Hej.

Har precis byggt 100meter ram till ett plank och gjort fel med målning.

Använt obehandlat virke och på något märkligt sätt missförstod jag att man skulle grundolja allt trä. Har nu bara grundoljat alla ändar ca 10cm upp på varje sida (doppat i olja)

Det är reglar 45x90. Och stolpar 95x95 allt är nu grundat och färdigmålat.

Färg som använts : beckers primex trägrund plus -1 strykning

Beckers perfekt fasad akrylat- 2 strykningar.

Alla ribbor kommer jag grundolja ordentligt :)

Vad kommer nu hända med ramen.. kommer färgen flagna fort?

Är alternativet att slipa bort all färg och grundolja hela ramen?

Tackar
 
Jonnyss Jonnyss skrev:
Vad kommer nu hända med ramen.
ingenting
Jonnyss Jonnyss skrev:
. kommer färgen flagna fort?
nej
 
  • Gilla
Jonnyss
  • Laddar…
Jonnyss Jonnyss skrev:
Är alternativet att slipa bort all färg och grundolja hela ramen?
Nej, låt det vara.
 
  • Gilla
Jonnyss
  • Laddar…
Normalt är att bara grundolja ändarna så det är nog lugnt. Men akrylatfärg skall inte användas för målning på alla sidor av trät och det har du gjort eller?
En sida skall vara omålad med akrylat, tänk fasadbrädor.
 
K Kane skrev:
Normalt är att bara grundolja ändarna så det är nog lugnt. Men akrylatfärg skall inte användas för målning på alla sidor av trät och det har du gjort eller?
En sida skall vara omålad med akrylat, tänk fasadbrädor.
Jaha.
Jag har målat precis allt. Det rekommenderade dom i färgbutiken. Hmm
 
Bra tips
 
Jonnyss Jonnyss skrev:
Bra tips
Hur gick det?
 
K Kane skrev:
Hur gick det?
Hej.
Enligt beckers så är det bara att riva och börja om.. men de får va :)
 
Jonnyss Jonnyss skrev:
Hej.
Enligt beckers så är det bara att riva och börja om.. men de får va :)
Informera färgaffären......😎
 
Jonnyss Jonnyss skrev:
Jaha.
Jag har målat precis allt. Det rekommenderade dom i färgbutiken. Hmm
Det sämsta råd du kunde få. Akrylfärg stänger in fukt, så om inte brädorna kan andas på minst en sida kommer det inte att vara något trä kvar om några år.
 
K Kane skrev:
Informera
useless useless skrev:
Det sämsta råd du kunde få. Akrylfärg stänger in fukt, så om inte brädorna kan andas på minst en sida kommer det inte att vara något trä kvar om några år.
Men hur gör man med ribborna då?
Dom måste ju vara målade på alla sidor
 
Jonnyss Jonnyss skrev:
Men hur gör man med ribborna då?
Dom måste ju vara målade på alla sidor
Man använder inte akrylfärg.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Hmm.. konstigt.. det dom rekommenderade på happy homes.
 
Jonnyss Jonnyss skrev:
Men hur gör man med ribborna då?
Dom måste ju vara målade på alla sidor
Snickerifärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.