H Hybro skrev:
Jo, jo... Stege vid sidan av skorstenen.

Det går ju att förstå vad jag menar, om man är lagd så.
Att steget ändar strax intill, vid sidan av skorstenen.
Jag fattar vad du menar men du verkar inte förstå vad jag menade, nämligen att TS stege går upp rätt så långt ifrån skorstenen. Så med tanke på ditt raljerande öööhh så fick du inget trevligt svar…

Edit: när jag skrev till skorstenen så menade jag i anslutning till.

Nocktätningen är inte nedtryckt ordentligt heller, ska följa pannornas form.

• Gilla
jono0911
  • Laddar…
S
J jono0911 skrev:
Anlitade i somras ett företag för att byta tak och startdatum var från början v.34 men det sköts upp gång på gång och det har varit väldigt svårt att få kontakt med dem under tiden. Till slut kom de igång med bytet måndag v.49 i drygt -20 och snö och det tog hela v.49, fram till fredag e.m. v.50 för att bli "färdiga". Det finns väldigt många detaljer att berätta om, men för sakfrågans skull håller jag det kort just nu och mest fokus på bilderna i tråden och att jag ska kunna få ett tak som är dugligt i slutänden.

Det har varit problem sedan offerten skrevs på, och nu hävdar de att de är färdiga och ställer ut slutfaktura. Jag kontrar med bilder och en åtgärdslista (som jag inte lägger in här för tillfället, i alla fall inte om ingen specifikt ber om den) varpå de dyker upp i ett par timmar ett par dagar senare (idag), blåser/borstar av ca. 1/3 av snön på takets fram/baksida och åtgärdar kanske någon enstaka trasig panna, ett par andra smågrejer som ex. att de inte lagt spårpannor på bärläktstegen från början och gör samtidigt nockpannan som avslutar mot vindskivebeslaget ännu värre än innan då den i alla fall låg ovanpå men var bara inte utskuren för att ligga i linje med övriga nockpannor.

Nu har de bådit skurit ur i pannan men samtidigt knölat in den under vindskivebeslaget så det är fult, buckligt och ett stort gap mellan takpannorna och beslaget där det kommer älska att komma in is och snö. Har under hela tiden varit tålmodig, vänlig/diplomatisk och försökt vara förstående. Till och med låtit dem ha tillgång till mitt hem för att värma sig, låna toalett och kök och jag fick storstäda efter dem när de slutade åka hit förra veckan. Börjar bli så jävla less på fusk och slarv. Innan de var här idag och medans det var snöfritt så var jag upp och tog 289st bilder där jag täcker in precis hela taket från flera vinklar och har både in- och utzoomade bilder på alla fel jag funnit. Bilderna här i tråden är bara exempel som jag skickade till hantverkarna. Som tur är har jag inte betalat mer än materialfakturan än så länge...
Nocktätningen sitter ju inte ens fast. Ser ut att behöva byta hantverkare...

• Gilla
jono0911
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Dessutom ser fotplåten ut att var monterad på fel Plats/ sätt
Den som syns är på rätt plats, fast lite kort. De den andra, under papp, som saknas... :)

Det är många fel på utförandet. Ta dit en opartisk besiktningsman och betala inget.
Är det Benders betong pannor ?
Benders har 30 års garanti men knappast på din installation.

Tips.
Nockband ?
Fågel band ?
Spårade pannor vid takstegen.
Tak säkerhet sotaren kan vägra gå upp på taket.
Plåtarbeten gjorda av en amatör

O.S.V.
Lider med dig det är katastrof

• Gilla
  • Ledsen
linkanbygg och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag fattar men ingen svälter i Sverige. Om du arbetar på ett sånt företag så är du medskyldig. Hade det varit tredje världen, slaveri eller liknande så är det en annan sak. Men man kan inte ursäkta sitt dåliga arbete med att chefen är dum.

Byt jobb.
Nej allt är verkligen bara svart eller vitt.

J jono0911 skrev:
Anlitade i somras ett företag för att byta tak och startdatum var från början v.34 men det sköts upp gång på gång och det har varit väldigt svårt att få kontakt med dem under tiden. Till slut kom de igång med bytet måndag v.49 i drygt -20 och snö och det tog hela v.49, fram till fredag e.m. v.50 för att bli "färdiga". Det finns väldigt många detaljer att berätta om, men för sakfrågans skull håller jag det kort just nu och mest fokus på bilderna i tråden och att jag ska kunna få ett tak som är dugligt i slutänden.
Nu är inte jag någon takläggare, men jag är fd glasmästare i 8år. Jobbar i dagsläget som kranbilsförare inom byggsektorn samt håller på och renoverar en hel gård. Allt jag gör, ska göras rätt, rakt och ordentligt...annars anser jag att det är slöseri med pengar och tid. Inom byggbranchen har jag sett mkt "fuskfirmor" och okunniga som startar företag inom snickeri och takbyte. Av dina bilder att döma, så ser det ut som att du råkat ut för glada amatörer och/eller importarbetare som låtsas vara yrkesmän. Antar att offerten/fakturan var lockande med ett lägre pris?

När man ser så pass mkt slarvfel som på bilderna, är det en stor röd flagg. En yrkesman skulle aldrig göra dessa "missar". Alla är såklart bara människor och man kan göra någon miss av stress eller trötthet, 100%. Men inte systematiska fel/slarv över hela taket som på bilderna. Firman du anlitat har uppenbart ingen aning om vad de håller på med.

Bestrid alla fakturor och anlita en riktig besiktningsman.
När besiktningsmannen underkänner taket, vilket han kommer göra om han inte är inkompetent också... så tror jag att du måste ge "låtsas-firman" en chans att åtgärda alla felen. När de misslyckas eller skiter i det inleder du en process för skadestånd/ersättning för att ett seriöst företag ska göra om taket. Ta in offert av det andra företaget. Även större delen av fakturan för materialet bör du få återbetald, då antagligen läkt och papp etc också lär vara ihopslarvat.

Tyvärr tror jag att detta kan bli en lång, jobbig och tråkig process för dig. Risken finns även att företagaren kommer att kursa bolaget, för att slippa ersätta. Är de villiga att fuskbygga, är de villiga att fuska med annat.

Hoppas för din skull att du har turen med dig och får taket åtgärdat... men ser inte bra ut. :(

• Gilla
ConnyN och 10 till
  • Laddar…
J jono0911 skrev:
Tack för svar först och främst. Dels har jag fotograferat nedersta raden i detalj men det är ca. 10 bilder per sida av huset, men jag har 4st bilder tagna "längs med" från båda sidor som jag lägger in här.
Byggnadsställningens ”fallskydd” på gavlarna är ett skämt. Om Arbetsmiljöverket kommer förbi skulle de förmodligen utfärda höga böter och stänga bygget tills det är åtgärdat.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Här är så mycket galet, ta in en takbesiktningsman innan ställningen åker ned..
Betala inte några fakturor utan bestrid dessa skriftligt…
Fråga företaget om dom anser att de är klara.normalt så säger företaget till motparten .o sen har beställaren 1 v på sig att kalla till besiktning som sker 1 -4 v senare... I det här fallet så behöver du ha
Snöfritt.
Och ang betalning så kan du betala
För sk ostridigt belopp om det drar ut på tiden..

• Gilla
jono0911
  • Laddar…
Det är inte sannolikt att företaget har kompetens att göra jobbet rätt. Det är så många fel och då döljer plåtar och betongpannor a de flesta. Att besiktningen efter tätskiktet var klart bara gav 3 anmärkningar är märkligt med tanke på hur rännor, papp, fotplåtar, vindskivor ser ut på bilderna. Se till att skaffa fram monteringsanvisningar för alla delar de har monterat på taket så att det tydligt framgår hur anslutningar mm skall vara.

• Gilla
linkanbygg och 1 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Två plattor folköl.
Snarare två plattor starköl med betalning i förskott 🍺

J jono0911 skrev:
Ja, fast pris. Har betalat materialfakturan för ett par veckor sedan, dock men resten kvarstår. Det är också en historia i sig. Materialet låg ute i tre månader från början av september i ur, skur och snö och jag blev lovad att de inte skulle använda material som blivit dåligt, ändå hittade jag råspontluckor som legat an direkt mot fruset gräs monterade när jag var upp på vinden och kollade runt. Som sagt finns det mycket som varit galet under den här resan och som tur är har jag det mesta dokumenterat i form av SMS/mail, bilder samt inspelningar av telefonsamtal. Har inte orkat satt mig ner för att renskriva allt i ett lättläst format än bara.
Så tråkigt! Känner igen mycket från mitt eget bygge och det gäller att orka och att inte vara "snäll". Då tror de att de kan göra som de vill! Det verkar som om du har varit mycket tillmötesgående. Om besiktningsmannen inte kan se ordentligt nu, får det bero till fram på vårkanten. Helt avgörande att taket blir rätt lagt. Självklart med allt som kan hända om det inte är det! Borde inte byggfirman dessutom ersätta dig för material som ev. blivit förstört när det legat utomhus? De kom ju igång senare än överenskommet! I värsta fall måste de göra om allt. Vad jag förstår av tråden så har mycket varit fel från början. Hoppas du får ännu mer bra feedback i tråden!

• Gilla
jono0911
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Jo, jo... Stege vid sidan av skorstenen.

Det går ju att förstå vad jag menar, om man är lagd så.
Att steget ändar strax intill, vid sidan av skorstenen.
Detta är heller inte korrekt utfört om man frågar vissa i branschen.

Oj, jag är själv ”hemmasnickrare” men tycker det ser väldigt slarvigt gjort ut.

• Ledsen
jono0911
  • Laddar…
R reytracer skrev:
Nu är inte jag någon takläggare, men jag är fd glasmästare i 8år. Jobbar i dagsläget som kranbilsförare inom byggsektorn samt håller på och renoverar en hel gård. Allt jag gör, ska göras rätt, rakt och ordentligt...annars anser jag att det är slöseri med pengar och tid. Inom byggbranchen har jag sett mkt "fuskfirmor" och okunniga som startar företag inom snickeri och takbyte. Av dina bilder att döma, så ser det ut som att du råkat ut för glada amatörer och/eller importarbetare som låtsas vara yrkesmän. Antar att offerten/fakturan var lockande med ett lägre pris?

När man ser så pass mkt slarvfel som på bilderna, är det en stor röd flagg. En yrkesman skulle aldrig göra dessa "missar". Alla är såklart bara människor och man kan göra någon miss av stress eller trötthet, 100%. Men inte systematiska fel/slarv över hela taket som på bilderna. Firman du anlitat har uppenbart ingen aning om vad de håller på med.

Bestrid alla fakturor och anlita en riktig besiktningsman.
När besiktningsmannen underkänner taket, vilket han kommer göra om han inte är inkompetent också... så tror jag att du måste ge "låtsas-firman" en chans att åtgärda alla felen. När de misslyckas eller skiter i det inleder du en process för skadestånd/ersättning för att ett seriöst företag ska göra om taket. Ta in offert av det andra företaget. Även större delen av fakturan för materialet bör du få återbetald, då antagligen läkt och papp etc också lär vara ihopslarvat.

Tyvärr tror jag att detta kan bli en lång, jobbig och tråkig process för dig. Risken finns även att företagaren kommer att kursa bolaget, för att slippa ersätta. Är de villiga att fuskbygga, är de villiga att fuska med annat.

Hoppas för din skull att du har turen med dig och får taket åtgärdat... men ser inte bra ut. :(
Frågan är väl också vem som ska betala för fuskbygget om allt måste göras om. Det kostar ju också innan den nya firman (om det blir frågan om det!) kan börja med takläggningen från början. 🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.