Claes Sörmland
W Weimik skrev:
Det kanske inte har någon juridisk betydelse men den grillen verkar ha en totalvikt på 115-130 kg och det kan ju hjälpa till att förleda någon att den är fast installerad.
Första argumentet i tråden som faktiskt stödjer att den kan tänkas ses som ett fastighetstillbehör!

• Gilla
SnyggPer och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
(vad är ens en lägergrill och varför kräver den installation?)
Tja..
Vridbar lägereldsgrill av stål från VEVOR med justerbart grillgaller, inklusive bärväska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Erik_91 och 2 till
  • Laddar…
P
Jag har ingen aning om vad som är rätt eller fel, men jag hade nog reagerat på samma sätt som köparen. För annars undrar jag vad som är "grillplats"? En plattlagd fyrkant utan varken sittmöbler eller grill?

• Gilla
Tamazin och 5 till
  • Laddar…
J
D Dilato skrev:
Tja..
[bild]
Du glömde lägret😉

Jag tycker det är självklart att utfästelsen "installerad" innebär att den ingår, annars finns det ingen anledning att nämna den. TS säger ju att det är en felskrivning, men det är säljarens misstag, inte köparens.

• Gilla
Hullefar och 18 till
  • Laddar…
Cherrie Cherrie skrev:
Hej,

Vi har sålt vårt hus. I frågeformuläret råkade vi, av misstag, skriva ”lägergrill installerad” under delen för renoveringar, när vi egentligen menade ”grillplats byggd/installerad”.

En lägergrill är ju en lös grill av metall, inte något fast installerat. Nu menar köparen att eftersom det står under ”renoveringar” så ska den ingå i köpet.

Har ni erfarenhet av liknande situationer? Eller är vi helt ute och cyklar?
Grillen kostade oss 20 000 kronor 😔

Vänliga hälsningar,
Cherrie
Ni skulle inte tagit upp grillen överhuvudtaget om den inte skulle ingå i köpet. Som ni formulerat det så är det öppet för tolkning och att en grill fakriskt ingår i köpet (oavsett form och utseende).

Man kan tycka vad man vill om att en mäklare kanske borde ha reagerat eller inte. I grund och botten ska du som säljare korrekturläsa objektsbeskrivning mm och godkänna den. Borde kanske upptäckt felformuleringen själv?

Jag skulle säga att det bara är släppa grillen till köparen och gå vidare.

• Gilla
Tamazin och 7 till
  • Laddar…
Cherrie Cherrie skrev:
Den är inte fastskruvat.
Hade jag gått på visning med information om att lägergrill var installerad och såg denna hade jag inte undersökt om den faktiskt var fast eller lös utan utgått från att den ingick i köpet.
Kolla med en annan mäklare men är nog bara att bita i det sura äpplet och lämna kvar den, alternativt se om ni kan behålla den mot viss kompensation.

https://www.ekonomifokus.se/bostad/juridik/fragelista

• Gilla
MichelleW och 7 till
  • Laddar…
P
ja exakt vad är en "lägergrill" och hur skulle den något otydliga ev utfästelsen "lägergrill installerad" nödvändigtvis tolkas..
Att det dessutom står i frågelistan tyder ju mer på att man har byggt en grillplats eller ja nån slags uteplats där man kan grilla..

Men så länge det inte är en platsbyggd fastgjuten grill utan att den faktiskt är ett löst tillbehör som placeras där så hade jag nog tydliggjort för mäklaren att den inte är nåt som ingår

Mäklaren borde tagit upp frågan redan när frågelistan besvarades och ännu mer i samband med genomgången vid kontraktskrivning så borde den väldigt oklara otydliga "lägergrill inställerad" verkligen ha ifrågasatts vad tusan man menar

Jag kan förstå en köpares misstag att tro att den ingår men man hade ju också kunnat fråga vad som menas och om den ingår och fått en solklart tydlig vad som menas

Jag skulle dock säga att skulden ligger ju mest på mäklare och delvis säljare som också borde reagerat på den otydliga texten, som gjort att köparen har missförstått

Men är grillen flyttbar och inte fast installerad så är det fakta som trumfar vad köparen tror så jag hade nog som fler vart inne på att om jag haft för avsikt att behålla den så tar jag med den och mäklaren får lösa det hur tusan den vill och förklara för köparen att lösa grejer som grillar och trädgårdsmöbler inte ingår

sen kan man resonera att det är skitpengar i sammanhanget när en ny kostar 7500 idag och den som står där är väl även begagnad och då inte värd nypris så egentligen tjafsar man väl om ett värde runt 5-6000 kr

Dock tror jag inte att köparen har ett case att driva ens med att grillen uppenbar är av en modell som går att bära iväg och inte är fast monterad trots den något otydliga textraden

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Cherrie Cherrie skrev:
Nej, det är inte riktigt så. Om grillen skulle stanna kvar kan vi förstås göra ett avdrag, men det är inte där fokus ligger. Köparna har redan fått huset till ett pris som ligger ungefär 6 % under värdering, så prislappen är inte problemet. Det handlar snarare om att vi råkade formulera oss fel – vi menade inte att grillen skulle ingå, och därför ville jag bara ta reda på vad som faktiskt gäller juridiskt.

Jag tror inte heller att köparna har köpt huset för grillens skull, särskilt eftersom de själva nämnt att de inte har tid att grilla. Huset är dessutom totalrenoverat och i mycket gott skick, så de har redan gjort ett bra köp – ännu bättre om en byJema-lägergrill skulle ingå på köpet.
6% under värdering är ju ingenting. Det kan ju lika väl vara så att ni har en mäklare som övervärderat huset kontra marknaden för att få affären eller att mäklaren satt ett högt pris för att förankra detta och förväntar sig en prutmån.

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
J
Fast väger den 130 kg så är det omöjligt för en normal (icke Arnold Schwarzenegger) att avgöra om den är fastskruvad/gjuten eller står löst.

En grill på över 100 kg som "installerats" tycker jag är lika fast som ett solur, murat stenbord eller spabad.

• Gilla
Zevv och 10 till
  • Laddar…
Cherrie Cherrie skrev:
Mäklaren säger det är bindande och nu när köparna nämner då får den stanna kvar. Men jag är lite osäker om mäklaren har rätt.
Det är klart den inte ingår. Även om du skrivit att lägergrill ingår. Vad är en lägergrill? Det kan va en betongring med galler. Alltså ta med den grill du visar på bilden och sätt dit vad du tycker kan va en lägergrill. Finns många varianter på de.

• Arg
  • Gilla
  • Ledsen
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
J
Aajnor Aajnor skrev:
Det är klart den inte ingår. Även om du skrivit att lägergrill ingår. Vad är en lägergrill? Det kan va en betongring med galler. Alltså ta med den grill du visar på bilden och sätt dit vad du tycker kan va en lägergrill. Finns många varianter på de.
Om man har skrivit att lägergrill ingår så är det givetvis den som finns där vid visning och om den finns med på bilder..
Så nej i TS fall kan det inte vara en betongring..

• Gilla
TobiasStockholm och 7 till
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Fast väger den 130 kg så är det omöjligt för en normal (icke Arnold Schwarzenegger) att avgöra om den är fastskruvad/gjuten eller står löst.

En grill på över 100 kg som "installerats" tycker jag är lika fast som ett solur, murat stenbord eller spabad.
Det finns ägggrillar som väger mycket mer 130 kg och kostar mer än vad som man tror att denna grill kostar.

Så vikten avgör inte om det är ett fastighetstillbehör.

på tal om spabad.

https://lawline.se/answers/ar-spabad-utomhus-ett-fastighetstillbehor?utm_source=chatgpt.com.

Cherrie Cherrie skrev:
Hej,

Vi har sålt vårt hus. I frågeformuläret råkade vi, av misstag, skriva ”lägergrill installerad” under delen för renoveringar, när vi egentligen menade ”grillplats byggd/installerad”.

En lägergrill är ju en lös grill av metall, inte något fast installerat. Nu menar köparen att eftersom det står under ”renoveringar” så ska den ingå i köpet.

Vänliga hälsningar,
Cherrie
Hur och när kom ni på att det var ett misstag? En enkel grill är väl inget man normalt nämner i ett säljdokument då det knappast påverkar fastighetens värde. Nåt som är installerat är fast och ingår ju i köpet, såsom att man inte kan ta med sig spisen då man flyttar. Varför skrev ni in ”grillen”?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Cherrie Cherrie skrev:
Hej,

Vänliga hälsningar,
Cherrie
”Plats för lägergrill finns”?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.