10 875 läst ·
49 svar
11k läst
49 svar
Nyupptäckta svartbyggen
Ja, i princip alla måste sekretessgranskas. Möjligen undantaget drönarbilder från låg höjd där ingen horisont syns och inga byggnader/anläggningar som kan tänkas vara skyddsobjekt (t.ex. industrier, vattentorn, polishus eller liknande).H HenrikHuslöse skrev:
H HenrikHuslöse skrev:
flygbilder används mindre idag mer drönareH HenrikHuslöse skrev:
andra länder har redan börjat använda AI till kolla att husen inte är utbyggda eller att dom har pool som inte skattas för
Jag tolkade frågeställningen som att det är svårare att veta om bygglov krävs eller inte, pga flexiblare regler och mer ansvar på husägaren, vilket i förlängningen kan göra det svårare att avgöra om något är ett svartbygge eller inte sin köpare.Claes Sörmland skrev:
Men för faktiska svartbyggen ser jag inte heller varför det skulle påverka, men om man inte vill dra det till domstol utan förhandla med säljaren kan det nog bli många diskussioner om att "vi anser det inte krävs bygglov", medans köparen anser det motsatta
Samtidigt eftersom det har liberaliserats en hel del så slipper man ju hela diskussionen om dessa delars eventuella bygglovskrav. Så det är väl både ett givande och ett tagande.
T ex frågan om ens hus ligger i sammanhållen bebyggelse utanför detaljplan eller inte vilket triggade en massa bygglovskrav tidigare.
T ex frågan om ens hus ligger i sammanhållen bebyggelse utanför detaljplan eller inte vilket triggade en massa bygglovskrav tidigare.
Nu bor ju jag i Stockholm och jag har tittat på ganska många hus fast inte under de senaste åren. Jag har inte träffat en enda mäklare som har varit uppe på kommunen för att kolla bygglov. De flesta har inte undersökt nånting över huvudtaget utan rakt av bara tagit informationen som säljare givit dem. Jag har sett uppenbara felaktigheter där mäklaren bara blundat och vid fråga till mäklaren fått svaret att säljare har sagt att det är som det står beskrivet.
Att anmäla mäklaren verkar inte heller hjälpa, endast skapa mig en massa jobb och frustration. Så du som söker hus, gör dig själv en tjänst och ifrågasätt hela beskrivningen och gör en egen undersökning.
Att anmäla mäklaren verkar inte heller hjälpa, endast skapa mig en massa jobb och frustration. Så du som söker hus, gör dig själv en tjänst och ifrågasätt hela beskrivningen och gör en egen undersökning.
Moderator
· Stockholm
· 57 829 inlägg
Jag förstår inte riktigt vad det är TS menar har ändrat sig med senare PBL versioner.
Man har ju alltid riskerat att det finns brister i bygglovsnivån för ett hus man köper.
Finns troligen nästan inte någon fastighet där det inte finns någon enstaka detalj som inte är 100% OK ur bygglovssynpunkt. Möjligen kan man hoppas att ett nybyggt hus stämmer 100% med bygglovet iallafall de första 2 - 3 åren efter bygget.
Man har ju alltid riskerat att det finns brister i bygglovsnivån för ett hus man köper.
Finns troligen nästan inte någon fastighet där det inte finns någon enstaka detalj som inte är 100% OK ur bygglovssynpunkt. Möjligen kan man hoppas att ett nybyggt hus stämmer 100% med bygglovet iallafall de första 2 - 3 åren efter bygget.
Det hade jag tyckt vara bra.Har man skött sig finns inget att oroas över och har någon byggt exv farligt och en brand uppstår är det bra dokumentation. Gillar vi inte regelverket så är det ju reglerna vi ska kämpa för att ändra. Det är inte länge sedan jag hade kontakt med lantmäteriet för att kontrollera efterlevnaden av tomtgränser, det är bra med tydlighet när något behöver redas ut. Olika kommuner har mycket olika hantering.Hade -25 kontakt med ärenden i fyra olika kommuner.H HenrikHuslöse skrev:
Jag är inte drabbad,frågar när jag är osäker,inte nöjd,frågar fler.
Förtätning sker och många kommer säkert bygga i god tro...och några av andra skäl .Flera kommuner har lång handläggningstid och uppgifterna når kanske inte ut till köpare,mäklare o besiktningsman. Tidigare har jag tex haft en vän som köpte ett hus där kommunen inte haft tid att handlägga ärendet men sagt åt säljaren att det måste återställas innan försäljning.
Överlåtna svartbygge är ju i princip en form av dolda fel ,o ja .. alltid funnits. O ja,köparens ansvar är stort. Det kan vara slumpen men jag upplever en ännu större förskjutning av kontrollen med de ökade rättigheter vi fått,jag är ute efter ideer ,fler verktyg för bättre sälj/köp om de finns...
Jag är positiv till alla inlägg ,det berikar . Tack.
Ja det är detta som jag undrar om någon sett tendenser om och hur det isåfall kan bli bättre.A ajn82 skrev:Jag tolkade frågeställningen som att det är svårare att veta om bygglov krävs eller inte, pga flexiblare regler och mer ansvar på husägaren, vilket i förlängningen kan göra det svårare att avgöra om något är ett svartbygge eller inte sin köpare.
Men för faktiska svartbyggen ser jag inte heller varför det skulle påverka, men om man inte vill dra det till domstol utan förhandla med säljaren kan det nog bli många diskussioner om att "vi anser det inte krävs bygglov", medans köparen anser det motsatta
DEt kanske inte alls är så eller blir ett problem. Många här upplever att jag har fel och så kan det.
Troligen är det såF Freda skrev:Nu bor ju jag i Stockholm och jag har tittat på ganska många hus fast inte under de senaste åren. Jag har inte träffat en enda mäklare som har varit uppe på kommunen för att kolla bygglov. De flesta har inte undersökt nånting över huvudtaget utan rakt av bara tagit informationen som säljare givit dem. Jag har sett uppenbara felaktigheter där mäklaren bara blundat och vid fråga till mäklaren fått svaret att säljare har sagt att det är som det står beskrivet.
Tack! Praxis visar ju ett normtänkande . Kanske ska man då inte alls förutsätta det utan ta en extra kontroll så man vet vad man har i boet byggs och slippa problem efteråt.A ajn82 skrev: