Byggahus.se
Vi skulle vilja ha ett uttag för fönsterlampor ovanför fönster på väggen, helst infällt. Tänkte att tändtråd går från brytare via takdosa och sen i nytt rör bort till väggen. Finns det något sätt att få fast röret i takdosa utan för stora ingrepp i taket? Jag tror det blir svårt att få snyggt om man tagit upp hål. Borta vid väggen kan man nog dölja ingrepp bakom taklist. Jag kan nog inte komma åt takdosa från våning ovan, ev. via kattvinden.
Takdosa med elledningar och öppet rör som sträcker sig mot väggen för infällt uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funderade på om man kan få fast en lina på en flexslang och dra fast den inifrån takdosa, fast brukar vara hårt att få dit även om man kan trycka med båda händer. Kanske en galen idé :thinking:
 
Skall du få dit det utan att riva något är det nog en förutsättning att komma åt det ovanifrån. Har huset övervåning brukar det ju vara golv i vägen. Flexslangar är ganska grova. Det får vara en stor taklist om du skall kunna gömma den bakom. Är du ok med det så går det. Däremot får du inte dra en lös kabel bakom taklisten. Du lär bespara dig ganska mycket jobb om du kan acceptera utanpåliggande.
 
Kom man väl till väggen med ett flexrör så tänkte jag att man fräser ut i väggen/regel ner till en rotdosa.
Får man dra mantlad kabel istället för rör? Om jag förstått det rätt så får man inte blanda, så svaret skulle vara "nej". Eller på grund av andra regler?
 
Vad menar du att man inte får blanda? Man får dra en mantlad kabel i rör. Men om det är en lång sträcka blir det svårt att få i den. En lösning kan då vara att utgå ifrån en mantlad kabel som man skalar upp. Då kan den gå utanpåliggande med manteln kvar och sedan gå in i ett rör. Manteln går då en bit in i röret och därefter går trådarna lösa. Men är det ett kort rör kan den även gå mantlad i röret.

Enligt regler som kom för några år sedan är det såvitt jag förstår tillåtet att dra mantlad kabel löst i väggen. Men den måste dragavlastas i ändarna och det måste vara möjligt att byta den. Det är inte så vanligt med material för ändamålet i Sverige.
 
E
A Avemo skrev:
Vad menar du att man inte får blanda? Man får dra en mantlad kabel i rör. Men om det är en lång sträcka blir det svårt att få i den. En lösning kan då vara att utgå ifrån en mantlad kabel som man skalar upp. Då kan den gå utanpåliggande med manteln kvar och sedan gå in i ett rör. Manteln går då en bit in i röret och därefter går trådarna lösa. Men är det ett kort rör kan den även gå mantlad i röret.

Enligt regler som kom för några år sedan är det såvitt jag förstår tillåtet att dra mantlad kabel löst i väggen. Men den måste dragavlastas i ändarna och det måste vara möjligt att byta den. Det är inte så vanligt med material för ändamålet i Sverige.
Få upp på vinden och kolla och något är åtkomligt som första steg.
Kan göra ditt ingrepp så mycket enklare.
 
A Avemo skrev:
Vad menar du att man inte får blanda? Man får dra en mantlad kabel i rör. Men om det är en lång sträcka blir det svårt att få i den. En lösning kan då vara att utgå ifrån en mantlad kabel som man skalar upp. Då kan den gå utanpåliggande med manteln kvar och sedan gå in i ett rör. Manteln går då en bit in i röret och därefter går trådarna lösa. Men är det ett kort rör kan den även gå mantlad i röret.

Enligt regler som kom för några år sedan är det såvitt jag förstår tillåtet att dra mantlad kabel löst i väggen. Men den måste dragavlastas i ändarna och det måste vara möjligt att byta den. Det är inte så vanligt med material för ändamålet i Sverige.
Ja, det var ditt sista svar jag syftade på. Jag hade för mig att jag läst att min inte kunde lägga lös mantlad kabel och rör vid samma installation. Antingen ena eller andra, men jag kan ha missförstått.
 
E El-Löken66 skrev:
Få upp på vinden och kolla och något är åtkomligt som första steg.
Kan göra ditt ingrepp så mycket enklare.
Ja, jag får väl dra in magen och krypa in där :surprised: Då borde ett VP-rör funka bäst att trycka fast.
 
E
D Divvi skrev:
Ja, det var ditt sista svar jag syftade på. Jag hade för mig att jag läst att min inte kunde lägga lös mantlad kabel och rör vid samma installation. Antingen ena eller andra, men jag kan ha missförstått.
Ett inte ovanligt missförstånd.
Det föregående talare skrev om mantlad kabel i rör stämmer också.

Men det mest korrekta du kan göra är utanpåliggande som sagt, såvida du inte har åtkomst från ovan eller. Är villig att ta bort en del av taket.

Tvivlar inte på att du kan få det hela att fungera hur du än gör, men det är något annat.
 
Om det är okej att dra mantlad kabel utan rör ovanpå takskivorna fram till väggen och sen ev. utanpåliggande till uttaget så borde det bli enklast. Dragavlastning borde väl räcka med en plastklämma?
 
Ja det går bra. Du behöver ingen dragavlastning för en löst förlagd kabel i ett tak. Dragavlastning, om den öht gör någon nytta, behövs om det finns risk för genomspikning eller om kabeln påverkas på annat sätt, t.ex av sin egen tyngd.
 
E
D Divvi skrev:
Om det är okej att dra mantlad kabel utan rör ovanpå takskivorna fram till väggen och sen ev. utanpåliggande till uttaget så borde det bli enklast. Dragavlastning borde väl räcka med en plastklämma?
Bra och bra.
Det beror ju på om något händer eller ej, det kommer troligen klassas som en riktig henpularinstallation av de flesta.
Det kan knappast anses uppfylla god elsäkerhetsmässig praxis så därav är det viktigt du gör enligt gällande standard till punkt och pricka.

Dragavlastning har du förstått är viktigt i bägge ändor - bra.
Ett stripes runt kabeln anses inte duga.

Sen ska du ha genomspikningsskydd vid varje regel som passeras och en bit ut då kabeln ligger helt stumt där.

Nittiogradaren där du går ner i väggen blir nog svår att lösa utan att göra ingrepp.

Och gör du ingrepp där kan du likväl göra detta hela vägen och få till en klockren installation.

Eller utanpåliggande.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Fast om det är en godkänd metod med "Förläggning direkt i konstruktion", exempelvis i taket ovanför ytbeklädnad, varför skulle det ses hemmapul? Behöver åtminstone ha en funderat igenom alternativ för elektrikern om det är något vi ska få till.
Vid böjen finns det utrymme att gå med bra radie. Kan ta ut vid väggregel så det finns rörelsemån och lägga ett spikskydd där också.
 
E
D Divvi skrev:
Fast om det är en godkänd metod med "Förläggning direkt i konstruktion", exempelvis i taket ovanför ytbeklädnad, varför skulle det ses hemmapul? Behöver åtminstone ha en funderat igenom alternativ för elektrikern om det är något vi ska få till.
Vid böjen finns det utrymme att gå med bra radie. Kan ta ut vid väggregel så det finns rörelsemån och lägga ett spikskydd där också.
Precis, alla alternativ ska alltid övervägas så dra det med din elektriker, hen känner till bägge sätten men tillämpar troligen rör förläggning i första hand då detta ger en kontroll på vad hen gjort.

Å andra sidan bryr hen sig kanske inte så mycket om problemet med att riva ner och återställa det fixar snickaren så läs noggrant på då ni diskuterar alternativen.
 
D Divvi skrev:
Fast om det är en godkänd metod med "Förläggning direkt i konstruktion", exempelvis i taket ovanför ytbeklädnad, varför skulle det ses hemmapul?
Vi brukar inte göra så i Sverige, dvs förlägga lös kabel i väggar o tak. Men vi pratar här om ett enskilt fall, eller hur? Svaret blir ju annorlunda om någon tänker bygga nytt och förlägga mantlade kablar löst i väggarna i hela huset. Det är fortfarande tillåtet, inget hemmapul, men anses olämpligt och ej enligt praxis i Sverige. Det finns inget krav på att ledningar måste gå att byta ut, men det kan ju vara bra om det går. Så kan du få in en kabel här så kan du kanske även pussla in en 16-slang?

Spikskydd och dragavlastning kan du sannolikt hoppa över i ditt fall. Du får själv bedöma risken för genomspikning och att kabelns dras ur dosan. Dessa gäller oberoende av kabel eller slang.
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vi brukar inte göra så i Sverige, dvs förlägga lös kabel i väggar o tak. Men vi pratar här om ett enskilt fall, eller hur? Svaret blir ju annorlunda om någon tänker bygga nytt och förlägga mantlade kablar löst i väggarna i hela huset. Det är fortfarande tillåtet, inget hemmapul, men anses olämpligt och ej enligt praxis i Sverige. Det finns inget krav på att ledningar måste gå att byta ut, men det kan ju vara bra om det går. Så kan du få in en kabel här så kan du kanske även pussla in en 16-slang?

Spikskydd och dragavlastning kan du sannolikt hoppa över i ditt fall. Du får själv bedöma risken för genomspikning och att kabelns dras ur dosan. Dessa gäller oberoende av kabel eller slang.
Lägg gärna upp lite bilder från dina installationer där du går med dubbelmantlade kablar från infällda dosor utan att dragavlasta.

En bild säger mer än miljarder ord.

Har nog aldrig hört någon säga det är olämpligt att installera på så vis men i 101 fall av 100 kanske det går att hitta en bättre lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.