richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har en vän i Zimbabwe, han skottar aldrig av sitt tak, han heller...
För mig harmonierar inte Stockholm och "svensk vinter" särskilt bra ;)
Tja, under 35 år så var det en hel del snörika vintrar. Iofs inte som i Norrbotten, men ändå en hel del snö. Under 80-talet hade vi en hel del snörika vintrar. Faktiskt i Skåne också...

R RapidSledge skrev:
70 tals mexikåk med platt tak fick man skotta . Glaserade benderpannor och 45 graders lutning så behövs ingen skottning.
Som många hus på 70 talet hade vi takpannor i eternit och ganska modest lutning, så varken glasering eller 45 graders lutning. Poängen är att taken ska ju för fasiken vara konstruerade för att tåla normala förhållanden och lite därtill. En del snö och tö är normalt i Sverige.

L Leifur skrev:
Som många hus på 70 talet hade vi takpannor i eternit och ganska modest lutning, så varken glasering eller 45 graders lutning. Poängen är att taken ska ju för fasiken vara konstruerade för att tåla normala förhållanden och lite därtill. En del snö och tö är normalt i Sverige.
Det är ingen som påstår att taken inte klarar snö.

T twoody skrev:
Det är ingen som påstår att taken inte klarar snö.
Är inte pannor, snörasskydd och huvar en del av taket?

Om du med taket menar stommen så tror jag alla här redan vet att den inte säckar ihop vid 20 cm snö och att taket förhoppningsvis är dimensionerat för gällande snö- och vindlast.

Redigerat:
Nu har jag fått taket fixat!

Byggentreprenören var här idag och fixade grejerna plus satte upp steg över huvarna så att de är bättre skyddade i framtiden.

• Gilla
Appendix och 21 till
  • Laddar…
Hurra! (y)

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Lägg gärna upp lite bilder, hur är det med skruvmängden nu?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.