Min husleverantör skickade med taksteg som vanligtvis används för att klättra upp till skorsten etc. för att montera som snörasskydd ovanför ventilationshuvar och även ovanför avloppsventilation. Verkar ha fungerat bra hittintills och kan inte kosta många kronor att köpa.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag vill nog hävda att du bara haft otur. Det är skador man får räkna med som husägare. Man ska naturligtvis inte behöva skotta taket i första taget, men naturligtvis vid extrema snömängder. Men tegel- och betongpannor kan spricka och gå sönder av vatten som fryser. Blötsnö och is kan även ge spänningar och små förskjutningar som ha sönder pannor och deformera plåtdetaljer. Garantier mot sådant kan ingen ge. Dock fixar nog många byggfirmor sådant i goodwill.
Vill man vara på den säkra sidan, eller iallafall minska risken, måste man nog skotta taket ofta.
Men att byta några pannor, och bocka tillbaka någon plåtbit kostar inte mycket och är inte heller svårt. Ses som vanligt underhåll.

richardtenggren
Det ser ut att vara Plannja's huvar, dvs de Benders säljer. Jag har monterat två stycken av dessa i sommar, fast för Carisma.

Jag ser inte vad som skulle vara felmonterat, mer än att det uppebarligen saknas skruv, jag följde manualen och satt 3 per sida, i din nedre bild sitter det enbart en skruv på den sida vi ser och enbart två på den övre, men har svårt att se att den nedre huven skulle kunna deformeras som den gjort om man följt monteringsanvisningen.

https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/...cuments/34763_Montanv2-venthuv-1-kan_2346.pdf

richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag ser inte vad som skulle vara felmonterat, mer än att det uppebarligen saknas skruv,
Ser du skillnaden? På den första bilden passar övre och nedre delen ihop.
Röd skorsten där övre och nedre delar är korrekt installerade på ett snötäckt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tak med rött tegel och en skorsten där övre och nedre delen är rätt anpassade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
richardtenggren
useless useless skrev:
[bild]
[bild]
Det beror väl på att den "tippat" framåt och vridits?
Toppen ska ju inte sitta parallellt med taket, utan vågrätt.

Redigerat:
  • Gilla
hus520 och 2 till
  • Laddar…
Fast den ena är ju fasad i nederkant och den andra i överkant? Delen närmast taket alltså...

richardtenggren
Det är nog en synvilla, känns svårt att montera dessa fel, då det bara är två delar egentligen.

Det ser ut att vara Plannja's huvar, dvs de Benders säljer. Jag har monterat två stycken av dessa i sommar, fast för Carisma.

Jag ser inte vad som skulle vara felmonterat, mer än att det uppebarligen saknas skruv, jag följde manualen och satt 3 per sida, i din nedre bild sitter det enbart en skruv på den sida vi ser och enbart två på den övre, men har svårt att se att den nedre huven skulle kunna deformeras som den gjort om man följt monteringsanvisningen.

[länk]
Man ser ju att plåten knäckts eftersom det verkar vara för få skruvar.

useless useless skrev:
[bild]
[bild]
Den ena är med snö, den andra utan.

Det är nog en synvilla, känns svårt att montera dessa fel, då det bara är två delar egentligen.
Ja, det är nog sant.

R Robert-san01 skrev:
Det snörasskyddet kan inte någon som är utbildad på taksäkerhet ha projekterat. Man brukar behöva sätta längst hela taket för att inte infästningarna vid ändarna skall knäckas när snön utanför skyddet åker ner.
Nej man behöver inte sätta längs hela taket.

• Gilla
nordstroem.mikael
  • Laddar…
D danneattack skrev:
Jag köpte huset. Jag har reklamerat mot Vallsjöhus men de har som sagt nekat reklamation. De anser att taket skulle ha skottats för 20 cm snö samt att taksäkerhet saknas för ventilationshuvar.
Det jag funderar på är om man även kan reklamera konstruktionen då den uppenbarligen inte håller för svenska förhållanden?
Alltid husägarens ansvar att ta bort snö. Däremot ser det ut som det är för långt mellan infästningarna på snörasskyddet, tror det får vara max 120 cm i mellan och snöras skyddet får inte sticka ut mer än 20 cm i ändarna från infästningarna.

• Gilla
slipnot
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut som att den ena huven är kraftigt skadad på övre utsticket, den huv som är horisontalt monterad.
Den andas huven är inte korrekt monterad och även den har skador.
Jag skulle ha blivit mycket besviken på detta utförande på huvarna.

R Robert-san01 skrev:
Det snörasskyddet kan inte någon som är utbildad på taksäkerhet ha projekterat. Man brukar behöva sätta längst hela taket för att inte infästningarna vid ändarna skall knäckas när snön utanför skyddet åker ner.
Precis vad jag skulle skriva.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.