I
Hej,

Taket på vår 70-talsvilla är nu bytt och endast plåtarbetet återstår. Överlag ser det mycket bra ut, men jag har upptäckt ett par saker som jag är osäker på. Eftersom jag inte har någon större kunskap om hustak vänder jag mig till er för en övergripande bedömning.

Är det vanligt att nya takpannorna har mindre defekter som dessa?

Takpanna på 70-talsvilla med liten defekt vid kanten, nära en takränna. Panelen intill är blöt. Byggnadsställning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett tak med svarta takpannor, där en panna har en mindre skada längs kanten.
Skapa konto

Är det meningen att takfotsbrädorna inte ska fästas i takstolarna?

Närbild av takfotsbrädor och tegelvägg på en villa under renovering, med montering av hängränna och ställning i bakgrunden.
Skapa konto

Man lade delar av taket när det regnade, vilket förstås gjorde att plywooden blev blöt. Jag antar att diffusionsduken tar hand om detta, men vill ändå dubbelkolla.

Närbild av ett tak med underlagspapp delvis uppvikt, exponerat trä, och korrugerad plåt med ett synligt hål bredvid.
Skapa konto
Nyinstallerat tak med träreglar och diffusionsduk, visar takfot och plåt på 70-talsvilla.
Skapa konto
Plåtarbete och svart diffusionsduk på takfotsbräda på ett nyligen bytt tak. Regnvåta ytor syns på byggnadsstället.
Skapa konto
Närbild av hustak med trä- och plywooddetaljer, takfotsbrädor och diffusionsduk ovan murad fasad.
Skapa konto
Tak under konstruktion med träreglar på diffusionsduk, 70-talsvilla, klart för plåtarbete.
Skapa konto
Tak med träpaneler ovanpå en diffusionsduk, plåtarbete återstår. Flera ventilationsrör och en antenn är synliga på taket.
Skapa konto

Något annat man bör tänka på?

• Närbild på takfotsbrädor och tak, med målade ytor och en skarv mellan tak och vägg på en villa.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.