Hur ska jag tänka här med alla dessa glipor och mellanrum som blir? Har förstärkt och riktat de gamla takstolarna mha 45x220 reglar. Detta gör ju att råsponten hamnar allt från 0 till 40-50mm ovanför de gamla takstolarna. Ute vid gavlarna är det ca 30cm mellan sista ”nya” takstolen och vart gavelsprånget börjar, som ska vara 30-40cm till. Det blir mao 60-70cm som råsponten bara hänger i luften vilket inte kommer gå så bra när man lägger pannorna. Avståndet mellan gaveln och undersida råspont är 15-25mm beroende om ser mitt i gaveln eller längst ut mot fasaden.
Jag ska göra ventilerad nock. Frågan är om det är säkert att peta in tex 25x50 läkt och sätta lite spik igenom för att stabilisera upp råsponten eller om det kan bli problem med fukt?
En annan fråga är hur jag ska tänka med det stora hålet vart fönstret sitter? Det ska flyttas nästa år när vi byter fasaden men funderar på om jag ska göra något med det hållet innan jag stänger igen med råspont ovanför? Tänker typ en masonitbit ovanför för att sen kunna lägga byggskum/isoleringsskum in ifrån när det är dags att inreda ovanvåningen.
Första gången med ett så här stort projekt så är många frågor som snurrar i huvudet.. 😅