Claes Sörmland
J JohanLun skrev:
I detta fall är det ju ingen grillplats utan grillen. Ungefär som att spabadet utan spabad bara är en fläck på marken och en framdragen sladd.
Och inget sovrum utan sängar eller vardagsrum utan soffa och TV.

Ingen skillnad.

• Gilla
Fredrik92 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Discoman Discoman skrev:
Det låter ju lite som kom på att den kostade 20 000 och skulle vara bra att ha med till nya huset? Annars hade ni väl varit tydliga när ni formulerade och skrivit att den inte ingår.
Det står inget i annons eller prospekt att den ingår. Man kan väl inte vara noggrannare?

• Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jansson69 skrev:
Du har inte undersökningsplikt på saker som säljaren utfäster!
Ingen har utfäst det som du påstår. Det kommer från dig.

J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ingen har utfäst det som du påstår. Det kommer från dig.
Ha ha du är rolig du så du menar att frågelistan inte ingår i avtalet och saknar legitimitet?

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jansson69 skrev:
Ha ha du är rolig du så du menar att frågelistan inte ingår i avtalet och saknar legitimitet?
Frågelistan är oftast en del av avtalet och läggs som en bilaga till det. Men frågan i listan var inte vad som ingick i köpet utan frågan gällde historiska underhållsåtgärder ("renoveringar"). Man får vara extremt kreativ till att få en oklar uppgift om någon typ av installation av en lägergrill (vad är ens en lägergrill och varför kräver den installation?) till att vara en utfästelse om att den lösa grillen på fotot skulle ingå i köpet av fastigheten.

• Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
J
Frågelistan är oftast en del av avtalet och läggs som en bilaga till det. Men frågan i listan var inte vad som ingick i köpet utan frågan gällde historiska underhållsåtgärder ("renoveringar"). Man får vara extremt kreativ till att få en oklar uppgift om någon typ av installation av en lägergrill (vad är ens en lägergrill och varför kräver den installation?) till att vara en utfästelse om att den lösa grillen på fotot skulle ingå i köpet av fastigheten.
Nej, såhär skriver en Advokatbyrå:

”1. Vad är frågelistan?​

Frågelistan är ett dokument där säljaren svarar på frågor om fastighetens skick och eventuella brister. Syftet är att ge köparen en tydlig bild av vad de kan förvänta sig. Informationen i frågelistan är bindande, vilket innebär att säljaren kan hållas ansvarig för att den är korrekt och fullständig.

Viktigt: Frågelistan minskar köparens undersökningsplikt gällande det som omnämns, men Du måste fortfarande undersöka fastigheten noggrant.”

Och TS har skrivit:

”Vi har sålt vårt hus. I frågeformuläret råkade vi, av misstag, skriva ”lägergrill installerad” under delen för renoveringar,”

Då är det utan tvekan en utfästelse om att det finns och ingår du kan ju inte förväntas ifrågasätta vad säljaren har uppgivit/utfäst i beskrivningar, frågelistor mm..

• Gilla
  • Älska
Hullefar och 7 till
  • Laddar…
Nej, det är inte riktigt så. Om grillen skulle stanna kvar kan vi förstås göra ett avdrag, men det är inte där fokus ligger. Köparna har redan fått huset till ett pris som ligger ungefär 6 % under värdering, så prislappen är inte problemet. Det handlar snarare om att vi råkade formulera oss fel – vi menade inte att grillen skulle ingå, och därför ville jag bara ta reda på vad som faktiskt gäller juridiskt.

Jag tror inte heller att köparna har köpt huset för grillens skull, särskilt eftersom de själva nämnt att de inte har tid att grilla. Huset är dessutom totalrenoverat och i mycket gott skick, så de har redan gjort ett bra köp – ännu bättre om en byJema-lägergrill skulle ingå på köpet.

Discoman Discoman skrev:
Det låter ju lite som kom på att den kostade 20 000 och skulle vara bra att ha med till nya huset? Annars hade ni väl varit tydliga när ni formulerade och skrivit att den inte ingår.

• Gilla
Erik_91 och 2 till
  • Laddar…
Grillen verkar ha sjunkit i pris:

[länk]
Det där är ju en "Lägereldgrill"! Kan ju inte alls vara samma sak som "lägergrill". Det är ju skillnad på att grilla läger eller att grilla lägereldar.

• Haha
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
J
Och inget sovrum utan sängar eller vardagsrum utan soffa och TV.

Ingen skillnad.
Men om det står massagevattensäng installerad så skulle jag räkna med att det var nån form av fast monterad säng.

Om det står sovrum renoverad skulle jag inte räkna med att sängen ingår trots att den såg svårflyttad ut.

Grillen i fråga ser ju, iallafall för mig, ut att vara "fast".

Hade det varit en vanlig gasolgrill men som var "installerad" i ett "utekök" så hade jag även där räknat med att den var fast monterad. Hade det stått kaffemaksin "installerad" hade jag räknat med att den var kvar. Om det stod en tillsynes lös bryggare på bänken vore det en inventarie.

Jag tycker just formuleringen "installerad" pekar på att grillen inte bara är löst placerad där utan faktiskt "monterad" fast. Att den sen visar sig stå på små hjul och inte är fastskruvad tycker jag är sekundärt. Iom att man fakstikt specat att man "intallerat" grillen så tycker jag att undersökningsplikten att se om grillen går att rucka på inte finns kvar.

Ska man rycka i badkar, mikrovågsugnar, kaffemaskiner som är fullbredd och står "infällda" i köket för att försöka förstå om de är fast monterade eller bara lösa tillbehör?

Hade man inte nämt att grillen var "installerad" så hade iallafall jag inte antagit den skulle ingå.

Mitt råd till TS, köp en ny grill för 7500 och gå vidare i livet. :D

(vad gäller förresten för en robotklippare - klipparen är ju "lös" men slingan "fast". Laddstationen tar man in varje vinter och sitter med stickpropp. Stege för taket verkar ju ingå som byggnadstillbehör, men inte klippo-klipparen eller häcksaxen. Om robotklipparen ingår, gör även robotdamsugaren det? Om det är en "modern" robotklippare utan slinga så är den ju per definition inte "installerad" då den och dess laddare bara står löst på marken utan kopplad till slinga)

Redigerat:
  • Gilla
Zevv och 11 till
  • Laddar…
kisumisu
H hempularen skrev:
Njaa, Det blir fel. För OM man "erkänner" att en lägergrill ingår i köpet, så får man nog se till att det är en sådan grill som fanns vid kontraktskrivningen. Att byta ut den mot en ring av stenar är ungefär som om man tar med sig sin 40 000 kr induktionshäll, och sätter dit den enklast möjliga IKEA hällen från blocket.
Visst är det så.

Men de som finns på bilder/visning är lite svårt förklara att man ersatt med billigt skit.

Men absolut ska man sälja hus och vill ta med saker som ska ingå så är det bättre göra innan ens mäklaren ser det.
Det som inte fanns har ju aldrig funnits 😎

Själv kommer jag i alla fall avinstallera laddboxen om jag ska sälja huset 😉 sitter fast men går lika gärna ersätta med t ex en dosa.

Klart man kan ljuga ihop att allt paijade att nu köpte jag nya Ikea istället 😉

Intressant också när alla hävdar att saker som sitter löst ej ingår.
Var i en annan tråd att stege är ej lös egendom ändå är ju många stegar lösa och siter ej fast. Hur förklarar ni det ni som säger att de måste sitta fast?!
Var väldigt många som hävdade emot att fast steget är löst så ska de ingå.

Sen till dom som nu tycker att man inte ska bråka om "småpengar" alla husen kostar inte i miljonklassen, det finns faktist hus tillsalu för under 100k och i de sammanhanget är 20k mycket pengar!

Redigerat:
  • Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J JohanLun skrev:
Grillen i fråga ser ju, iallafall för mig, ut att vara "fast".
Varför ser den "fast" ut för dig? Vilka indikationer har du på detta?

Vad jag kan se på fotot är det en grill som står löst på vanliga fötter. Den är inte en anläggning som är anbragd för stadigvarande bruk för att använda jordabalkens terminologi för fastighetstillbehör.

Det kan heller inte vara ett byggnadstillbehör eftersom den finns i trädgården och inte som en del av en byggnad.

• Gilla
Skymag och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jansson69 skrev:
Nej, såhär skriver en Advokatbyrå:

”1. Vad är frågelistan?​

Frågelistan är ett dokument där säljaren svarar på frågor om fastighetens skick och eventuella brister. Syftet är att ge köparen en tydlig bild av vad de kan förvänta sig. Informationen i frågelistan är bindande, vilket innebär att säljaren kan hållas ansvarig för att den är korrekt och fullständig.

Viktigt: Frågelistan minskar köparens undersökningsplikt gällande det som omnämns, men Du måste fortfarande undersöka fastigheten noggrant.”

Och TS har skrivit:

”Vi har sålt vårt hus. I frågeformuläret råkade vi, av misstag, skriva ”lägergrill installerad” under delen för renoveringar,”

Då är det utan tvekan en utfästelse om att det finns och ingår du kan ju inte förväntas ifrågasätta vad säljaren har uppgivit/utfäst i beskrivningar, frågelistor mm..
Jag ser ingen utfästelse om att grillen förväntas ingå i försäljningen i denna formulering. En utfästelse hade t ex varit kontrafaktiska: "Trädgårdens grill i cortenstål ingår vid köp av fastigheten."

• Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
Ingen grill utan kött.
Jag hoppas ni lämnar en bit entrecôte och en flaska rött också. 😆

• Haha
  • Gilla
Fredrik92 och 7 till
  • Laddar…
Cherrie Cherrie skrev:
Nej, det är inte riktigt så. Om grillen skulle stanna kvar kan vi förstås göra ett avdrag, men det är inte där fokus ligger. Köparna har redan fått huset till ett pris som ligger ungefär 6 % under värdering, så prislappen är inte problemet. Det handlar snarare om att vi råkade formulera oss fel – vi menade inte att grillen skulle ingå, och därför ville jag bara ta reda på vad som faktiskt gäller juridiskt.

Jag tror inte heller att köparna har köpt huset för grillens skull, särskilt eftersom de själva nämnt att de inte har tid att grilla. Huset är dessutom totalrenoverat och i mycket gott skick, så de har redan gjort ett bra köp – ännu bättre om en byJema-lägergrill skulle ingå på köpet.
vad har värderingen av huset med det att göra oftast stämmer inte värderingen en då

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.