Tre frågor för att förstå problemet och kunna hjälpa till att lösa det.
- Vilket problem skall lösas?
- Varför behöver taket bytas?
- Vad är syftet med att sätta upp solceller?
Lite ytterligare kontext:O skrev:
Tre frågor för att förstå problemet och kunna hjälpa till att lösa det.
Bäst pris är 0kr. Det får man om man inte gör något alls. Därför bör man dessutom analysera vad det alternativet får för konsekvenser innan man tar beslut.
- Vilket problem skall lösas?
- Varför behöver taket bytas?
- Vad är syftet med att sätta upp solceller?
Huset är byggt 74, taket är aldrig bytt så det är 51 år gammalt.
När vi köpte det för 5 år sedan och det besiktigades syntes inga skador eller fukt på insidan av taket. Är uppe på vinden med jämna mellanrum och tittar och har inte sett något som ser dåligt ut, så jag tänkte att taket kanske håller några år till. Så för 2 år sedan hade jag en firma som la på medel på taket för att få bort biologisk påväxt, bytte ut skadade pannor och så lade dom nockband under nockpannorna. Dom nämnde också att dom rensat massa skräp under nockpannorna från en björk som ligger intill. Tänkte att det räckte som åtgärd för att ha taket minst 5 år till. Bilden tror jag är 3-4 år gammal, taket är helt rent från biologisk påväxt nu, så dom gråa fläckarna man ser på taket är helt borta nu.
Men för några veckor sedan när det regnade mycket såg jag hur det rann ner vatten på utsidan av fönstret som kom inifrån taket, gick upp på vinden och kollade och då droppade det vatten från en bräda ganska långt ner på taket. Bad en snickare titta på det, han sa att det var en takpanna som hamnat snett som han rättat till, så han trodde inte det skulle regna in mer. Men sa samtidigt att det var helt igentäppt med skräp från björken under pannorna under hela taket, vilket inte e bra för det samlar fukt och gör att vatten inte kan rinna av.
Har inte sett att det regnat in igen efter det, men det har heller inte regnat så mycket så jag vet inte säkert om problemet är åtgärdat.
Så problemet med taket är väl att det är väldigt mycket skräp under pannorna som samlar fukt och att taket är väldigt gammalt.
Gällande solceller, jag har uppvärmning med direktverkande el, och man använder ju el till allt annat också, tvätta, laga mat, varmvatten i dusch/bad, hushållsapparater osv. Nu är ju räntan ganska låg också, så jag tänker att om jag belånar huset så borde jag med solceller spara mer pengar på elen än vad de ökade räntekostnaderna blir för köp av solceller. Jag har ju valmat tak också, så jag kan sätta upp solceller i 2 väderstreck, syd och väst, vilket jag antar kan ge mycket el.
Redigerat:
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
jag kan belysa problemet med "skit under pannorna" och den simpla lösning för dig är att gå upp på taket och lyfta bort "halva taket" en sida i taget och sopa bort böset från den halvan, lägga tillbaka pannorna och ta nästa halva och repetera runt hela taket. skulle du se skador under pannorna, dokumentara och gör ett avvägande därefter..., ,antingen fixa punktvis eller ta in en tjänst till att göra om taket,
Tack men det är inget jag kommer göra på egen hand. Och ska jag ha en firma som plockar av alla pannor från taket känns det som jag lika gärna kan byta det när det ändå är över 50 år gammalt. Nu när räntan som sagt är så låg så blir det inte så stor ökad månadskostnad att belåna huset lite till, känns som det kan vara värt det.M MagicFingers skrev:jag kan belysa problemet med "skit under pannorna" och den simpla lösning för dig är att gå upp på taket och lyfta bort "halva taket" en sida i taget och sopa bort böset från den halvan, lägga tillbaka pannorna och ta nästa halva och repetera runt hela taket. skulle du se skador under pannorna, dokumentara och gör ett avvägande därefter..., ,antingen fixa punktvis eller ta in en tjänst till att göra om taket,
Mitt tips är: Skippa solceller. Du kommer aldrig få nån ekonomi i det.
Istället så hade jag satsat på ett av två följande alternativ:
1. Sätt in 2 luft/luftvärmepumpar för att få ner uppvärmningskostnaden, kostnad max 50 000 kr.
2. Bygg om till vattenburen värme och luft/vatten alt bergvärmepump. Kostnad från 300 000 och uppåt.
Solen skiner inte när du behöver elen. Jag har haft mina i 4 år nu och konstaterar att de är bra till att värma poolen med ;-) Och möjligen ladda bilen på lör/sön på dan.....
1. Sätt in 2 luft/luftvärmepumpar för att få ner uppvärmningskostnaden, kostnad max 50 000 kr.
2. Bygg om till vattenburen värme och luft/vatten alt bergvärmepump. Kostnad från 300 000 och uppåt.
Solen skiner inte när du behöver elen. Jag har haft mina i 4 år nu och konstaterar att de är bra till att värma poolen med ;-) Och möjligen ladda bilen på lör/sön på dan.....
Satt en trasig luftvärmepump i huset när vi köpte det, men jag bytte aldrig ut den utan tog bara bort den. Den tog bara in luft i ett rum och det duger inte när man har ett helt hus som behöver värmas upp.J Jan_G skrev:Mitt tips är: Skippa solceller. Du kommer aldrig få nån ekonomi i det.
Man kanske inte sparar några jättesummor med solceller, men så länge räntan är låg kostar det inte mycket att belåna huset för att köpa dom heller.
Räntan efter ränterabatt ligger nu på ungefär 3%. Att låna 100 000 kr kostar därför 3 000 kr per år. Efter ränteavdraget blir det 2 100 kr, vilket innebär 175 kr i månaden. Borde räcka med att ladda bilen en gång i månaden för att spara in kostnaden för solceller. Nu har jag iofs. varken pool eller elbil men man måste ju börja någonstans 😅
Då gjorde du kanske fel? Mina är 6 år och sen en dryg månad betalda med rimlig kapitalränta. Värma pool är ju fö en jättebra grej. Effektavgifter, energiskatt, överföringsavgifter.. Har man pool och elbil och köper solcellerna skapligt rätt så borde det vara omöjligt arr ha åtminstone 12-15% av investeringen tillbaka varje år.J Jan_G skrev:Mitt tips är: Skippa solceller. Du kommer aldrig få nån ekonomi i det.
Redigerat:
Ursäkta OT...F fsn skrev:Då gjorde du kanske fel? Mina är 6 år och sen en dryg månad betalda med rimlig kapitalränta. Värma pool är ju fö en jättebra grej. Effektavgifter, energiskatt, överföringsavgifter.. Har man pool och elbil och köper solcellerna skapligt rätt så borde det vara omöjligt arr ha åtminstone 12-15% av investeringen tillbaka varje år.
Nu tillhör jag den kategorin som följer upp varje månad för att se förbrukning av prod solel och vad jag säljer och vad jag får för det. Såld solel går på timpris. Solel producerar bäst när priset är..... lågt. När man behöver mest el så producerar solcellerna i princip ingenting (Vinter). Mina paneler ligger i sydsydost läge, ca 8 grader från syd. Inga träd, inga skuggningar. 12 060 kw monterat på taket och ger uppåt 13 kWh som bäst.
Jag säljer ca 55 % av det jag producerar och har mellan 10 - 12 % i ROI (Return Of Investment) per år.
Och då är 60-öringen medräknad. Tar man bort den faller ROI betydligt. Sen är det så att när anläggningen är betald så är växelriktaren uttjänt och behöver bytas. Då tar det några år till innan det börjar betala sig.
Summa summarum, gör allt för att minska elförbrukningen för uppvärmning först, sen kan man spåna på annat.
Summa summarum….. du kanske betalade för mycket för din anläggning när du köpte den då? Priserna har gått ner…. mycket. Och besparingar=tjänade pengar spelar väl rätt liten roll när på året dom kommer eller? Det viktigaste är väl att fatta att det inte produceras nån el under vinter.J Jan_G skrev:Ursäkta OT...
Nu tillhör jag den kategorin som följer upp varje månad för att se förbrukning av prod solel och vad jag säljer och vad jag får för det. Såld solel går på timpris. Solel producerar bäst när priset är..... lågt. När man behöver mest el så producerar solcellerna i princip ingenting (Vinter). Mina paneler ligger i sydsydost läge, ca 8 grader från syd. Inga träd, inga skuggningar. 12 060 kw monterat på taket och ger uppåt 13 kWh som bäst.
Jag säljer ca 55 % av det jag producerar och har mellan 10 - 12 % i ROI (Return Of Investment) per år.
Och då är 60-öringen medräknad. Tar man bort den faller ROI betydligt. Sen är det så att när anläggningen är betald så är växelriktaren uttjänt och behöver bytas. Då tar det några år till innan det börjar betala sig.
Summa summarum, gör allt för att minska elförbrukningen för uppvärmning först, sen kan man spåna på annat.
Sen kanske man inte skall fokusera på söderläge utan på förlängd dag i första hand? Idag var tex elpriset 160 öre när jag producerade 8kW och sett som dag så gav det en hel del. Jag har som sagt själv ganska bra underlag på vad jag betalar och vad jag har för ”avkastning” på investeringen och det har lönat sig acceptabelt sett som en riskspridare och minskning av driftskostnader. Både pool och elbil* är några enstaka öre/kWh i driftskostnad.
* Mars-Oktober. Övriga månader något mer.
Att det är skräp är en sak. Att det är gammal är en annan sak.O Oskar.. skrev:
Det är som med det mesta. Man måste städa och göra rent ibland. Lösningen på det problemet är naturligtvis uppenbar.
Att något är gammalt kan ju vara skäl att byta mot något nytt. Men om taket behöver bytas är det kanske lika bra att byta hela huset?😁 Eller så är lösningen att varken taket eller huset behöver bytas. Det är vad jag tror. Billigare lösning finns knappast.
👍J Jan_G skrev:
Redigerat:
Amortering då? Pengarna måste ju betalas förr eller senare. Solcellerna kommer till slut att vara värdelösa. Då är bara en skuld på 100000kr kvar.O Oskar.. skrev:
Rimlig ordning är väl snarare bygg pool, fyll med vatten, värm vattnet resp köp elbil, skaffa laddmöjlighet, skaffa solcelleer än omvänd ordning?O Oskar.. skrev:
Utan pool, elbil och batterier är knappast solceller annat än att betala en kostnad för att göra huset fulare.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 288 inlägg
Ekonomiskt är det klart bättre med en LLVP än solceller till att börja med. Men ska man ändå göra om det gamla taket är det nice med solceller också. Dessutom har många solcellsleverantörer räntefri avbetalning, 100' per person räntefritt gick att få när jag installerade mina i höstas.
Sen kanske man kan få med en del av det i gröna avdraget?
Räntefritt...... Betalar man inte på antingen ena eller andra sättet ändå enligt principen "finns ingen gratislunch"?Rabbithole skrev:
Ekonomiskt är det klart bättre med en LLVP än solceller till att börja med. Men ska man ändå göra om det gamla taket är det nice med solceller också. Dessutom har många solcellsleverantörer räntefri avbetalning, 100' per person räntefritt gick att få när jag installerade mina i höstas.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 288 inlägg