Rejäl skrev:
Men i o med att du har fast pris så spelar det ingen roll att besiktningen skjuts på framtiden tills att det är besiktningsbart..
Se till bara att du har en oberoende besiktningsman och då tar du upp dina frågor om materialet med så får han titta på det han kan, han kan skriva in i protokollet tex. Att material befars vara skadat tex. Om något är inbyggt och då finns det som en bevakningspunkt som man kan ha en senare koll på..
Tack hittills för all hjälp, det gäller er alla i tråden. Jag uppskattar det oerhört mycket ska ni veta för det känns som att jag har varit helt ensam om det här helvetet hittills. Besiktningsmannen är SBR-godkänd så jag hoppas han ska räknas som oberoende och ja, jag har redan bett honom att vi ska vara extra noggranna vid slutbesiktningen, när den nu blir...

Nu ska jag iväg resten av kvällen så jag kanske inte svarar så frekvent, om alls, på frågor som kommer närmsta timmarna, men åter igen tack för stödet!

• Gilla
Trissjolle och 6 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Kan du inte lägga upp lite bilder på det nya taket?

• Haha
  • Gilla
  • Älska
DG2 och 28 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Här är så mycket galet, ta in en takbesiktningsman innan ställningen åker ned..
Betala inte några fakturor utan bestrid dessa skriftligt…
Ta in en besiktningsman på direkten

• Gilla
Kaviar och 1 till
  • Laddar…
A
C Carl Johansson skrev:
Ta in en besiktningsman på direkten
? Citera du fel? 😉

Sista bilden i inlägg 13.
Där är ju alla nedersta pannor upplyfta i nederkant.
Nog tror jag även detta är fel.
Ser i vart fall högst amatörmässig ut.

Är hängrännorna nya, nymonterade?

Själv hade jag hållit inne all betalning för arbetet tills allt är korrigerat, rätt monterat.

D v s alla fel enligt alla dina bilder.

Troligtvis finns det fler fel som inte syns, men som en god besiktningsman upptäcker.

Om du spolar vatten på taket, så ska allt vatten utefter hela taket hamna i hängrännorna.

• Gilla
Hemtorparen och 5 till
  • Laddar…
Vilka vidriga svin. Typisk firma med dekaler på en stor van. När man har tecknat ett avtal med offert så är man inte längre något annat än ett jävla problem för koordinatorn. Dessa skitar har en avdelning som springer runt och raggar jobb på provision och skiter helt i vad som behöver göras. Det finns ingen kommunikation mellan avdelningarna annat än en chef som är livrädd att säga nej.

När killarna väl hunnit ikapp jobben så kan det vara som för dig, -20 och ett gäng helt utslitna boys som ska försöka göra vad som går med material som legat i månader. Koordinatorn vill ju få ut sändningar i rätt ordning (sett ur deras besparingsperspektiv). Jag kan tänka mig att materialet är snålt tilltaget och deras bonus blir lidande när det drar över budget.

Ursäkta om jag inte kom med så mycket konstruktiv feedback. Det var bara tvunget att sägas efter att ha haft att göra med denna typ av arbeten på rullande band ett antal gånger. Det som sagts om bygget i denna tråd tycker jag är smickrande. Jag har aldrig varit med om ett så dåligt resultat. Nocken tar alla priser. Lider med dig.

• Gilla
tyomka och 6 till
  • Laddar…
Man blir bra sugen på plåttak efter denna tråd.

• Gilla
Värmeljus och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
Finns lika usla takläggare inom plåttak. Jag råkade själv ut för det, rena mardrömmen.

• Ledsen
  • Gilla
linkanbygg och 5 till
  • Laddar…
La mitt Planja tak själv med strö- och bärläkt ovanpå ett gammalt tätt Schingeltak.
Lite hjälp av plåtslagare till bl a huvar.
Lyckades köpa en beg 15 x 1.8 Hakiställning

Inklädning av skorsten var riktigt kul att pyssla med.

Och nu har det varit dryptätt två år.
Sotad skorsten av sten på grått tak med gröna träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
Mrdyster och 11 till
  • Laddar…
Farstatjej90
J Jontha skrev:
Vilka vidriga svin. Typisk firma med dekaler på en stor van. När man har tecknat ett avtal med offert så är man inte längre något annat än ett jävla problem för koordinatorn. Dessa skitar har en avdelning som springer runt och raggar jobb på provision och skiter helt i vad som behöver göras. Det finns ingen kommunikation mellan avdelningarna annat än en chef som är livrädd att säga nej.

När killarna väl hunnit ikapp jobben så kan det vara som för dig, -20 och ett gäng helt utslitna boys som ska försöka göra vad som går med material som legat i månader. Koordinatorn vill ju få ut sändningar i rätt ordning (sett ur deras besparingsperspektiv). Jag kan tänka mig att materialet är snålt tilltaget och deras bonus blir lidande när det drar över budget.

Ursäkta om jag inte kom med så mycket konstruktiv feedback. Det var bara tvunget att sägas efter att ha haft att göra med denna typ av arbeten på rullande band ett antal gånger. Det som sagts om bygget i denna tråd tycker jag är smickrande. Jag har aldrig varit med om ett så dåligt resultat. Nocken tar alla priser. Lider med dig.
Jag fattar men ingen svälter i Sverige. Om du arbetar på ett sånt företag så är du medskyldig. Hade det varit tredje världen, slaveri eller liknande så är det en annan sak. Men man kan inte ursäkta sitt dåliga arbete med att chefen är dum.

Byt jobb.

• Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag fattar men ingen svälter i Sverige. Om du arbetar på ett sånt företag så är du medskyldig. Hade det varit tredje världen, slaveri eller liknande så är det en annan sak. Men man kan inte ursäkta sitt dåliga arbete med att chefen är dum.

Byt jobb.
Inte svenskar på takfirmorna som vänder sig till privatpersoner.

• Gilla
santos
  • Laddar…
MultiMan
H HenrikHuslöse skrev:
Inte svenskar på takfirmorna som vänder sig till privatpersoner.
Jo, tyvärr. Mina takläggare var svenskfödda sedan alla generationer jag kände till (liten ort) och hade minst 25 år i branschen, ändå slarv de luxe.

• Gilla
linkanbygg och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jo, tyvärr. Mina takläggare var svenskfödda sedan alla generationer jag kände till (liten ort) och hade minst 25 år i branschen, ändå slarv de luxe.
🤐😱

J jono0911 skrev:
Ursäkta dröjsmålet, mitt internet bestämde sig för att försvinna ett tag. Här kommer några bilder, hoppas de säger dig något? Jag har många bilder men just på fotplåt/takfotsplåt har jag nog inte hur många som helst.
Ja vad ska man säga man blir mållös men detta tar priset och då har där ändå runnit mycket vatten under broarna då året strax är slut.
Fotplåten är felaktig monterad, ska gå under trekantsläktet, trekantsläktet sågas av 30-40 mm in så pappen går över.
Lycka till
. Hand i skyddshandske arbetar med hyvlad träbit, spån, röd cirkel markerar specifik detalj.
Skapa konto
Närbild på detalj av en konstruktion, sannolikt trä och metall, med viss smuts och skräp synligt.
Skapa konto

• Wow
  • Arg
  • Ledsen
Geatki och 2 till
  • Laddar…
Vi fick en tråkig följetång efter takbytet förra året när det började regna in i januari - bara några månader efter takomläggningen.
Då tog vi in oberoende besiktningsmän som hittade läckaget och en massa andra fel. Önskar att jag hade tagit in dem tidigare när jag hade dålig magkänsla istället för att försöka kommunicera sakligt med takföretaget. Hade sparat oss en massa tid och besvär.
Så en till röst för besiktning!
En väldigt bra tips som hjälpte oss jättemycket var att skriva protokoll efter möten med takföretaget som de sedan ska okeja. Tex kom vi överens efter läckan att de står för alla merkostnader (besiktning x3 blev det) och reparationen utan vidare kostnad. Blev väldigt bra att hänvisa till protokollet när företaget började tjafsa om besiktningskostnaden.
Nu tror jag att vi har ett tätt tak men kommer nog att sova dåligt under vinterstormarna i all framtid.

• Gilla
  • Ledsen
linkanbygg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.