Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Nyttjandegrad

1. O
    Medlem · Västra Götaland · 14 inlägg

Ochen

Medlem
    Hej.

När jag söker information om dimensionering inför vårens altanbygge stöter jag på ordet nyttjandegrad. Vad innebär det till exempel i följande mening
    "C24 45x145 Konstruktionsvirke, deformation 11 mm (L/227), nyttjandegrad 76%"?

Är 76% bra eller dåligt, ska jag närma mig 100% eller 0%? Jag lyckas inte hitta ett mönster i det.

Deformationen gissar jag är hur "svajigt" det blir eller har jag fel?

/Oscar

2. Mikael_L
    Medlem · 45 356 inlägg
    Hej. välkommen till forumet.

Jag är inte 100% säker, men nästan säker i alla fall. :)
    Nyttjandegrad är hur nära max påkänning man kommit med valda dimensioner.

Så ju längre från 100% man är desto mer säkerhetsmarginal finns det, men desto mer virke går det också åt, dvs större dimensioner och dyrare.
    Så man vill helt enkelt att nyttjandegraden inte blir riktigt nära 100%, men inte heller jättelåg.

Den deformation som avses i det exemplet är max nedböjning (mitt i spannet) vid max dimensionerande last.

3. G
    Medlem · Skåne · 147 inlägg

Granngubben

Medlem
    Vid dimensionering ska både deformationskrav och hållfasthetskrav uppfyllas.
    Nyttjandegraden är måttet på hur hållfasthetskravet är uppfyllt.
    Nyttjandegrad under (eller lika med) 100% är OK.
    Hög nyttjandegrad (90-100%) innebär att materialet är väl utnyttjat, väldimensionerat.
    76% nyttjandegrad är normalt då deformationskravet är dimensionerande.
    0% innebär extrem överdimensionering, outnyttjat material, ekonomiskt vansinne.

• Laddar…
  4. O

Ochen

Medlem
    Så om man skulle ha en nyttjandegrad över 100% är det underdimensionerat och således risk för betydande svikt eller att virket går av till följd av trycket?

5. G
    Medlem · Skåne · 147 inlägg

Granngubben

Medlem
    Ja, det är underdimensionerat och risk att det brister, men det säger inget om nedböjningen (svikt).
    Vid korta spännvidder kan man ha hög utnyttjandegrad vid låg nedböjning, (hållfasthetskravet blir dimensionerande).

6. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 31 385 inlägg
    Du krånglar till det. Om du ger lite ledtrådar kring vilken spännvidd du tänker ha mellan upplagen så kan du nog få lite tips kring hur du ska dimensionera.

7. O

Ochen

Medlem
    Altanen kommer bli i två delar där den ena blir 2 meter och den andra knappt 3 meter. Spännvidden blir således strax under dessa mått. Tänkte använda 45*195 till det breda partiet och 45*145 till det lite smalare. Vad tror ni, räcker det?

8. Mikael_L
    Medlem · 45 356 inlägg
    Med max cc60 cm mellan bjälkarna så räcker det bra.

Jag har t.ex. 2.40 spännvidd med 45x145 i cc60 i friggeboden. Det är lite på gränsen, man märker av svajet i bjälklaget litegrann ibland. Men man är mer känslig för svaj inomhus, så till en altan hade det kanske känts 100% OK.
    2 meter spännvidd till altan funkar galant.
    45x220 klarar bortåt 4 meter utan alltför stor olägenhet, så 45x195 till 3 meter måste ju vara OK.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.