Farstatjej90
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har ju redan svaret från den som skrev det. Man anlade en uteplats för grillning med nån sorts pergolakonstruktion.
Jag tycker att om man har en uteplats med pergola och en grill och det ska ingå en "grill" då förväntar man sig att grillen ingår.

• Gilla
MichelleW och 11 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker att om man har en uteplats med pergola och en grill och det ska ingå en "grill" då förväntar man sig att grillen ingår.
Man kanske förväntar sig att utefåtöljerna också ingår. Svårt att mysa vid grillen utan dem. Eller möblemanget i huset.

• Gilla
swagmeikster21 och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Man kanske förväntar sig att utefåtöljerna också ingår. Svårt att mysa vid grillen utan dem. Eller möblemanget i huset.
Står det "utemöbler installerade" så gör man det, ja.

• Gilla
  • Haha
NoiseMaker och 26 till
  • Laddar…
J
Ställer mig in på att har man gjort en utfästelse om att något ska ingå så ingår det oavsett vad som normalt ingår!
Vi har avtalsfrihet och ”I frågeformuläret råkade vi, av misstag, skriva ”lägergrill installerad”
Då ingår den för köparen punkt slut, nästa fråga.

• Gilla
Hullefar och 17 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Står det "utemöbler installerade" så gör man det, ja.
Nu står det inte det i annons eller prospekt, d v s beskrivningen av fastigheten.

Claes Sörmland
J Jansson69 skrev:
Ställer mig in på att har man gjort en utfästelse om att något ska ingå så ingår det oavsett vad som normalt ingår!
Vi har avtalsfrihet och ”I frågeformuläret råkade vi, av misstag, skriva ”lägergrill installerad”
Men frågeformulärets fråga var inte vad som ingår i fastighetsköpet. Den gällde historiska underhållsåtgärder ("renoveringar").

• Gilla
swagmeikster21 och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90
J Jansson69 skrev:
Jag känner också att TS bara får brösta detta och gå vidare..... Att hålla på och försöka slingra sig ur det med nåt paragrafrytteri kostar mer värdighet än grillen nånsin är värd.

• Gilla
NoiseMaker och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag känner också att TS bara får brösta detta och gå vidare..... Att hålla på och försöka slingra sig ur det med nåt paragrafrytteri kostar mer värdighet än grillen nånsin är värd.
Samtidigt kunde väl köparen ha frågat säljarna (i praktiken via mäklaren som får föra frågan vidare) om utegrillen kan tänkas ingå i köpet om det var centralt för dem för fastighetsköpet. En del av undersökningsplikten tänker jag.

Redigerat:
J
Men frågeformulärets fråga var inte vad som ingår i fastighetsköpet. Den gällde historiska underhållsåtgärder ("renoveringar").
Spelar ju mindre roll då det står som det gör, allt här i livet är inte enligt boken och korrekt på varje stavelse utan det kan inte vara tvivelaktigt att det ska ingå med den skrivelsen/utfästelsen som är skriven..

• Gilla
Perolofl och 1 till
  • Laddar…
J
Samtidigt kunde väl köparen ha frågat säljarna (i praktiken via mäklaren som får föra frågan vidare) om utegrillen kan tänkas ingå i köpet om det var centralt för dem för fastighetsköpet. En del av undersökningsplikten tänker jag.
Du har inte undersökningsplikt på saker som säljaren utfäster!

• Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
J
Ja står det att huset säljs möblerat så ingår dom givetvis..
Har du rökt eller grillat med något speciellt idag?😉

• Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
J
Om det stått spabad installerat, betyder det att nån installerat badet men sen tagit det med sig?

I detta fall är det ju ingen grillplats utan grillen. Ungefär som att spabadet utan spabad bara är en fläck på marken och en framdragen sladd.

Jag håller nog med, jävligt dumt att skriva att det är installerat och sen ta med det även om det normalt sett är en lös inventarie.

Sen fattar jag inte, är det bara en stor rostig metalllåda man eldar i? Typ som ett avkapat oljefat?
Hur kan det isf kosta 20.000? Är "lägergrill" ett vedertaget begrepp? Jag har aldrig hört det förut, dock är jag rätt ointresserad av grillar eller specialgrejor för matlagning.

Kan man verkligen elda under ett tak? Känner stor tveksamhet inför lämpligheten i denna "grillplats".

Skicka med den rostiga lådan och köp ett halvt oljefat till nästa kåk är min rekomendation. Blir lika bra och kostar dig bara nån hundring! :D

• Gilla
Tornugglan och 7 till
  • Laddar…
J
J Jansson69 skrev:
Kanske skulle man skrivit en till rad
"lägergrill avinstallerad" :D

Grop för pool grävd.
Grop för pool igengrävd?

• Haha
  • Gilla
AddeBu och 7 till
  • Laddar…
Det låter ju lite som kom på att den kostade 20 000 och skulle vara bra att ha med till nya huset? Annars hade ni väl varit tydliga när ni formulerade och skrivit att den inte ingår.

• Gilla
Joakim654 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jansson69 skrev:
Spelar ju mindre roll då det står som det gör, allt här i livet är inte enligt boken och korrekt på varje stavelse utan det kan inte vara tvivelaktigt att det ska ingå med den skrivelsen/utfästelsen som är skriven..
Jag tycker det är kristallklart att grillen inte ingår, det är ju lös egendom. Att köparna inte har bildat sig i frågan ändrar inte på det.

• Gilla
Barrväxt och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.