60 945 läst ·
240 svar
61k läst
240 svar
Oavsiktligt misstag i frågeformuläret vid försäljning – vad gäller nu?
Ställer mig in på att har man gjort en utfästelse om att något ska ingå så ingår det oavsett vad som normalt ingår!
Vi har avtalsfrihet och ”I frågeformuläret råkade vi, av misstag, skriva ”lägergrill installerad”
Då ingår den för köparen punkt slut, nästa fråga.
Vi har avtalsfrihet och ”I frågeformuläret råkade vi, av misstag, skriva ”lägergrill installerad”
Då ingår den för köparen punkt slut, nästa fråga.
Men frågeformulärets fråga var inte vad som ingår i fastighetsköpet. Den gällde historiska underhållsåtgärder ("renoveringar").J Jansson69 skrev:
Jag känner också att TS bara får brösta detta och gå vidare..... Att hålla på och försöka slingra sig ur det med nåt paragrafrytteri kostar mer värdighet än grillen nånsin är värd.J Jansson69 skrev:
Samtidigt kunde väl köparen ha frågat säljarna (i praktiken via mäklaren som får föra frågan vidare) om utegrillen kan tänkas ingå i köpet om det var centralt för dem för fastighetsköpet. En del av undersökningsplikten tänker jag.Farstatjej90 skrev:
Redigerat:
Spelar ju mindre roll då det står som det gör, allt här i livet är inte enligt boken och korrekt på varje stavelse utan det kan inte vara tvivelaktigt att det ska ingå med den skrivelsen/utfästelsen som är skriven..Claes Sörmland skrev:
Du har inte undersökningsplikt på saker som säljaren utfäster!Claes Sörmland skrev:
Om det stått spabad installerat, betyder det att nån installerat badet men sen tagit det med sig?
I detta fall är det ju ingen grillplats utan grillen. Ungefär som att spabadet utan spabad bara är en fläck på marken och en framdragen sladd.
Jag håller nog med, jävligt dumt att skriva att det är installerat och sen ta med det även om det normalt sett är en lös inventarie.
Sen fattar jag inte, är det bara en stor rostig metalllåda man eldar i? Typ som ett avkapat oljefat?
Hur kan det isf kosta 20.000? Är "lägergrill" ett vedertaget begrepp? Jag har aldrig hört det förut, dock är jag rätt ointresserad av grillar eller specialgrejor för matlagning.
Kan man verkligen elda under ett tak? Känner stor tveksamhet inför lämpligheten i denna "grillplats".
Skicka med den rostiga lådan och köp ett halvt oljefat till nästa kåk är min rekomendation. Blir lika bra och kostar dig bara nån hundring!
I detta fall är det ju ingen grillplats utan grillen. Ungefär som att spabadet utan spabad bara är en fläck på marken och en framdragen sladd.
Jag håller nog med, jävligt dumt att skriva att det är installerat och sen ta med det även om det normalt sett är en lös inventarie.
Sen fattar jag inte, är det bara en stor rostig metalllåda man eldar i? Typ som ett avkapat oljefat?
Hur kan det isf kosta 20.000? Är "lägergrill" ett vedertaget begrepp? Jag har aldrig hört det förut, dock är jag rätt ointresserad av grillar eller specialgrejor för matlagning.
Kan man verkligen elda under ett tak? Känner stor tveksamhet inför lämpligheten i denna "grillplats".
Skicka med den rostiga lådan och köp ett halvt oljefat till nästa kåk är min rekomendation. Blir lika bra och kostar dig bara nån hundring!
Kanske skulle man skrivit en till radJ Jansson69 skrev:
"lägergrill avinstallerad"
Grop för pool grävd.
Grop för pool igengrävd?
Jag tycker det är kristallklart att grillen inte ingår, det är ju lös egendom. Att köparna inte har bildat sig i frågan ändrar inte på det.J Jansson69 skrev: