1 485 läst ·
23 svar
1k läst
23 svar
Nytt tak + solceller Göteborg
Mycket klokt tänkt. När man dessutom inte har något behov av produkten och inte garanterat kan tjäna något på den är det bara att fortsätta med indragna öron.O Oskar.. skrev:
Några i diskussionen här som nämner luftvärmepump. Tidagre ägarna hade som sagt en sådan men som bara sprutade in luft i ett rum, och det duger ju inte. Finns det något sätt att använda en sådan för att förse hela huset med värme? Kan nämna att jag har vad jag tror kallas mekanisk ventilation, var redan installerat när vi köpte. Sitter ett Systemair VR 400 E DC på vinden. Går det att koppla in en luftvärmepump till den på något sätt så att den förser hela huset med varmluft?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 963 inlägg
Ja, det går men man bör ha hög luftcirkulation, högre än vad tilluft bara ger om det ska bli bra effekt. Gärna någon form av cirkulationen och inte bara till och frånluft.O Oskar.. skrev:Några i diskussionen här som nämner luftvärmepump. Tidagre ägarna hade som sagt en sådan men som bara sprutade in luft i ett rum, och det duger ju inte. Finns det något sätt att använda en sådan för att förse hela huset med värme? Kan nämna att jag har vad jag tror kallas mekanisk ventilation, var redan installerat när vi köpte. Sitter ett Systemair VR 400 E DC på vinden. Går det att koppla in en luftvärmepump till den på något sätt så att den förser hela huset med varmluft?
Det enkla svaret är att Luft-luft värmepump är den rimliga lösningen, placerat så bra det går och hålla innerdörrar öppna
Behöver jag ett nytt aggregat då, eller vad behöver jag i så fall?Rabbithole skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 963 inlägg
Kortfattat ja, man kan bygga ett luftvärmesystem med kanalvärmare och kanalfläkt, men då krävs en vattenmantlad pump, eller lite specialbyggd innerdel. Det kan lätt bli krångel så därför föreslår jag luft-luft värmepump och öppet i rummen eller ett separat system för värmeförflyttning.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Så luft-luft värmepumpen skulle bara ta in varm luft i rummet där den sitter, sedan skulle jag få sätta in något annat system för att flytta runt värmen? Hur går jag vidare med det? Vad kallas ett sådant system?Rabbithole skrev:
Och vad kallas det jag har nu? Jag har en ventil i vardagsrummet som suger in luft, sedan har jag ventiler i alla andra rum som blåser ut luft. Kallas det mekanisk till och frånluft?
Om du redan har impregnerat/målat pannorna håller de ett bra tag till (Jag gjorde det själv och de var u utmärkt skick 7 år senare och jag tvivlar inte på den 10-åriga garantin jag fick. Jag bytte däremot till ett tak med integrerade solpaneler innan dess.)
Jag har gått från direktverkande el utan solpaneler till bergvärme med solpaneler i mitt hus från -74
Steg 1 för din del är att rensa under takpannorna.
Antingen gör du det själv eller så anlitar du någon hantverkare som kan göra det. Det är ett enkelt arbete som *måste* göras om taket ska må bra.
Dvs, gå upp, lyfta på pannorna och borsta undan böset så att det blir rent och fräscht under pannorna.
Steg 2 skulle jag säga är att se över uppvärmningen.
Visst, att installera solpaneler är trevligt för elräkningen stora delar av året, men *inte* under den period där värme behövs som bäst.
Med direktverkande el har du i praktiken en elförbrukning som är som högst när priset är som högst.
Själv valde jag att bita i det sura äpplet och köra "pay once, cry once" och konverterade till vattenburen värme och bergvärme.
Det var inte det ekonomiskt bästa alternativet, men det är ett väldigt bekvämt vis att kapa elräkningen drastiskt och få en trevligare innemiljö.
Ett par luft/luftvärmepumpar (beroende på rumsindelning etc) är troligtvis det ekonomiskt sundaste alternativet. Om du kan tänka dig en konvertering till vattenburen värme är nog luft/vattenvärmepump det bättre alternativet.
Det låter som att du har någon form av självdrag eller forcerad ventilation, men om jag missförstår det och att du faktiskt har mekanisk ventilation är det nog inte alls fel att sätta in en värmeväxlare där istället. Den kan ju ofta kombineras med en luft/vatten pump också
När du väl har kapat ditt uppvärmningsbehov kan du börja fundera på hur stort effektbehov du har och välja en solpanelanläggning baserat på det.
Men du kommer "aldrig" klara uppvärmningen med solpaneler på hustaket. Vi har helt enkelt fel breddgrad för det.
När du väl sätter upp solpaneler är det helt klart lämpligt att göra något åt taket samtidigt, inte på grund av att taket är i kritiskt läge nu, men solpanelerna har ju ofta 25-30 års garantier och att räkna med att taket håller så länge utan byte är nog att vara överdrivet optimistisk om du har 50 år gammal underlagspapp idag.
Som sagt, själv valde jag att kombinera takbyte med solpaneler genom ett tak med integrerade paneler. Det är trevligt och ser rätt bra ut, men det är *inte* den ekonomiskt bästa lösningen.
Jag har gått från direktverkande el utan solpaneler till bergvärme med solpaneler i mitt hus från -74
Steg 1 för din del är att rensa under takpannorna.
Antingen gör du det själv eller så anlitar du någon hantverkare som kan göra det. Det är ett enkelt arbete som *måste* göras om taket ska må bra.
Dvs, gå upp, lyfta på pannorna och borsta undan böset så att det blir rent och fräscht under pannorna.
Steg 2 skulle jag säga är att se över uppvärmningen.
Visst, att installera solpaneler är trevligt för elräkningen stora delar av året, men *inte* under den period där värme behövs som bäst.
Med direktverkande el har du i praktiken en elförbrukning som är som högst när priset är som högst.
Själv valde jag att bita i det sura äpplet och köra "pay once, cry once" och konverterade till vattenburen värme och bergvärme.
Det var inte det ekonomiskt bästa alternativet, men det är ett väldigt bekvämt vis att kapa elräkningen drastiskt och få en trevligare innemiljö.
Ett par luft/luftvärmepumpar (beroende på rumsindelning etc) är troligtvis det ekonomiskt sundaste alternativet. Om du kan tänka dig en konvertering till vattenburen värme är nog luft/vattenvärmepump det bättre alternativet.
Det låter som att du har någon form av självdrag eller forcerad ventilation, men om jag missförstår det och att du faktiskt har mekanisk ventilation är det nog inte alls fel att sätta in en värmeväxlare där istället. Den kan ju ofta kombineras med en luft/vatten pump också
När du väl har kapat ditt uppvärmningsbehov kan du börja fundera på hur stort effektbehov du har och välja en solpanelanläggning baserat på det.
Men du kommer "aldrig" klara uppvärmningen med solpaneler på hustaket. Vi har helt enkelt fel breddgrad för det.
När du väl sätter upp solpaneler är det helt klart lämpligt att göra något åt taket samtidigt, inte på grund av att taket är i kritiskt läge nu, men solpanelerna har ju ofta 25-30 års garantier och att räkna med att taket håller så länge utan byte är nog att vara överdrivet optimistisk om du har 50 år gammal underlagspapp idag.
Som sagt, själv valde jag att kombinera takbyte med solpaneler genom ett tak med integrerade paneler. Det är trevligt och ser rätt bra ut, men det är *inte* den ekonomiskt bästa lösningen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Nytt garage med mer takhöjd, hur med takstolar?
Byggnadsfysik -
Sätta akustikplattor på befintligt gips tak i nytt hus
Byggmaterial & Byggteknik -
Nytt innertak isf för furu
Tak & Vind -
Nytt tak – är detta utförande korrekt?
Tak & Vind -
Hur sätter man upp nytt innertak på bästa sätt i befintlig råspont?
Tak & Vind