Bor i hus med pool på 25 kubik som förre ägaren installerade ca 2010. Nu har 6-vägsventilen börjat läcka (skadad packning) och att hitta reservdelar är osäkert. Jag är inte heller så händig att jag kan göra en egen packning som passar.

Pumpen köpte jag 2016 när den gamla gick sönder. Den är en Hayward på 0,75 kW och egentligen större än vad som behövs för poolen. Nu är då frågan om jag ska enbart köpa nytt sandfilter med ventil, eller ett paket med både sandfilter, ventil och pump.

Köper jag enbart nytt sandfilter behöver jag överdimensionera det för poolen men jag kan använda den gamla pumpen. Driftkostnaden för en större pump spelar ingen roll tack vare solceller på taket.

Köper jag nytt sandfilterpaket med pump får jag å andra sidan en kompaktare lösning samt en pump och filter som är anpassade till poolstorleken, plus förstås att pumpen är ny och har garanti.

Inköpskostnaden är i princip densamma för båda alternativen. Jag lutar åt att skaffa nytt paket, men hur skulle ni ha gjort och varför?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.