Hej på er,

När jag bytte delar av panel och målade om huset under sommaren/hösten märkte jag att det fanns rötskador i taket kring vår tillbyggnad.

Som ni kan de på bilden med den gula ringen är det en nyansskillnad jämfört med resten av taket och när jag tryckte med handen så upplevde jag att det var fuktigt.

Delar av råsponten har färgsläpp, är grön av alger samt fuktig samt en av de röda reglarna är också rören.
Detta är delvis i vinkeln av tillbyggnaden.
Kan det även vara fotplåten som släpper in vatten?

Har noterat en doft när dörren till rummet är stängd på sommaren men den försvinner snabbt när dörren öppnas igen. Finns inga fuktfläckar i innertaket.

Nu till min fråga, har inte tummen mitt i handen och gillar att pilla på huset.
Är det svårt att lägga papp själv? Måste den svetsas samman eller finns det andra varianter?
Det är ett ganska litet tak.

Bör riva all papp och förmodligen byta ut delar av råsponten samt känna om ev isolering behöver bytas ut pga fukt.

På en av bilderna kan ni se hur pappen går upp längs väggen, är det korrekt monterat eller ska den ligga under panelen sedan en plåt och panel utanpå?

skulle gärna uppskatta tankar från er kring hur ni hade gjort?
Eller hade ni lagt det på entreprenad?

tacksam för svar:)

• Utsikt över ett plant tak med takpapp och markerade kanter, sedd ovanifrån, med trädgård och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av skadat tak med synlig spricka och mögel på undertaket under takbeläggningen.
    Skapa konto
  • Hand som pekar på spricka i plåtarbete på takkant över takränna.
    Skapa konto
  • Hand lyfter upp takmaterial avslöjande en gammal skada med synlig underliggande struktur.
    Skapa konto
  • Skadad takfot och hängränna med sprickor och avflagnad färg på en byggnad.
    Skapa konto
  • Tegelröd takpannor och en takränna med mossa och löv, sedd från en låg vinkel.
    Skapa konto
  • Närbild på vattenskadat och ruttet trä under rödmålad huspanel vid stuprör.
    Skapa konto
  • Vattenskadat trä i hörnet av en rödmålad husfasad under en takfot.
    Skapa konto
  • Tak med takpannor, hängränna, snörasskydd och takfönster i närbild.
    Skapa konto
  • Vy över platt yttertak med grönskande överväxt och en del av ett tegeltak i förgrunden, sett från ovan.
    Skapa konto
  • Närbild av skadad takkant med sprickor och vit färgflagning på träverk.
    Skapa konto
Rickard.
Det du har är ”gör det själv papp” så vill du ha det bättre så är det väl rimligt att leja ett proffs som svetsar pappen.

Riv och gör det som behövs (byte råspont osv om det behövs) och när underlagspappen är på plats tar du in en takläggare på timme och hjälper till att bära lite så bör du få ett tak med 10års garanti jäkligt prisvärt.

Redigerat:
Låter klart rimligt. Var lite orolig över att det skulle anses vara ”för litet jobb” bara och ingen vill ta i det. Bör göras till våren när vädret bli bättre antar jag så hinner reka någon som vill.

Vad är sannolikheten att fotplåten är bockad felaktigt?
Gällande papp upp på väggen, är det korrekt? Borde inte den ligga under den liggande panelen (under hängrännan) ?

Rickard.
Var lite orolig över att det skulle anses vara ”för litet jobb” bara och ingen vill ta i det?
Det är definitivt inte ett jobb för alla firmor men för många är små avstickare en normal del av vardagen, man klämmer in dom någon gång när det passar helt enkelt.

Vad är sannolikheten att fotplåten är bockad felaktigt?
100%, Fotplåten ska nå hela vägen ner till hängrännan.

Gällande papp upp på väggen, är det korrekt? Borde inte den ligga under den liggande panelen (under hängrännan)
I dessa situationer gör man helt enkelt så bra som möjligt, svårt att se exakt hur det är gjort men under takutstick är det väldigt skyddat så det kan gott och väl räcka bara med ett uppvik.

Får ta och se vad det finns för bra firmor i Göteborg, tack för tipset.
Lika bra att ta dit en plåtis med för att få det riktigt med fotplåten och vinklarna som är.

Gällande underlagspappen, är det svårt att lägga? De är väl självklistrande, ska den spikas med och hur snabbt ska ytpappen helst på efter underlaget är gjort?

tack för supporten.

Rickard.
99 av 100 pappläggare gör egen fotplåt, brukar bli bäst så.

Underlagspappen är inte svår alls utan du rullar bara ut de och stiftar eller spikar fast den. Låglutande tak är dock alltid lite luriga, antingen får man kosta på med bättre material och är supernoga eller så gör man det enkelt och bara rullar ”som vanligt” och köper ut en pressening och lägger över so får hålla tätt tills ytpappen är klar.

Jag föredrar definitivt alternativ två men båda fungerar.

Düsseldorff
Ouch. Det där är inte bra gjort. Var beredd på att det är mer än papp, plåt och spont som behöver bytas.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ouch. Det där är inte bra gjort. Var beredd på att det är mer än papp, plåt och spont som behöver bytas.
jag hoppas att det klarat sig till den grad att isoleringen enbart behöver bytas. Det finns inga spår av fukt på innertaket.

Då jag inte har koll på exakt vad som är fel förutom att det uppenbarligen läcker och skapar röta.
Vad ska jag kolla efter, vad är fel och hur ser jag det okulärt?
Inför framtiden vore det bra att kunna, har ett förråd där taket är lagt av samma person, kanske värt att ta en kik där med. Dock ingen synlig röta.

Ska nämna att denna delen verkar torr och bra när jag sätter kniven i. Det är precis under fotplåten som det är blött.

• Träkonstruktion med rotskador precis under en fotplåt, markerat med en gul lina.
    Skapa konto
Rickard.
J Jotre skrev:
Ska nämna att denna delen verkar torr och bra när jag sätter kniven i. Det är precis under fotplåten som det är blött.
Väldigt typiskt att det är så, är det inte värre någon annanstans så kanske du inte behöver byta nått.

Med lite otur är första eller första två brädorna dåliga men knappast värre än så. Fotbrädan och hängränna är kanske lika bra att göra bort innan med tanke på hur det ser ut.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.