Hej!
Jag har nappat på Länsförsäkringars erbjudande om att installera en vattenfelsbrytare för 3495kr. Ett bra pris helt enkelt. Erbjudandet kom i början av årsskiftet när ROT var 30%.
Nu under våren tog jag tag i saken och bokade tid för installation. Nu är ROT 50%.
Fakturan kom och arbetstiden ligger på 2500kr efter 50% ROT.
Installationen tog ca 20 minuter, firman ligger 11 minuter bort. Så en timdebitering ligger alltså på dryga 5000kr.
Priset är detsamma 3495:- som när det var 30% rot som nu 50%.
Firman det rör sig om finns med i Bygga hus prissättning där man jämför per län. Den här firman ligger då på 800kr / timmen.
Av nyfikenhet frågade jag firman varför så mycket ligger under rot och fick svaret.
"Det är kampanjpriset ligger på. Alltså ett fast pris. Vissa gånger går arbetet bra medans andra tar det längre tid".
Kan man generalisera avdraget för ROT i mitt fall gick arbetet fort medans kund XXXX kanske arbetet tar 3 timmar. Båda fakturorna landar på samma avdrag för ROT.
Avdraget för ROT bör väl spegla den arbetstid för det angivna jobbet inte på någon generell nivå?
Jag har nappat på Länsförsäkringars erbjudande om att installera en vattenfelsbrytare för 3495kr. Ett bra pris helt enkelt. Erbjudandet kom i början av årsskiftet när ROT var 30%.
Nu under våren tog jag tag i saken och bokade tid för installation. Nu är ROT 50%.
Fakturan kom och arbetstiden ligger på 2500kr efter 50% ROT.
Installationen tog ca 20 minuter, firman ligger 11 minuter bort. Så en timdebitering ligger alltså på dryga 5000kr.
Priset är detsamma 3495:- som när det var 30% rot som nu 50%.
Firman det rör sig om finns med i Bygga hus prissättning där man jämför per län. Den här firman ligger då på 800kr / timmen.
Av nyfikenhet frågade jag firman varför så mycket ligger under rot och fick svaret.
"Det är kampanjpriset ligger på. Alltså ett fast pris. Vissa gånger går arbetet bra medans andra tar det längre tid".
Kan man generalisera avdraget för ROT i mitt fall gick arbetet fort medans kund XXXX kanske arbetet tar 3 timmar. Båda fakturorna landar på samma avdrag för ROT.
Avdraget för ROT bör väl spegla den arbetstid för det angivna jobbet inte på någon generell nivå?
Redigerat:
Ja och att dom sätter en generell summa på 2500kr för ROT oavsett hur lång arbetstiden är. Den borde ju variera beroende på jobb.Hubbe73 skrev:
Nu är det inga pengar att bråka och jag kommer inte fylla min ROT pott i år men blir så trött att man alltid känner sig lurad. Är det inte det här så tillkommer servicebuss på fakturan. Är det inte det så tillkommer avgift för att fylla i ROT….
Moderator
· Stockholm
· 57 705 inlägg
OM det är ett fast pris, så är det priset före ROT som är avtalat. Det är helt upp till dig om du överhuvudtaget väljer, eller kan nyttja ROT.
Räknar man baklänges på fakturan så borde arbetskostnaden vara 1785 enligt det fasta priset.
Räknar man baklänges på fakturan så borde arbetskostnaden vara 1785 enligt det fasta priset.
Moderator
· Stockholm
· 57 705 inlägg
Jo men de skriver 3 495 kr efter ROT. Det framgår av fakturan att materialet kostar 995 kr. Det betyder att den faktiska fastprisofferten är (med 30%ROT) 4 566 kr före ROT. Och det är det pris du tackat ja till om erbjudandet kom medan ROT var 30%. Så som de nu agerat så har de fakturerat ett högre pris än fastprisofferten var på.
Företag vill inte hålla på med småjobb då dom inte är lönsamma och tar mycket energi.
För att få en lönsamhet i småjobben så tar företaget en högre startkostnad.
Därför har dom en timkostnad som är högre för den första timmen mot normal timkostnad.
För att få en lönsamhet i småjobben så tar företaget en högre startkostnad.
Därför har dom en timkostnad som är högre för den första timmen mot normal timkostnad.
Moderator
· Stockholm
· 57 705 inlägg
Jo men här har de erbjudit installation till ett fast pris som de sedan höjer
Jaja, det är små pengar i slutändan och arbetet blev bra så fakturan är betald. Men fortfarande tråkigt att se hur höjningen med ROT från 30% till 50% inte gynnar kund utan mer hamnar i företagarens ficka.
Det fakturerades samma pris som när det var 30% ROT som nu med 50%.
Det fakturerades samma pris som när det var 30% ROT som nu med 50%.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 157 inlägg
Håller principiellt med @Hubbe73 och @hempularen om vad som gäller rättsligt. Det är ett uppdrag till fast pris och företaget kan inte höja vad de tar betalt bara för att skatterna ändras. De skulle ju inte tagit smällen om ändringen varit åt andra hållet.
Med det sagt tycker jag TS gör rätt som släpper frågan.
Med det sagt tycker jag TS gör rätt som släpper frågan.