Hej.
Bor i hyreslägenhet som har ett kyl/frys modell jättegammal (bifogar bild på det, kan inte utläsa tillverkning av det).
Det har varit typ helt knäpptyst, har absolut inget högfrekvent ljud eller burrande, extremt tyst.
Problemet är att tempen har blivit mer varierande och ostabil.

Kyldelen: i grönsakslådorna i botten 3-4c, understa glas hyllan 1-2c (lite av vattnet frös), och toppen 15c (mätt i glas med vatten efter 24h.
Frysen har jag märkt att det har blivit lite mer frostskador på kött jag fryser in senare tiden. Temp runt 18-22c när man kollar.
Jag provat ställa in tempen mycket men svårt att hitta lagom temp för allt typ.

Anledningen jag hängt kvar med detta var att skåpet är så pass tyst, även en av fastighetsskötarna sa att dessa gamla skåpen är tysta. Och jag bor i en 1a med öppen planlösning.

Skåpet som de sätter in idag vid byte är följande modell:
Electrolux KNB175EWL 500 ColdSense
https://www.electrolux.se/kitchen/cooling/fridge-freezers/free-standing-fridge-freezer/knb175ewl/

Detta verkar ju vara typ det billigaste Electrolux kyl/frys skåpet.
Ljudklass C, 40dB.
Verkar svårt att gå efter ljudklass/dB dock då så mycket annat typ hur ofta kompressorn går, högfrekventa ljud osv inte går o se innan. Mitt är ju ex inte alls märkbart störiga ljud.

Någon som har lite råd vad man ska göra, är det värt att hänga kvar vid mitt gamla skåp som påverkar maten ibland men där dess ljud inte hörs alls.

Och någon som har erfarenheter av dessa Electrolux Coldsense 500 skåpen som kan ge lite feedback på ljudnivån på dessa?

Fastighetsskötaren tyckte vi borde byta det men kunde tänka på det.
Kan också säga att de lagar inget gammalt, ex om det är något med termometer osv, de byter bara de.

• Etikett på gammal Electrolux kyl/frys, modell ER 8309 B, med produktinformation och tillverkningsland Sverige synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Jag vet egentligen inte nåt om det där nya skåpet men du kan nog vara säker på att kvaliteten är mycket mycket sämre än det du haft hittills.
Att börja reparera någon annans kylskåp vet jag inte om jag hade gett mig på (det är ju inte ditt).
Det är lite så med hyresrätt att man får acceptera att det är någon annan som bestämmer det mesta...

dubbel-kompressorskåp är inget man ser längre...

som redan sagt så är de gamla byggda i högre kvalitet än de du kan köpa idag, dock tär tidens tand även på de mer välbyggda kyl/frysskåpen och börja det frosta mycket i frysdelen och ojämn temperatur i kyldelen så är det ofta magnetlisterna på dörrarna som börja glipa och släpper in luft hela tiden för att gummit/plast-elasten har blivit med åldern stela och det smiter inte åt längre. - inte så mycket glipa men tillräckligt med luftströmmar som läcker in i överkant och läcker ut i underkanten för att störa och tex. frysdelen börja isa igen ojämt och mycket av frosten hamnar i frysens översta del, och på samma sätt i kylen där varmluften i övre delen får kompressorn att gå mer och det blir kallare i kylens nedre delar etc.

ibland kan dessa lister vara utbytbara (men reservdelspriset ofta skyhögt) och ibland inte på något enkelt sätt.

Ja det känns som byter man kommer man få dras med mer ljud. Dessa gamla 2 kompressor skåpen verkar ju vara i en helt annan klass gällande ljudnivå.
Den är ju iaf inte no-frost vilket verkar vara ännu värre gällande ljudnivå, avfrostar hellre själv 1 gång per år typ då som jag gjort nu.

Det hade ju varit skönt om man kunnat använda grönsakslådorna till grönsaker istället för överst som jag måste ha nu i en röra.
Sen har man ju läst att även i nya skåp så är det för kallt i grönsakslådorna i botten och då försvinner ju lite mening med byta också :D

Mest störande är väl att kött i frysen ibland blivit lite dålig (kycklingfile får ibland sådan vit konstig yta som man måste skära bort), även nötfärs får frost trots man trycker ut luft noga osv, det var inte riktigt så innan.
Glass har även blivit konstig på ytan ibland av någon anledning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.