Den du har på bilden går bra till dina 4x1.5 inget som helst problem med det. I princip går det bra så länge du får in skalade ledarna i hålet och isolerade i tratten på ett vettigt sätt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Den du har på bilden går bra till dina 4x1.5 inget som helst problem med det. I princip går det bra så länge du får in skalade ledarna i hålet och isolerade i tratten på ett vettigt sätt.
Så då behöver jag inte bry mig om att det står att det är max 2x1,5 jag får ansluta så länge allt får plats? Någon aning varför det står max 2x1,5/1x2,5 om man nu får ha fler i?
 
Kanske minimiarean?
Och använd Wago 221 ;)
 
H hjulia skrev:
Så då behöver jag inte bry mig om att det står att det är max 2x1,5 jag får ansluta så länge allt får plats? Någon aning varför det står max 2x1,5/1x2,5 om man nu får ha fler i?
Nej får det plats på ett bra sätt är det givetvis ok oavsett. De du har på bilden är väl 2.5 mm2 alltså då avsedda för 2x2.5=5 mm2 nära 4x1.5=6 mm2 enligt beskrivningarna du tog upp inget att hänga upp sig på ens formellt. Sen är det ju inte heller fel med tex Wago som elmont skrev men vill du ha u-båtar och hanterar det rätt absolut bra så också.
 
GK100 GK100 skrev:
Nej får det plats på ett bra sätt är det givetvis ok oavsett. De du har på bilden är väl 2.5 mm2 alltså då avsedda för 2x2.5=5 mm2 nära 4x1.5=6 mm2 enligt beskrivningarna du tog upp inget att hänga upp sig på ens formellt. Sen är det ju inte heller fel med tex Wago som elmont skrev men vill du ha u-båtar och hanterar det rätt absolut bra så också.
Enligt asken är det max 1x2,5 som man får ha i vilket känns väldigt konstigt när det går i minst 2x2,5. Men då känner jag mig lugn och fortsätter med de jag har

E elmont skrev:
Kanske minimiarean?
Och använd Wago 221 ;)
Fast det står max antal ledare med en viss area på flera ställen på nätet så det borde inte vara minimiarean de avser :thinking:
Ja, de är trevliga att jobba med men de jag har hittat är än så länge fasligt dyra för privatpersoner. Storpack ubåtar är det inga problem att hitta för 1-1,5 kr/st men än så länge kostar de flesta wago 6-12 kr/st och det känns inte som att de är så mycket smidigare att använda att kostnaden känns motiverad. Men jag ska leta runt lite mer och hoppas hitta wago 221 till bättre pris.
Funderar även lite på att använda helacon mini till de flesta ställen, men där jag tror att vi kommer vilja använda köra ubåtar alternativt wago 221. Jag har läst runt lite här och många verkar rekommendera den lösningen, vad tycker ni?
 
Själv använder jag nästan uteslutande Wago 773
 
E elmont skrev:
Själv använder jag nästan uteslutande Wago 773
Jag har använt dem några gånger men tycker att de tar så stor plats och helacon ser ut att ta mindre plats så därför funderade jag på dem, men om det stämmer eller om bilderna bara luras vet jag inte.
Fördelen med wago 773 är att de är lättare att hitta till vettigare pris, men ev har jag även hittat helacon till vettigare pris (har inte hunnit räkna ut styckpriset på dem än, men de ser ut att ligga bra till)
 
Helacon fungerar lika bra, men det är en gammal vana som sitter i sedan Wagons "ungdom" för ca 40? år sedan
 
E elmont skrev:
Helacon fungerar lika bra, men det är en gammal vana som sitter i sedan Wagons "ungdom" för ca 40? år sedan
Aah, okej. Vet du om Wago 2273 funkar bra? De verkar gå att hitta till bra pris och ser ut att ha ungefär samma storlek som helacon
 
Det tror jag säkert Wago gör förstklassigt "kopplingsmatr" dom har levererat "fjäderbelastade" kopplingsklämmor sedan mitten av förra seklet.
I början tror jag att det bara var lite "grövre" grejer och radplintar för att sedan bli även toppklämmor.
 
  • Gilla
hjulia
  • Laddar…
Har inte läst alla inlägg men fick uppfattningen att du avsåg att lägga slang med FQ/FB under huset. Jag tycker an ska undvika rör o tråd i kalla/växelvarma utrymmen då risken är stor för att kondens uppstår och blir kvar i slangen (=vattenslang).
När det gäller jordfelsbrytare ska frysen ha egen, enklast med personskydd automat.
Själv strävar jag efter att alltid dela upp installationen på minst två JFB för installationen inomhusdel. Utomhusdelar tycker jag ska ha egen så att regn o rusk mm inte släcker inomhusdel Den dag/natt/julafton jordfelsbrytaren löser för nåt som inte enkelt går att felsöka/koppla bort, är kostnaden betald. Jourelektriker kostar oftast från 3.000:- och uppåt. Dessutom ska man enligt föreskrifterna ta hänsyn till anslutna enheters förväntade läckströmmar som med åldrande maskiner mycket väl kan uppgå till de 24mA +/- 6mA som är riktvärdet för konstruktion av JFB.
Konstruktionsnormen för vitvaror tillåter läckströmmar som nödvändiggör flera JFB i en bostad men tillverkarna har lagt sig på en lägre nivå och räddat elinstallatörer som förbisett detta krav
När det gäller fabrikat har jag aldrig haft problem med Malmbergs JFB. Däremot har både Hager o ABB knasat. ABB har t.o.m. (för ca 20 år sen) tvingats betala kontroll av en hel serie av JFB och byte av en större mängd som var felaktiga.
 
Mikael_L
H Hassel1949 skrev:
När det gäller jordfelsbrytare ska frysen ha egen, enklast med personskydd automat.
Vadå ska?
Säg som det är, du tycker att man ska ha, det finns inte ens rekommendation om detta i föreskrifter eller standarder.
Jag sätter aldrig kyl/frys på egen JFB eller PSA om jag inte särskilt blivit ombedd om det.
Jag har inte så hemma heller, jag sparar lika gärna in den kostnaden för mig själv som åt en kund.

H Hassel1949 skrev:
Dessutom ska man enligt föreskrifterna ta hänsyn till anslutna enheters förväntade läckströmmar som med åldrande maskiner mycket väl kan uppgå till de 24mA +/- 6mA som är riktvärdet för konstruktion av JFB.
Finns inget ska här heller.
Men i någon standard finns det nämnt, och en tabell med vanliga läckströmmar.
Ja, detta följs aldrig av elinstallatörer, ty man skulle vara tvungen att kasta in kanske minst 4 JFB i en vanlig villa, spisen kräven en egen om man ska ta hänsyn till maximal möjlig läckström.

Som du säger, tur att sakerna i verkligheten är 10ggr bättre än dystergökarna som skrev det där ansåg. :)
 
Mikael_L
H Hassel1949 skrev:
ABB har t.o.m. (för ca 20 år sen) tvingats betala kontroll av en hel serie av JFB och byte av en större mängd som var felaktiga.
Hmm, undrar om Malmbergs ens hade tagit det ansvaret ... :thinking:


Men jag är överens med dig om att helst ha egen JFB för el utomhus, ev tillsammans med någon riskgrupp inomhus, som man klarar vara utan el till ifall det blir jordfel utomhus.
Och även med slang/rör med FK i krypgrund och andra ställen utomhus eller "halvvägs" utomhus.
Det gäller både det om fukt, men även gnagarangrepp, mekanisk påverkan, nedbrytning från UV-ljus och väder.

Slang/rör med FK i ska man alltid tänka till ett varv extra över så fort man tänker dra det på annat ställe än infällt i vägg.
Det går att dra den kombon på andra sätt, men man måste identifiera alla möjliga fallgropar, så det inte blir dåligt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vadå ska?
Säg som det är, du tycker att man ska ha, det finns inte ens rekommendation om detta i föreskrifter eller standarder.
OK, ser att man ändrat standarden till:

Uttag för kyl- och frysenheter ansluts till särskild gruppledning med möjlighet till inkoppling till separat jordfelsbrytare.
 
H Hassel1949 skrev:
Har inte läst alla inlägg men fick uppfattningen att du avsåg att lägga slang med FQ/FB under huset. Jag tycker an ska undvika rör o tråd i kalla/växelvarma utrymmen då risken är stor för att kondens uppstår och blir kvar i slangen (=vattenslang).
Det var min första tanke om man kunde göra så då det vore absolut enklast att få fram all el för nya köket den vägen. Pratade sen med en släkting som är elektriker och han tyckte att markrör "klamrade" mot undersidan av trossbotten och sen EXQ i dem var bästa/smidigaste lösningen. Har dock funderat på det med kondens om man behöver göra något för att förhindra det/göra hål så att vattnet kan rinna ut, men har inte hunnit fråga honom om det än.

H Hassel1949 skrev:
När det gäller jordfelsbrytare ska frysen ha egen, enklast med personskydd automat.
Själv strävar jag efter att alltid dela upp installationen på minst två JFB för installationen inomhusdel. Utomhusdelar tycker jag ska ha egen så att regn o rusk mm inte släcker inomhusdel Den dag/natt/julafton jordfelsbrytaren löser för nåt som inte enkelt går att felsöka/koppla bort, är kostnaden betald.
Vi kommer ha allt ute, spis, ugn, tvättmaskin och torkskåp på en JFB och allt annat inne på en JFB. Ugn, tvättmaskin och torkskåp har stickkontakt så krisar det kan vi köra förlängningssladd från ett annat uttag och spisen kommer vi ha en induktionshäll och en gashäll så där är vi inte beroende av el för att kunna laga mat. Allt ute som inte är belysning sitter med stickkontakt så även där kan vi dra ut allt och köra förlängningssladd som nödlösning vid behov och utebelysningen kan vi tillfälligt lösa genom att koppla in utebygglampor via stickkontakt.
Inne är det nog bara takbelysning och spishällarna som är inkopplade direkt utan stickkontakt så allt där går att tillfälligt lösa med att byta uttag/använda förlängningssladd. Sen de få gånger vi har fått problem hitintills har vi antingen bara bytt uttag och brutit strömmen till den gruppen eller ringt till släktingen som har guidat via telefon tills vi har hittat felet (trasigt eluttag där fjädern till petskyddet kortslöt uttaget och en gång ett litet jack i ena ledarens hölje som kortslöt).
Så det känns som att vi kommer klara oss bra med två JFBer och kyl/frys tillsammans med resten inne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.