5 535 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Nyttja ROT under kampanjpris
Man kan ju tolka det som att ni avtalat ett pris efter ROT, oavsett hur mycket ROT är.
Men det är rimligare tycker jag att tolka det som att ni avtalat ett pris och att det priset när ni avtalade det var med 30% ROT och blir ROT högre blir priset efter ROT lägre.
Dels eftersom "efter ROT" tycker jag bara är ett sätt att förklara vad priset är, inte att säkra sig mot ändringar i ROT.
Du kan ju fråga firman vad ditt pris hade varit om du inte var berättigad ROT. Svarar dom att det hade varit det högre priset svarar du att då har ni höjt priset efter avtalet. Om dom svarar det lägre priset så svarar du att då ska du betala mindre... Annars blir det ju felaktigt redovisat...
Men det är rimligare tycker jag att tolka det som att ni avtalat ett pris och att det priset när ni avtalade det var med 30% ROT och blir ROT högre blir priset efter ROT lägre.
Dels eftersom "efter ROT" tycker jag bara är ett sätt att förklara vad priset är, inte att säkra sig mot ändringar i ROT.
Du kan ju fråga firman vad ditt pris hade varit om du inte var berättigad ROT. Svarar dom att det hade varit det högre priset svarar du att då har ni höjt priset efter avtalet. Om dom svarar det lägre priset så svarar du att då ska du betala mindre... Annars blir det ju felaktigt redovisat...
Frånsett frågan om 30% eller 50% ser det här ut som ett ROT-bedrägeri som jag hoppas att skatteverket kommer att slå ner på. Dessvärre blir det eventuellt på TS bekostnad eftersom resterande belopp om 2500 kr då kommer att faktureras.
Fakturan är på totalt 4796 kr exkl. moms och de menar att 4000 kr av dessa utgör arbetstid hos kund. Det kommer alltså att ligga på dem att visa att restid och inköpspriset för vattenfelsbrytaren ligger på sammanlagt 796 kr exkl. moms. Det finns inte en chans i h-e att de har ett inköpspris på LK Systems CubicSecure som ligger under 796 kr. Ekvationen går bara ihop för att LF Bergslagen gissningsvis betalar ca 3000 kr i installationsbidrag (se https://www.lansforsakringar.se/bergslagen/privat/om-oss/erbjudanden/vattenfelsbrytare/) men det bidraget påverkar inte inköpspriset i sig.
TS, du kan ju försöka få tillbaka 3000 kr direkt från LF också. 😇
Med reservation för att jag har missuppfattat något...
Fakturan är på totalt 4796 kr exkl. moms och de menar att 4000 kr av dessa utgör arbetstid hos kund. Det kommer alltså att ligga på dem att visa att restid och inköpspriset för vattenfelsbrytaren ligger på sammanlagt 796 kr exkl. moms. Det finns inte en chans i h-e att de har ett inköpspris på LK Systems CubicSecure som ligger under 796 kr. Ekvationen går bara ihop för att LF Bergslagen gissningsvis betalar ca 3000 kr i installationsbidrag (se https://www.lansforsakringar.se/bergslagen/privat/om-oss/erbjudanden/vattenfelsbrytare/) men det bidraget påverkar inte inköpspriset i sig.
Om du vill ha jobbet gjort på löpande tid så skulle du valt det alternativet. Fastpris är ju för att du ska veta i förväg vad priset blir. Priset är en "gissning" där dom tar höjd för vinst och risker i samband med jobbet.F Filipbs skrev:Hej!
Jag har nappat på Länsförsäkringars erbjudande om att installera en vattenfelsbrytare för 3495kr. Ett bra pris helt enkelt. Erbjudandet kom i början av årsskiftet när ROT var 30%.
Nu under våren tog jag tag i saken och bokade tid för installation. Nu är ROT 50%.
Fakturan kom och arbetstiden ligger på 2500kr efter 50% ROT.
Installationen tog ca 20 minuter, firman ligger 11 minuter bort. Så en timdebitering ligger alltså på dryga 5000kr.
Priset är detsamma 3495:- som när det var 30% rot som nu 50%.
Firman det rör sig om finns med i Bygga hus prissättning där man jämför per län. Den här firman ligger då på 800kr / timmen.
Av nyfikenhet frågade jag firman varför så mycket ligger under rot och fick svaret.
"Det är kampanjpriset ligger på. Alltså ett fast pris. Vissa gånger går arbetet bra medans andra tar det längre tid".
Kan man generalisera avdraget för ROT i mitt fall gick arbetet fort medans kund XXXX kanske arbetet tar 3 timmar. Båda fakturorna landar på samma avdrag för ROT.
Avdraget för ROT bör väl spegla den arbetstid för det angivna jobbet inte på någon generell nivå?
Vid löpande tar du risken på gott och ont så se det som en försäkringskostnad med ett mervärde.
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Det kan det väl iofs. göra. Om LF sponsrar materialet med 3000 kr. Så blir ju slutkundens inköpspris, ex. 796 kr. Sedan kan de säkert förhandla fram ett bättre pris för en sådan här kampanj, så att materialpriset blir rejält lägre.W Weimik skrev:
Jag hoppas som sagt att skatteverket genomskådar trixandet. Att LF sponsrar installation av vattenfelsbrytare är inte samma sak som att de sponsrar just materialet och det gör inte heller inköpspriset i sig lägre (såvida inte LF faktiskt har köpt in och sålt vidare vattenfelsbrytare men det tror jag knappast). Lägg märke till att du kan få 3000 kr av LF om du installerar vattenfelsbrytare, inte om du bara köper en. Det säger sig självt att kostnaden för arbetet hos kund inte är 4000 kr plus moms i det här fallet, vilket skatteverket kommer att se om de jämför med andra installationer av vattenfallsbrytare.H hempularen skrev:
Om det skulle fungera att göra så här kan ju i princip installatören själv lämna rabatt på materialet och i stället lägga till på arbetskostnaden.
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Det är ju inte riktigt samma sak som om försäkringsbolaget där jag är kund vill sponsra att jag installerar något som minskar deras risk. De skulle ju kunna skicka ut materialet till sina kunder gratis, men installationen får man ombesörja själv. Jag har ingen aning om vad den där brytaren kostar i vanliga fall, men ett kampanjpris kan mycket väl vara 80 - 90% under normalpriset, utan att det är något konstigt med det.W Weimik skrev:
Ett kampanjpris som är 10% av normalpriset är väl ändå extremt ovanligt? Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin har sett något sådant hos ett seriöst företag.H hempularen skrev:Det är ju inte riktigt samma sak som om försäkringsbolaget där jag är kund vill sponsra att jag installerar något som minskar deras risk. De skulle ju kunna skicka ut materialet till sina kunder gratis, men installationen får man ombesörja själv. Jag har ingen aning om vad den där brytaren kostar i vanliga fall, men et kampanjpris kan mycket väl vara 80 - 90% under normalpriset, utan att det är något konstigt med det.
Dessutom, som tråden egentligen handlar om, verkar arbetskostnaden plötsligt ha ökat precis så mycket som det höjda ROT-avdraget medger. Slutpriset för kunden blir detsamma, enda skillnaden är att staten får sponsra företaget med ytterligare några hundralappar. Jag tycker att det är bedrövligt.
Enig med dig. Skatteverket bör syna detta upplägg som känns väldigt shady.W Weimik skrev:Ett kampanjpris som är 10% av normalpriset är väl ändå extremt ovanligt? Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin har sett något sådant hos ett seriöst företag.
Dessutom, som tråden egentligen handlar om, verkar arbetskostnaden plötsligt ha ökat precis så mycket som det höjda ROT-avdraget medger. Slutpriset för kunden blir detsamma, enda skillnaden är att staten får sponsra företaget med ytterligare några hundralappar. Jag tycker att det är bedrövligt.
Nej, det blir inte TS som blir drabbad om företaget ertappas för bedrägeri. TS drabbas om han inte har rätt till rotavdrag. Företaget är den åker på böter eller en anmärkning.W Weimik skrev:Frånsett frågan om 30% eller 50% ser det här ut som ett ROT-bedrägeri som jag hoppas att skatteverket kommer att slå ner på. Dessvärre blir det eventuellt på TS bekostnad eftersom resterande belopp om 2500 kr då kommer att faktureras.
Fakturan är på totalt 4796 kr exkl. moms och de menar att 4000 kr av dessa utgör arbetstid hos kund. Det kommer alltså att ligga på dem att visa att restid och inköpspriset för vattenfelsbrytaren ligger på sammanlagt 796 kr exkl. moms. Det finns inte en chans i h-e att de har ett inköpspris på LK Systems CubicSecure som ligger under 796 kr. Ekvationen går bara ihop för att LF Bergslagen gissningsvis betalar ca 3000 kr i installationsbidrag (se [länk]) men det bidraget påverkar inte inköpspriset i sig.
Klicka här för att svara