163 457 läst ·
49 svar
163k läst
49 svar
nytt vägguttag koppla jag rätt ?
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Förstår jag dig rätt att dina nya uttag är jordade? I så fall får du inte ansluta dem utan jordledning!
Hur har du tänkt få ditt dosan?
Hur har du tänkt få ditt dosan?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Generalfel.gasto skrev:
Du FÅR INTE sätta ett jordat uttag utan att koppla skyddsjord (ända bort till elcentralen).
Skyddsjordar du ett uttag måste alla andra uttag i rummet också jordas.
Den kunskap du visat här och på elektronikforumet gör att du ska lägga verktygen åt sidan och googla reda på en elektriker.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är inte bara alla uttag som måste jordas, det gäller dessutom också alla fast installerade prylar som måste jordas om de kan jordas eller måste bytas ut om de är av "klass 0"-typ.prototypen skrev:
Dessutom får man inte dra in jordledningar själv.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jo det kan hända väldigt mycket saker om man kopplar fel utan att någon säkring löser. Det finns bara någr få möjliga felkopplingar som löser ut säkringen, men när du byter ett vägguttag så går det att göra ca. 50 olika fel när du monterar ett enkelt uttag av dem är det 3 eller möjligen 4 som får säkringen att lösa ut.gasto skrev:
Säkringar är inte avsedda att skydda mot felkopplingar.
jordat uttag är det i köket... tror nästan att alla uttagen är jordade.. men strömbrytarna till lamporna är icke det..
byta dosan i väggen kan väll inte vara så svårt. bara stoppa in en ny och skruva fast den i regeln..
byta dosan i väggen kan väll inte vara så svårt. bara stoppa in en ny och skruva fast den i regeln..
Strömbrytare kan man normalt inte jorda. Jorden dras direkt till lampan utan att gå genom strömbrytaren.
Om du inte vill bryta upp väggen så kan kanske en ROT-dosa (även kallad senildosa) funka. Kostar ett par tior extra men du slipper bryta upp väggen...
Om du inte vill bryta upp väggen så kan kanske en ROT-dosa (även kallad senildosa) funka. Kostar ett par tior extra men du slipper bryta upp väggen...
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Det syns ingen jordtråd på bilden. Hur menar du att " jord finns redan i alla mina uttag"?
Vad gäller dosan så kan det bli knepigt att få röret att sitta i stosen. Men klart att öppnar du väggen så går det nog.
Vad gäller dosan så kan det bli knepigt att få röret att sitta i stosen. Men klart att öppnar du väggen så går det nog.
den gul gröna kabeln ser man inte på bilden.. men den finns där 
hur mäter man man lättast om man vill se vilken kabel den blåa eller vita är fas och nollan..
kan man köpa en testmejesel sedan sticka in den i hålet, lyser lampan är det fas? lyser den inte är det nollan? strömmen måste vara på oxå då va? så man inte få nån ström i sig
hur mäter man man lättast om man vill se vilken kabel den blåa eller vita är fas och nollan..
kan man köpa en testmejesel sedan sticka in den i hålet, lyser lampan är det fas? lyser den inte är det nollan? strömmen måste vara på oxå då va? så man inte få nån ström i sig
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Du får ändra din attityd till el.
Sätt en ROT-dosa sen. https://webbshop.storel.se/cat/StaticPages/SE/images/2B5C27C0-56B6-4CB0-B271-57637EEDFBBD.JPEG
Sätt en ROT-dosa sen. https://webbshop.storel.se/cat/StaticPages/SE/images/2B5C27C0-56B6-4CB0-B271-57637EEDFBBD.JPEG
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
En glad amatör utan hämningar 
Man bara kopplar, ska de vara så svårt, typ
P
Man bara kopplar, ska de vara så svårt, typ
P
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
"Det är inte raketforskning..." 
//Patrik
//Patrik
