6 398 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Nytt tak!!??
Med betongpannor behövs ingen takpapp så du kan nog lungt låta den gamla ligga kvar.
Ingen takpapp?
Jag har betongpannor på mitt tak. Vi lade taket i höstas.
Åtminstone 5-6 av dem har haft mikroskopiska sprickor som resulterat i att pannan spruckit under vintern.
Hade jag varit utan takpapp så hade fukt garanterat gått ner i sponten och fortsatt vidare in i isoleringen.
Och det...det är ingen höjdare om man hade haft gullfiber eller rockwool.
Kolla istället skicket på pappen, är den dålig så fixa det när du ändå är där och rotar.
Till er andra: Kräv alltid takpapp.
Jag har betongpannor på mitt tak. Vi lade taket i höstas.
Åtminstone 5-6 av dem har haft mikroskopiska sprickor som resulterat i att pannan spruckit under vintern.
Hade jag varit utan takpapp så hade fukt garanterat gått ner i sponten och fortsatt vidare in i isoleringen.
Och det...det är ingen höjdare om man hade haft gullfiber eller rockwool.
Kolla istället skicket på pappen, är den dålig så fixa det när du ändå är där och rotar.
Till er andra: Kräv alltid takpapp.
Takpapp eller ej beror på vad du har för tak under pannorna. Vi kör utan men har fiberboard och inte råspont. Till råspont brukar man alltid ha takpapp. Med betongpannor+råspont så har takpappen bara betydelse när man bygger och inte fått på pannorna ännu eller när någon panna går sönder (jämfört med tegel då pappens skydd behövs hela tiden).
Kalle12: har verkligen 5-6 pannor gått sönder på ett år? Det låter som dålig kvalité. Är det normalt att så många pannor går sönder?
Kalle12: har verkligen 5-6 pannor gått sönder på ett år? Det låter som dålig kvalité. Är det normalt att så många pannor går sönder?
Jag tror snarast att det beror på skador som skett vid läggandet...
Jag räknar med att inga fler kommer att gå sönder nu på ett tag.
Men alla takpannor är sköra, det är lätt att få dem att spricka när man kliver omkring på taket. Beror på hur tung man är naturligtvis
Jag räknar med att inga fler kommer att gå sönder nu på ett tag.
Men alla takpannor är sköra, det är lätt att få dem att spricka när man kliver omkring på taket. Beror på hur tung man är naturligtvis
Klicka här för att svara