33 481 läst ·
81 svar
33k läst
81 svar
Nytt Vallsjöhus hus. Takskador efter töväder
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
https://www.byggahus.se/forum/threads/trasiga-takpannor.335035/
Samma hände för mig i veckan. Har pratar med min leverantör och de kommer och åtgärdar. I mitt fall har jag totalentreprenad med enbart en avtalspart.
Samma hände för mig i veckan. Har pratar med min leverantör och de kommer och åtgärdar. I mitt fall har jag totalentreprenad med enbart en avtalspart.
Min husleverantör skickade med taksteg som vanligtvis används för att klättra upp till skorsten etc. för att montera som snörasskydd ovanför ventilationshuvar och även ovanför avloppsventilation. Verkar ha fungerat bra hittintills och kan inte kosta många kronor att köpa.
Produkter som diskuteras: "taksteg"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Jag vill nog hävda att du bara haft otur. Det är skador man får räkna med som husägare. Man ska naturligtvis inte behöva skotta taket i första taget, men naturligtvis vid extrema snömängder. Men tegel- och betongpannor kan spricka och gå sönder av vatten som fryser. Blötsnö och is kan även ge spänningar och små förskjutningar som ha sönder pannor och deformera plåtdetaljer. Garantier mot sådant kan ingen ge. Dock fixar nog många byggfirmor sådant i goodwill.
Vill man vara på den säkra sidan, eller iallafall minska risken, måste man nog skotta taket ofta.
Men att byta några pannor, och bocka tillbaka någon plåtbit kostar inte mycket och är inte heller svårt. Ses som vanligt underhåll.
Vill man vara på den säkra sidan, eller iallafall minska risken, måste man nog skotta taket ofta.
Men att byta några pannor, och bocka tillbaka någon plåtbit kostar inte mycket och är inte heller svårt. Ses som vanligt underhåll.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Det ser ut att vara Plannja's huvar, dvs de Benders säljer. Jag har monterat två stycken av dessa i sommar, fast för Carisma.
Jag ser inte vad som skulle vara felmonterat, mer än att det uppebarligen saknas skruv, jag följde manualen och satt 3 per sida, i din nedre bild sitter det enbart en skruv på den sida vi ser och enbart två på den övre, men har svårt att se att den nedre huven skulle kunna deformeras som den gjort om man följt monteringsanvisningen.
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/...cuments/34763_Montanv2-venthuv-1-kan_2346.pdf
Jag ser inte vad som skulle vara felmonterat, mer än att det uppebarligen saknas skruv, jag följde manualen och satt 3 per sida, i din nedre bild sitter det enbart en skruv på den sida vi ser och enbart två på den övre, men har svårt att se att den nedre huven skulle kunna deformeras som den gjort om man följt monteringsanvisningen.
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/...cuments/34763_Montanv2-venthuv-1-kan_2346.pdf
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Man ser ju att plåten knäckts eftersom det verkar vara för få skruvar.richardtenggren skrev:
Det ser ut att vara Plannja's huvar, dvs de Benders säljer. Jag har monterat två stycken av dessa i sommar, fast för Carisma.
[länk]
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Alltid husägarens ansvar att ta bort snö. Däremot ser det ut som det är för långt mellan infästningarna på snörasskyddet, tror det får vara max 120 cm i mellan och snöras skyddet får inte sticka ut mer än 20 cm i ändarna från infästningarna.D danneattack skrev:Jag köpte huset. Jag har reklamerat mot Vallsjöhus men de har som sagt nekat reklamation. De anser att taket skulle ha skottats för 20 cm snö samt att taksäkerhet saknas för ventilationshuvar.
Det jag funderar på är om man även kan reklamera konstruktionen då den uppenbarligen inte håller för svenska förhållanden?
Jag tycker det ser ut som att den ena huven är kraftigt skadad på övre utsticket, den huv som är horisontalt monterad.
Den andas huven är inte korrekt monterad och även den har skador.
Jag skulle ha blivit mycket besviken på detta utförande på huvarna.
Den andas huven är inte korrekt monterad och även den har skador.
Jag skulle ha blivit mycket besviken på detta utförande på huvarna.