62 468 läst ·
240 svar
62k läst
240 svar
Oavsiktligt misstag i frågeformuläret vid försäljning – vad gäller nu?
Vad du får för huset är helt ointressant om vad som ska ingå för köparen, det förstår du någ själv om du tänker efter.Cherrie skrev:
Nej, det är inte riktigt så. Om grillen skulle stanna kvar kan vi förstås göra ett avdrag, men det är inte där fokus ligger. Köparna har redan fått huset till ett pris som ligger ungefär 6 % under värdering, så prislappen är inte problemet. Det handlar snarare om att vi råkade formulera oss fel – vi menade inte att grillen skulle ingå, och därför ville jag bara ta reda på vad som faktiskt gäller juridiskt.
Jag tror inte heller att köparna har köpt huset för grillens skull, särskilt eftersom de själva nämnt att de inte har tid att grilla. Huset är dessutom totalrenoverat och i mycket gott skick, så de har redan gjort ett bra köp – ännu bättre om en byJema-lägergrill skulle ingå på köpet.
Står det lägergrill installerad och man på visning ser ett grillshabrak förväntar man sig nog att den ingår, oavsett om den går att rulla runt eller ej.
Efter att ha sålt ett hus med det misstaget skulle jag nog låtit den stå kvar och köpt en ny. Men det är jag det.
Efter att ha sålt ett hus med det misstaget skulle jag nog låtit den stå kvar och köpt en ny. Men det är jag det.
Jag brukar tycka dina inlägg är sakliga, men här tycker jag du har fel.Claes Sörmland skrev:
Om det står att en lägergrill är installerad så skulle jag anta att det innebär att den är fast monterad. Inte att man plattat till marken så att det går att göra upp en lägereld.
Det som installeras bör anses fast.
Skulle det stå parkbänk och solur installerat skulle jag även anta att dessa var fasta.
Om de bara ställts dit löst är det märkligt att nämna som renoveringar.
Jag försöker vara saklig även i denna tråd. Om jag har fel ska det väl inte vara så svårt att visa det. Svaret finns i jordabalken.J JohanLun skrev:
Men det finns ju ingen grill som är installerad på fastigheten. Heller inte fast installerad. Skulle det inte få dig att fundera lite om du var köparen?J JohanLun skrev:
Som sagt, ingen installerad grill finns att återfinna på fastigheten vid visningen.J JohanLun skrev:
Ett solur är ju ofta fastskruvat. Det är då en del av köpet. En fast installerad parkbänk likaså. En som står löst är inte det.J JohanLun skrev:
Ja, det är märkligt och det är ju TS medveten om. Och även köparen borde reagera på den märkliga formuleringen och fråga efter mer information. Dess otydlighet utökar ju undersökningsplikten avseende "lägergrillar".J JohanLun skrev:
Just lägergrill har jag aldrig hört talas om, därav att jag skulle anta att plåtlådan var fastmonteradClaes Sörmland skrev:
Själv skulle jag bara blivit glad om säljarna tog med skiten. Jag hatar cortenstål.
Jag tycker den på bilden ser jäkligt icke portabel, ungefär som ett spabad (som jag även antagit skulle ingå om det stod som ”installerat” även om det inte var fysiskt fastskruvat.
Men vad du som hypotetisk köpare antar ändrar ju inte på vad som ingår. Bara för att jag som köpare t ex antar att soffan i vardagsrummet ingår i köpet så betyder ju inte det att den ingår. Hur övertygad jag än är vid fastighetsköpet. Vad som ingår regleras ju av objektiva kriterier i jordabalken. Eller om man avtalar särskilt om att viss lös egendom också ska ingå i köpet.J JohanLun skrev:Just lägergrill har jag aldrig hört talas om, därav att jag skulle anta att plåtlådan var fastmonterad
Själv skulle jag bara blivit glad om säljarna tog med skiten. Jag hatar cortenstål.
Jag tycker den på bilden ser jäkligt icke portabel, ungefär som ett spabad (som jag även antagit skulle ingå om det stod som ”installerat” även om det inte var fysiskt fastskruvat.
Jag tolkar det som den skall vara kvar..Cherrie skrev:
Hur vet jag som köpare att det är misstag?Cherrie skrev:
Hej,
Vi har sålt vårt hus. I frågeformuläret råkade vi, av misstag, skriva ”lägergrill installerad” under delen för renoveringar, när vi egentligen menade ”grillplats byggd/installerad”.
En lägergrill är ju en lös grill av metall, inte något fast installerat. Nu menar köparen att eftersom det står under ”renoveringar” så ska den ingå i köpet.
Har ni erfarenhet av liknande situationer? Eller är vi helt ute och cyklar?
Grillen kostade oss 20 000 kronor 😔
Vänliga hälsningar,
Cherrie
Det kanske inte har någon juridisk betydelse men den grillen verkar ha en totalvikt på 115-130 kg och det kan ju hjälpa till att förleda någon att den är fast installerad. I och med att den sedan står på fötter och inte hjul känns den ännu mer som fast installerad. I kombination med att TS skriver att den har installerats pekar nog det mesta på att den är fast installerad för stadigvarande bruk.
Det här är en sådan sak som typiskt båda parter borde ha klargjort på förhand, det vill säga ansvaret för att det blev ett missförstånd är gemensamt. Jag skulle åtminstone erbjuda köparna att köpa grillen till halva priset.
Det här är en sådan sak som typiskt båda parter borde ha klargjort på förhand, det vill säga ansvaret för att det blev ett missförstånd är gemensamt. Jag skulle åtminstone erbjuda köparna att köpa grillen till halva priset.
Ja, det är verkligen inte ut som någon till man vill ha med sig på picknick 😆J JohanLun skrev:Just lägergrill har jag aldrig hört talas om, därav att jag skulle anta att plåtlådan var fastmonterad
Står det att det är en ”speciell soffa installerad i vardagsrummet” under punkt Renoveringar & förbättringar, då hade jag som hypotetisk köpare förväntat mig att den ingår.Claes Sörmland skrev:
Men vad du som hypotetisk köpare antar ändrar ju inte på vad som ingår. Bara för att jag som köpare t ex antar att soffan i vardagsrummet ingår i köpet så betyder ju inte det att den ingår. Hur övertygad jag än är vid fastighetsköpet. Vad som ingår regleras ju av objektiva kriterier i jordabalken. Eller om man avtalar särskilt om att viss lös egendom också ska ingå i köpet.
Hade grillen inte stått med någonstans, och är flyttbar, så hade det varit en icke-fråga.
Nu eftersom den är inskriven som en förbättring på fastigheten, för att öka mervärdet för en eventuell köpare, så ska den självklart följa med.
Hade jag köpt ett hus och en säljare börjat krångla för en grill värde 7000:- nypris så hade jag genast dragit öronen till mig…
Äsch, anledningen till att man överhuvudtaget skriver något på den där listan är ju för att ge sken av att huset är i bättre skick än annars. Man tar upp förbättringar man gjort, reparationer som köparen nu själv slipper göra, och liknande.
Även om du skrivit att ni byggt en grillplats så förväntas det väl finnas en grill? Annars är det en pergola med plattsättning under. Köparen har sett grillen på visningen, och den nämns sedan i frågelistan. Stå ert kast, och låt den följa med, är mina två ören.
Även om du skrivit att ni byggt en grillplats så förväntas det väl finnas en grill? Annars är det en pergola med plattsättning under. Köparen har sett grillen på visningen, och den nämns sedan i frågelistan. Stå ert kast, och låt den följa med, är mina två ören.
Det jag förstår är att en del hänger upp sig på ordet installerad, ett ordval som har skapat förvirring.
Men det är fortfarande en grill förvisso modellen större men som går att flytta.
Så den är inte "installerad" den är ställd där, det är platsen som man kommer peka på om det skulle gå så långt som till en tvist, grillplatsen blir ju kvar men utan stolar och grillen.
Men det är fortfarande en grill förvisso modellen större men som går att flytta.
Så den är inte "installerad" den är ställd där, det är platsen som man kommer peka på om det skulle gå så långt som till en tvist, grillplatsen blir ju kvar men utan stolar och grillen.