Byggahus.se
Borra ett 18mm hål i dosan i riktning mot där du vill ha lamputtaget. Ta upp ett 70mm hål för senil/multidosa. Sen bör du kunna putta en styv kabel typ EKLK över glespanelen. Du ska förbi några stycken men om någon puttar upp isoleringen (om det en finns) får andra hållet där du tagit hål för multidosa kan det gå. När du fått igenom kabeln, trä på en 16-slang typ en meter, tryck slangen samtidigt som du backar kabeln. Du bör sedan kunna lirka in slangen några cm i takdosan. Kleta på smältlim och backa slangen försiktigt, sen sitter den som berget i takdosan och du kan putta i FK/FQ och montera multidosa, klart. Ta inte upp 70-hålet för nära väggen, det bör ligga glespanel som är 70mm bred mot väggen. Visst, ditt tak kan ha en annan konstruktion men jag hade chansat. Lycka till!
 
E
J Johan456 skrev:
Borra ett 18mm hål i dosan i riktning mot där du vill ha lamputtaget. Ta upp ett 70mm hål för senil/multidosa. Sen bör du kunna putta en styv kabel typ EKLK över glespanelen. Du ska förbi några stycken men om någon puttar upp isoleringen (om det en finns) får andra hållet där du tagit hål för multidosa kan det gå. När du fått igenom kabeln, trä på en 16-slang typ en meter, tryck slangen samtidigt som du backar kabeln. Du bör sedan kunna lirka in slangen några cm i takdosan. Kleta på smältlim och backa slangen försiktigt, sen sitter den som berget i takdosan och du kan putta i FK/FQ och montera multidosa, klart. Ta inte upp 70-hålet för nära väggen, det bör ligga glespanel som är 70mm bred mot väggen. Visst, ditt tak kan ha en annan konstruktion men jag hade chansat. Lycka till!
Bra råd. Fast det nya uttaget ska enligt uppgift hamna en bit ner på väggen.

Men vi förstår principen.
 
E El-Löken66 skrev:
Bra råd. Fast det nya uttaget ska enligt uppgift hamna en bit ner på väggen.

Men vi förstår principen.
Jaha, det fattande inte jag. Det låter sig inte göras så lätt isåfall.
 
E
J Johan456 skrev:
Jaha, det fattande inte jag. Det låter sig inte göras så lätt isåfall.
Men där i vinkeln skulle hen hugga upp lite vad jag förstod.

Men troligen därför hen ville ha det rörlöst.
 
J Johan456 skrev:
Borra ett 18mm hål i dosan i riktning mot där du vill ha lamputtaget. Ta upp ett 70mm hål för senil/multidosa. Sen bör du kunna putta en styv kabel typ EKLK över glespanelen. Du ska förbi några stycken men om någon puttar upp isoleringen (om det en finns) får andra hållet där du tagit hål för multidosa kan det gå. När du fått igenom kabeln, trä på en 16-slang typ en meter, tryck slangen samtidigt som du backar kabeln. Du bör sedan kunna lirka in slangen några cm i takdosan. Kleta på smältlim och backa slangen försiktigt, sen sitter den som berget i takdosan och du kan putta i FK/FQ och montera multidosa, klart. Ta inte upp 70-hålet för nära väggen, det bör ligga glespanel som är 70mm bred mot väggen. Visst, ditt tak kan ha en annan konstruktion men jag hade chansat. Lycka till!
Ja, det var något sådant jag tänkte. Din idé borde gå få till med lite pillande.

Tack för alla svar.
 
E
D Divvi skrev:
Ja, det var något sådant jag tänkte. Din idé borde gå få till med lite pillande.

Tack för alla svar.
Du får gärna skriva ifall något missuppfattats.

Och så kan du ju invänta bilderna med kablarna löst i väggen utan avlastningar, detta vore såklart det enklaste.

Tror tyvärr inte det kommer gå så enkelt som du hoppas när du går ner i väggen, men lägg gärna upp bilder på slutresultatet.
 
Vid fix av vägg ovanför tänkt strömbrytare så hittades en kopplingsdosa bakom tapeten. Så då blev det istället dragning i spår i väggen vid taket. Det blev dock lite mer besvär än tänkt då där var 9 st. reglar på 1,8 m.
Kapad öppning i vägg med synliga reglar och skyddsslang för eldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom fönstret är nära hörnet så blir uttaget på väggen intill. Då slipper man problem med att gå runt hörnet och förstöra ångspärren i onödan.

Tack för alla tips. Kanske kommer till användning en annan gång.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.