Sedan kan ju avloppet vara med tex. att man har bytt eller förnyat det, ja det finns mängder med saker som brukar tas med i frågelistan så jag ser ingett konstigt med det..
Är friggeboden som står på plattor en lös egendom?Claes Sörmland skrev:
Men vad du som hypotetisk köpare antar ändrar ju inte på vad som ingår. Bara för att jag som köpare t ex antar att soffan i vardagsrummet ingår i köpet så betyder ju inte det att den ingår. Hur övertygad jag än är vid fastighetsköpet. Vad som ingår regleras ju av objektiva kriterier i jordabalken. Eller om man avtalar särskilt om att viss lös egendom också ska ingå i köpet.
Ovanmark-pool som är infälld i altanen?
Köper dina resonemang och hade de inte skrivit just det att en lägergrill finns så kan man absolut tycka det är lös egendom och ingen hade nog tvistat om det MEN i det här fallet hade jag förväntat mig att grillen stod kvar när jag får tillträde och jag hade påtalat det. Sen hade jag fortsatt inte tvistat om det eftersom värdet är mindre än huvudvärken
Jo det med avlopp och liknande fattar jag. Det som verkligen hör till den tekniska infrastrukturen.J Jansson69 skrev:Det är ofta med förbättringar i trädgården i frågelistan, detta har väl med att folk lägger mycket pengar på trädgård nuförtiden..
Sedan kan ju avloppet vara med tex. att man har bytt eller förnyat det, ja det finns mängder med saker som brukar tas med i frågelistan så jag ser ingett konstigt med det..
Men lösa grejer? Som dessutom är fullt synliga och enkelt besiktningsbara?
Låter mer som onödigt skryt. Som nu slår tillbaka. En säljbild för att öka värdet men som säljaren inte ville stå för.