163 466 läst ·
49 svar
163k läst
49 svar
nytt vägguttag koppla jag rätt ?
Räknas inte detta som fast installation och är förbjudet? Mao, börjar det brinna så.. kan det i bästa fall bli jävligt dyrt?
Friskt kopplat, hälften brunnet känns som ett passade uttryck.
Friskt kopplat, hälften brunnet känns som ett passade uttryck.
Redigerat:
Gulgrön + de färgerna på ledarna tyder på att skyddsjorden tillkommit senare.
Det är väl inte direkt förbjudet att göra så, men inte är det snyggt att trä in en gulgrön men behålla de gamla färgerna. Den vita är ju en så fin dragwire för att trä in gulgrön+blå, så kan snåljåpen behålla den svarta och använda den som fasledare
Det är väl inte direkt förbjudet att göra så, men inte är det snyggt att trä in en gulgrön men behålla de gamla färgerna. Den vita är ju en så fin dragwire för att trä in gulgrön+blå, så kan snåljåpen behålla den svarta och använda den som fasledare
Alfredo skrev:
Upplys en amatör som vill lära sig mer: Att dra en skruv för löst förstår jag kan ge glapp och gnistbildning men vad är faran med att dra en skruv för hårt? Gängpaj kan jag förstå, som i slutändan skulle kunna leda till glapp, eller?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 188 inlägg
Precis. Speciellt med kopplingar av typen "sockerbit", dvs alla där man bara har en skruv som gör kontakt med ledaren så är det inte alls omöjligt att skruva av ledaren/kardeler. Eller nästan göra det s.a. den går av vid ett senare tillfälle, exv. när man sätter dit locket på dosan/höljet på apparaten. Man skall alltså *inte* dra för kung och fosterland.
Med en hissklämma så är det svårare, men jag ger mig katten på att någon klarat av det också.
Med en hissklämma så är det svårare, men jag ger mig katten på att någon klarat av det också.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 842 inlägg
Tillverkarna av normkomponenter mm brukar rekommendera 2-3 Nm, och det gäller då de hissklämmor som sitter i dvärgar etc: download.hager.com/Hager.se/files_download/automatsakringar.pdf
En liten M3-skruv ska nog bara ha 1 Nm.
Hur mycket är då 2 Nm? Nån sa skruvkork till läskflaska.
Sedan ska ju ledaren sitta fast i klämman vilket det finns standarder för - vill minnas att det handlade om 5-10 N dragkraft (ska kolla det ikväll).
En liten M3-skruv ska nog bara ha 1 Nm.
Hur mycket är då 2 Nm? Nån sa skruvkork till läskflaska.
Sedan ska ju ledaren sitta fast i klämman vilket det finns standarder för - vill minnas att det handlade om 5-10 N dragkraft (ska kolla det ikväll).
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag kör på känsla och det gör nog de flesta elektriker.
//Patrik
//Patrik
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 188 inlägg
Jag vill minnas att jag sett en undersökning där det visar sig att elektrikernas känsla ligger väldigt bra till i förhållande till vad till tillverkarna anger. Dvs när man mätt så drar erfarna elektriker ganska precis rätt moment. (Men jag har ingen länk eller dylikt, om någon har så är jag intresserad.)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 842 inlägg
Har tittat i IEC 60947-1-2004 och där finns tabeller över åtdragningsmoment och dragkraft.
Area (mm²) / åtdragningsmoment (Nm) / dragkraft (N)
1.5 / 0.2 / 40
2.5 / 0.2 / 50
4 / 0.4 / 60
6 / 0.5 / 80
10 / 0.8 / 90
16 / 1.8 / 100
25 / 2.5 / 135
Hager anger 2.4 Nm för sina dvärgar, men det gäller då för max area 25 mm² vad jag förstår.
Detta är det åtdragningsmoment som ska användas vid test av terminalen, vilket alltså beror av vilken area på ledaren som används för testet. Utdragningskraften som terminalen då ska klara under 1 minut är den som anges i tabellen.
Area (mm²) / åtdragningsmoment (Nm) / dragkraft (N)
1.5 / 0.2 / 40
2.5 / 0.2 / 50
4 / 0.4 / 60
6 / 0.5 / 80
10 / 0.8 / 90
16 / 1.8 / 100
25 / 2.5 / 135
Hager anger 2.4 Nm för sina dvärgar, men det gäller då för max area 25 mm² vad jag förstår.
Detta är det åtdragningsmoment som ska användas vid test av terminalen, vilket alltså beror av vilken area på ledaren som används för testet. Utdragningskraften som terminalen då ska klara under 1 minut är den som anges i tabellen.
Bo.Siltberg skrev:Har tittat i IEC 60947-1-2004 och där finns tabeller över åtdragningsmoment och dragkraft.
Area (mm²) / åtdragningsmoment (Nm) / dragkraft (N)
1.5 / 0.2 / 40
2.5 / 0.2 / 50
4 / 0.4 / 60
6 / 0.5 / 80
10 / 0.8 / 90
16 / 1.8 / 100
25 / 2.5 / 135
Hager anger 2.4 Nm för sina dvärgar, men det gäller då för max area 25 mm² vad jag förstår.
Detta är det åtdragningsmoment som ska användas vid test av terminalen, vilket alltså beror av vilken area på ledaren som används för testet. Utdragningskraften som terminalen då ska klara under 1 minut är den som anges i tabellen.
Intressant, då ska man egentligen dra lösare än vad jag har trott. Tack för infon!
Jag tror att har man viss vana/känsla sitter det i handleden på dessa moment som dras med mejsel. Vi var 3 grabbar som prova en moment-mejsel 1-6nm. Samtliga låg väldigt nära inställt moment, felade ofast uppåt= lite hårdare dragit moment.
En liten varningsflagga för att lita på momentmejslar, det är inte sällsynt att skruvarna som ingår i div elmatr. av en eller annan anledning går trögt (tex hissklämmor som kärvar, kardelar som "rider" mm) så det är av stor vikt att man känner efter att "tråden" sitter fast även om man vickar på den.
Medlem
· Stockholm
· 30 inlägg
Hej!
Det är så att jag målat om i sovrummet och konstaterade då att det inte var så snyggt med dom gamla vägguttagen som blivit slitna och gulnat. Så jag har köpt nya. Det är inte utmärkt Nolla eller fas men det har väl egentligen ingen betydelse har jag förstått. Jag bifogar en före och efterbild. Borde jag korta ner kardelerna lite så att det inte syns? Har jag gjort rätt? Det fungerar ju men vill att det ska kännas lite fackmannamässigt gjort så att jag kan sova om natten. Tacksam för all hjälp.
Det är så att jag målat om i sovrummet och konstaterade då att det inte var så snyggt med dom gamla vägguttagen som blivit slitna och gulnat. Så jag har köpt nya. Det är inte utmärkt Nolla eller fas men det har väl egentligen ingen betydelse har jag förstått. Jag bifogar en före och efterbild. Borde jag korta ner kardelerna lite så att det inte syns? Har jag gjort rätt? Det fungerar ju men vill att det ska kännas lite fackmannamässigt gjort så att jag kan sova om natten. Tacksam för all hjälp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stick in ledarna hela vägen så blir det bättre...
