62 503 läst ·
240 svar
63k läst
240 svar
Oavsiktligt misstag i frågeformuläret vid försäljning – vad gäller nu?
De har inte skrivit att de skaffat en grill, de har skrivit att de INSTALLERAT en grill, dvs. på ett eller annat sätt sammankopplat den med fastigheten. Svårt att tolka det på något annat sätt än att den ingår, även om det tydligen finns de som lyckas med detta.H hempularen skrev:Men det är ju detta som är knäckfrågan. Man har INTE angivit att den ingår i frågeformuläret, Man har angivit att man skaffat sig en grill. Något som är fullkomligt irrelevant i en fastighetsaffär. Hade uppgiften stått i objektbeskrivningen, så skulle man kunnat se det som en beskrivning av vad som ingår. Frågan i frågeformuläret handlar om åtgärder man gjort på huset. Det är INTE en uppräkning av saker, utan av handlingar.
Knäckfrågan här är huruvida man kan anse att den irrelevanta informationen om att man skaffat sig en grill, eller om man har arrangerat barnkalas i trädgården skulle betyda att grillen eller gräddtårtan från kalaset ingår i köpet. Båda uppgifterna skulle vara lika irrelevanta att ta med i en frågelista.
Och jag upprepar, detta är något mäklaren borde regaerat på om han gör sitt jobb.
Köparen vill ju ha grillen och utöver att den går att se så har ni ju angivit att den har ”installerats”. Ingen som helst tvekan; grillen ska stå kvar om ni vill undvika krav på en ny.Cherrie skrev:
Hej,
Vi har sålt vårt hus. I frågeformuläret råkade vi, av misstag, skriva ”lägergrill installerad” under delen för renoveringar, när vi egentligen menade ”grillplats byggd/installerad”.
En lägergrill är ju en lös grill av metall, inte något fast installerat. Nu menar köparen att eftersom det står under ”renoveringar” så ska den ingå i köpet.
Har ni erfarenhet av liknande situationer? Eller är vi helt ute och cyklar?
Grillen kostade oss 20 000 kronor 😔
Vänliga hälsningar,
Cherrie
"Installerat" är lika oprecist som byggt eller renoverat. Det kan betyda precis vad du vill. En väldigt opraktiskt kompis sade glatt "-jag har byggt ett bord". -Det var som fan, sade jag! Det han menade var att han lyckats skruva ihop ett IKEAbord helt på egen hand.M MartinP666 skrev:
Husannonser skall alltid tas med en stor nypa salt. Man kan alltså inte ta för givet att det ingår en mindre skog av Basilikaplantor och olivoljeflaskor bara för att de finns med på varenda bild.inte heller ta för givet att huset består av diamant, trots att det utfästes i annonsen.
Att en rostig låda är något att tjafsa om, överstiger mitt förstånd. Har TS tagit med den. Behåll den. Är den kvar. Lämna den.
Det nya ordet "lägergrill" fick iallafall mig att tänka på något helt annat.
Något såhär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller, såhär.
Logga in
Skapa konto
Eller till och med en sådan här
Logga in
Skapa konto
Vad är viktigast för er (och för köparen) själva grillen som sådan, eller det ekonomiska värdet?Cherrie skrev:
Min syn är nog att grillen är lösöre och således tillhör er, så det skulle jag hävda gentemot mäklaren i första hand och köparen i andra hand.
Vill ni absolut ha grillen kvar så stå för det, handlar det om ekonomi så erbjud köparen att köpa den med eventuellt avdrag för slitage.
Med det sagt så är 20 000 inte speciellt stor del av en husaffär, så finns inga andra tveksamheter så är väl det bästa att lösa det och ha en nöjd köpare som inte fortsätter leta felaktigheter i framtiden...
Besserwisser
· Kungälv
· 21 inlägg
Jag tror att utfästelsen i frågelistan som bifogades till köpekontraktet gör att ni är skyldiga att lämna kvar grillen. Det spelar ingen roll att grillen är lös egendom. Detta är min bedömning och det är möjligt att en domstol skulle göra en annan bedömning vid en tvist.Cherrie skrev:
Hej,
Vi har sålt vårt hus. I frågeformuläret råkade vi, av misstag, skriva ”lägergrill installerad” under delen för renoveringar, när vi egentligen menade ”grillplats byggd/installerad”.
En lägergrill är ju en lös grill av metall, inte något fast installerat. Nu menar köparen att eftersom det står under ”renoveringar” så ska den ingå i köpet.
Vänliga hälsningar,
Cherrie
Mvh Joakim Ryttersson
Jag tror som sagt det beror på solurets beskaffenhet och hur väl det är förenat med fastigheten. Står det löst lär det vara lös egendom och typiskt sett inte ingå i fastighetsköpet om man inte särskilt avtalar om det. Solur har ju som sagt tidigare ofta varit förenade med fastigheten genom ett fundament som har monterats fast i marken. T ex din översta version kräver ju detta, ställs den löst på gräsmattan så ramlar den första bästa vinter.A adron skrev:Vad är det som gör betongfundamentet fast? Jag har personligen inte mycket erfarenhet av solur, utan de jag sett har jag uppfattat som ett rätblock av betong som står på en plattläggning, med ett metalskelett på toppen fastskruvat i betongblocket. En säljare skulle kunna ta både klumpen och metallkonstruktionen med sig? Men som du säger; de har anbragts för stadigvarande bruk.
Här är ett par exempel på vad jag menar att man skulle kunnat ta med sig i sin helhet:
[bild]
Listan gäller ju som sagt åtgärder inte vad som följer med vid köpet. T ex kanske jag skriver under rubriken "Renovering": "2003 - Målat nockbrädor på huset." Det ger informationen att jag genomförde denna underhållsåtgärd men det säger inget om hur mycket av färgen som sitter kvar.S steffo_b skrev:
Det är heller inte så att frågelistan enbart är utfästelser om förbättringar, den ger ofta information som snarast ökar köparens undersökningsplikt. T ex min information om att att jag målade för 22 år sedan torde få vilken köpare som helst att fundera varför det inte har skett mer i närtid. Uppgiften ökar undersökningsplikten avseende nockbrädorna eftersom jag som säljare har redovisat att de inte har underhållits regelbundet.
Om det på frågelistan skrivits "installerat svärmor i gästrummet" hade man då behövt lämna svärmor där?
Om man hade skrivit "installerat wifi och nätverk i huset" - förutsätter man då att router lämnas kvar?
Pratar man inte flytande svenska och inte riktigt förstår vad man skriver i frågelistan skulle jag tänka att man måste be mäklaren att få göra den på engelska och hen översätter den. Jag tänker att frågelistan inte ersätter undersökningsplikten, men om man skrivit "lagt nytt tak" "bytt avlopp till gatan" så måste man väl ändå kunna lita på detta?
Om man hade skrivit "installerat wifi och nätverk i huset" - förutsätter man då att router lämnas kvar?
Pratar man inte flytande svenska och inte riktigt förstår vad man skriver i frågelistan skulle jag tänka att man måste be mäklaren att få göra den på engelska och hen översätter den. Jag tänker att frågelistan inte ersätter undersökningsplikten, men om man skrivit "lagt nytt tak" "bytt avlopp till gatan" så måste man väl ändå kunna lita på detta?
Vi är nog i klar majoritet om att utfästelsen gäller, det är ju bara i stort sett en enda person som driver denna tråd i en annan tro..Joakim Ryttersson skrev:
Och framförallt köparen måste ju försäkra sig vad sin avtalspart säljaren som inte har svenska som modersmål menar. Man är ju två om ett avtal. Särskilt om det som står där inte överensstämmer med verkligheten. I trådens fall fall finns det ju inget läger som en "lägergrill" kan "installeras" i. Och hur "installerar" man ens en grill, det är uppenbart fel val av verb. Detta är liksom grundläggande spelregler i det multikulturella Sverige 2025, man måste sluta gissa utifrån felaktig svenska och kommunicera med varandra istället.J JohanLun skrev:Om det på frågelistan skrivits "installerat svärmor i gästrummet" hade man då behövt lämna svärmor där?
Pratar man inte flytande svenska och inte riktigt förstår vad man skriver i frågelistan skulle jag tänka att man måste be mäklaren att få göra den på engelska och hen översätter den.
Du ska kunna lita på uppgifterna men de säger ju ingen om det nya takets utförande eller det bytta avloppet till gatan eller ens vilken sträcka ledningen har bytts. Eller i vilket skick de är vid försäljningen. Det i det närmaste ökar din undersökningsplikt avseende hur dessa åtgärder har genomförts och av vem. Är det amatören säljaren själv som har lagt tak eller har en fackfirma tagits in som vet vad de gör? Det öppnar således upp för frågor du kan kommunicera med säljaren kring. Det innebär inte att du inte behöver undersöka taket eller avloppet, tvärt om!J JohanLun skrev:
Har köpekontraktet skrivits under med frågelistan som bilaga, då får ni nog lämna grillen.Cherrie skrev:
Hej,
Vänliga hälsningar,
Cherrie
Annars kan ni ändra er och skriva en ny frågelista utan grill och hoppas på nya budgivare.
Juridiska frågor avgörs inte genom omröstningar på forum. Sociala frågor kan lösas så. Och frågan har ju helt klart en social dimension som redan TS har agerat på. Kvar för tråden blir då den juridiska frågan.J Jansson69 skrev: