88 082 läst · 177 svar
88k läst
177 svar
Nytt tak av firma. Skulle ni acceptera detta "slutresultat"?
Anlitade i somras ett företag för att byta tak och startdatum var från början v.34 men det sköts upp gång på gång och det har varit väldigt svårt att få kontakt med dem under tiden. Till slut kom de igång med bytet måndag v.49 i drygt -20 och snö och det tog hela v.49, fram till fredag e.m. v.50 för att bli "färdiga". Det finns väldigt många detaljer att berätta om, men för sakfrågans skull håller jag det kort just nu och mest fokus på bilderna i tråden och att jag ska kunna få ett tak som är dugligt i slutänden.
Det har varit problem sedan offerten skrevs på, och nu hävdar de att de är färdiga och ställer ut slutfaktura. Jag kontrar med bilder och en åtgärdslista (som jag inte lägger in här för tillfället, i alla fall inte om ingen specifikt ber om den) varpå de dyker upp i ett par timmar ett par dagar senare (idag), blåser/borstar av ca. 1/3 av snön på takets fram/baksida och åtgärdar kanske någon enstaka trasig panna, ett par andra smågrejer som ex. att de inte lagt spårpannor på bärläktstegen från början och gör samtidigt nockpannan som avslutar mot vindskivebeslaget ännu värre än innan då den i alla fall låg ovanpå men var bara inte utskuren för att ligga i linje med övriga nockpannor.
Nu har de bådit skurit ur i pannan men samtidigt knölat in den under vindskivebeslaget så det är fult, buckligt och ett stort gap mellan takpannorna och beslaget där det kommer älska att komma in is och snö. Har under hela tiden varit tålmodig, vänlig/diplomatisk och försökt vara förstående. Till och med låtit dem ha tillgång till mitt hem för att värma sig, låna toalett och kök och jag fick storstäda efter dem när de slutade åka hit förra veckan. Börjar bli så jävla less på fusk och slarv. Innan de var här idag och medans det var snöfritt så var jag upp och tog 289st bilder där jag täcker in precis hela taket från flera vinklar och har både in- och utzoomade bilder på alla fel jag funnit. Bilderna här i tråden är bara exempel som jag skickade till hantverkarna. Som tur är har jag inte betalat mer än materialfakturan än så länge...
Det har varit problem sedan offerten skrevs på, och nu hävdar de att de är färdiga och ställer ut slutfaktura. Jag kontrar med bilder och en åtgärdslista (som jag inte lägger in här för tillfället, i alla fall inte om ingen specifikt ber om den) varpå de dyker upp i ett par timmar ett par dagar senare (idag), blåser/borstar av ca. 1/3 av snön på takets fram/baksida och åtgärdar kanske någon enstaka trasig panna, ett par andra smågrejer som ex. att de inte lagt spårpannor på bärläktstegen från början och gör samtidigt nockpannan som avslutar mot vindskivebeslaget ännu värre än innan då den i alla fall låg ovanpå men var bara inte utskuren för att ligga i linje med övriga nockpannor.
Nu har de bådit skurit ur i pannan men samtidigt knölat in den under vindskivebeslaget så det är fult, buckligt och ett stort gap mellan takpannorna och beslaget där det kommer älska att komma in is och snö. Har under hela tiden varit tålmodig, vänlig/diplomatisk och försökt vara förstående. Till och med låtit dem ha tillgång till mitt hem för att värma sig, låna toalett och kök och jag fick storstäda efter dem när de slutade åka hit förra veckan. Börjar bli så jävla less på fusk och slarv. Innan de var här idag och medans det var snöfritt så var jag upp och tog 289st bilder där jag täcker in precis hela taket från flera vinklar och har både in- och utzoomade bilder på alla fel jag funnit. Bilderna här i tråden är bara exempel som jag skickade till hantverkarna. Som tur är har jag inte betalat mer än materialfakturan än så länge...
Glömde ladda upp bilderna på senaste "fixen" av nockpannan...
Dessutom ser fotplåten ut att var monterad på fel Plats/ sätt
Jaså? Jag är tacksam för all input jag kan få så du får gärna utveckla det där. Jag är ingen snickare/takläggare (då hade jag givetvis lagt taket själv...) men jag har en hjärna, och jobbar med standarder och normer inom andra områden dagligen så det är inte speciellt svårt att se när något ser galet ut.Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Det känns tyvärr så, ja. Kanske mer än vad jag kan upptäcka själv också då jag inte är branschkunnig. Jag har haft SBR-godkänd besiktningsman här som besiktade tätskiktet innan några pannor lades och de fick 3st avvikelser då som påstått blivit åtgärdade, bland annat så var det för stort överlapp på diffduken på första raden med ca. 3 dm, så klisterremsorna låg inte emot varandra, detta löstes genom att (påstått) trycka in någon massa mellan dukvåderna. Intrycket jag fick av besiktningsmannen var dock att det inte var några större faror. Vi skulle haft slutbesiktning igår men besiktningsmannen tyckte det var bättre de fick åtgärda saker först så den sköts upp tills vidare. Nu kommer det komma ganska mycket snö och då blir det ju givetvis svårt att göra en rättvis besiktning. Men jag har pratat med franchiseägaren och meddelat att det inte blir några pengar förrän jag har ett tak som är byggt som det ska, men du har helt rätt att jag ska göra det skriftligt också.Rejäl skrev:
Ja du ska inte betala något förrän allt är åtgärdat, du har fast pris?J jono0911 skrev:Det känns tyvärr så, ja. Kanske mer än vad jag kan upptäcka själv också då jag inte är branschkunnig. Jag har haft SBR-godkänd besiktningsman här som besiktade tätskiktet innan några pannor lades och de fick 3st avvikelser då som påstått blivit åtgärdade, bland annat så var det för stort överlapp på diffduken på första raden med ca. 3 dm, så klisterremsorna låg inte emot varandra, detta löstes genom att (påstått) trycka in någon massa mellan dukvåderna. Intrycket jag fick av besiktningsmannen var dock att det inte var några större faror. Vi skulle haft slutbesiktning igår men besiktningsmannen tyckte det var bättre de fick åtgärda saker först så den sköts upp tills vidare. Nu kommer det komma ganska mycket snö och då blir det ju givetvis svårt att göra en rättvis besiktning. Men jag har pratat med franchiseägaren och meddelat att det inte blir några pengar förrän jag har ett tak som är byggt som det ska, men du har helt rätt att jag ska göra det skriftligt också.
Fotolåten SKALL monteras under pappen och gå ut i hängrännan. Det ska dessutom ligga en remsa av papp under den i nederkant råspont. Detta för att förhindra kondens på fotplåtens undersida.J jono0911 skrev:Jaså? Jag är tacksam för all input jag kan få så du får gärna utveckla det där. Jag är ingen snickare/takläggare (då hade jag givetvis lagt taket själv...) men jag har en hjärna, och jobbar med standarder och normer inom andra områden dagligen så det är inte speciellt svårt att se när något ser galet ut.
Ja, fast pris. Har betalat materialfakturan för ett par veckor sedan, dock men resten kvarstår. Det är också en historia i sig. Materialet låg ute i tre månader från början av september i ur, skur och snö och jag blev lovad att de inte skulle använda material som blivit dåligt, ändå hittade jag råspontluckor som legat an direkt mot fruset gräs monterade när jag var upp på vinden och kollade runt. Som sagt finns det mycket som varit galet under den här resan och som tur är har jag det mesta dokumenterat i form av SMS/mail, bilder samt inspelningar av telefonsamtal. Har inte orkat satt mig ner för att renskriva allt i ett lättläst format än bara.Rejäl skrev:
Men i o med att du har fast pris så spelar det ingen roll att besiktningen skjuts på framtiden tills att det är besiktningsbart..J jono0911 skrev:Ja, fast pris. Har betalat materialfakturan för ett par veckor sedan, dock men resten kvarstår. Det är också en historia i sig. Materialet låg ute i tre månader från början av september i ur, skur och snö och jag blev lovad att de inte skulle använda material som blivit dåligt, ändå hittade jag råspontluckor som legat an direkt mot fruset gräs monterade när jag var upp på vinden och kollade runt. Som sagt finns det mycket som varit galet under den här resan och som tur är har jag det mesta dokumenterat i form av SMS/mail, bilder samt inspelningar av telefonsamtal
Se till bara att du har en oberoende besiktningsman och då tar du upp dina frågor om materialet med så får han titta på det han kan, han kan skriva in i protokollet tex. Att material befars vara skadat tex. Om något är inbyggt och då finns det som en bevakningspunkt som man kan ha en senare koll på..
Tack för svar först och främst. Dels har jag fotograferat nedersta raden i detalj men det är ca. 10 bilder per sida av huset, men jag har 4st bilder tagna "längs med" från båda sidor som jag lägger in här.S surfarn skrev:
Ursäkta dröjsmålet, mitt internet bestämde sig för att försvinna ett tag. Här kommer några bilder, hoppas de säger dig något? Jag har många bilder men just på fotplåt/takfotsplåt har jag nog inte hur många som helst.Karl-Ove Qvarfordt skrev:
testa med en stor hink vatten.. jag tycker det ser ut som det blir en "miss".J jono0911 skrev: