Mikael_L
6 resp 10kA är hur mycket automatsäkringen tål som maximal kortslutningsström.
Det angivna värdet får inte överskridas, ty då är det inte säkert att säkringen klarar av att bryta.

Men vad är den här maximala kortslutningsströmmen då?

Ja det är en kombination av spänningen och all resistans i ledningarna, ja nu blev det kanske kryptiskt.

Men vi har 230V från transformatorn, och om sen ledningarna fram till huset inkl transformatorn egen impedans (nästan samma som resistans - nej inte ... men vi förenklar lite nu .. :)) är 0,023 ohm så kommer den maximala kortslutningsströmmen bli 10.000 ampere. :surprised:
Men nu kan vi lugna oss en hel del här.

För det första är det så gott som aldrig så låg resistans (impedans) fram till någon villa eller bostad, det där är ohyggligt lågt.
Vidare så kan man också konstatera att alla porslinssäkringar drar kraftigt ner på maximal kortslutningsström, man kan faktiskt säga att ifall man har maximalt en 25A porslinssäkring så kan kortslutningsströmmen efter denna aldrig nå 6000A.
Och då precis alla abonnemang har porslinssäkringar som mätarsäkringar, och nästan alltid max 25A så är det lätt att konstatera att 6kA dvärgar klarar sig jättefint för dig.
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Funderar på om allt får plats i befintlig normcentral eller om jag skulle behöva en ny med tre rader i stället. Centralen jag har idag är två rader med plats för 13 moduler i varje rad och totalt har jag fem platser kvar (4 i övre och 1 i undre), dock finns det ingen fasskena för de tomma platserna. Hur brukar man lösa detta? Byta ut befintliga fasskenor eller helt enkelt dra ledare från JFBn till de nya brytarna? Jag har dock läst att många endast har två anslutningar ut och i så fall är det redan fullt i JFBn så att det inte går att dra därifrån.
Öppen elcentral med två rader säkringar och fasskenor, några lediga platser synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen normcentral med två rader av säkringsmoduler och kablar som ansluter till dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Normcentral med två rader av säkringsmoduler och ihopkopplade ledningar, fem tomma platser synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från JFBn är det draget till undersidan på brytarna (felritat på undre raden) och sedan går varje grupp ut från ovansidan av brytarna
Illustration av en normcentral med två rader moduler, fem lediga platser och detaljerat kabeldragningsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag kommer behöva få plats med i centralen är:
3x16 A (ugn/spis)
4 st 1x10 A (uttag i kök)
1-2 st 1x10 A (tvättmaskin och ev torktumlare/-skåp)
2 st 1x10 A, möjligen 16 A (matning till uthuset, bör ligga utanför JFBn)
Detta blir 10-11 platser beroende på om jag ska förbereda för torktumlare/-skåp fast vi än så länge inte har planer för att skaffa en. Däremot har vi planerat ytan i tvättstugan för att det ska gå att få in en om vi skulle vilja i framtiden.
Med de tre 16A brytarna i övre raden som idag går till köket samt de två tejpade oanvända brytarna i undre raden har jag 10 platser tillgängliga. Så om jag inte förbereder för torktumlare/-skåp så får det precis plats men då har jag ingen möjlighet alls att bygga ut i framtiden utan att byta normcentral eller sätta upp en mindre kapsling bredvid. Jag vill gärna hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt just nu då vi väntar barn och lär behöva en hel del pengar tills dess, så av den anledningen föredrar jag att ha kvar befintlig central. Men samtidigt känns det dumt att inte fixa allt när vi ändå håller på. Sen har vi dessutom pratat om att ev flytta centralen till andra sidan väggen, men då i princip alla kablar kommer in genom golvet så känner vi att det blir ett för stort projekt att fixa det nu så i så fall skulle vi kunna byta central när vi väl ska flytta den. Dock vet man aldrig om det någonsin kommer bli av eller om vi kommer behöva flera platser i skåpet långt innan vi flyttar det Vad tycker ni? Hur skulle ni ha gjort eller rekommenderat era kunder att göra?
 
Kör på Hager! När du ändå håller på skulle jag även passat på att byta ut de produkter du har till samma fabrikat.

6kA dvärgbrytare räcker gott i de allra flesta bostadsinstallationer som Mikael L skriver.

Edit: ser nu att det var många grupper. Jag hade dock bytt hela centralen till Hager och satt minst två JFB samt egen personskyddsbrytare på kyl och frys.
Skälet är att jag ogillar att blanda märken. Dessutom anser jag Malmbergs vara skit och jag har viss dålig erfarenhet av deras lågprisskräp.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
6 resp 10kA är hur mycket automatsäkringen tål som maximal kortslutningsström.
Det angivna värdet får inte överskridas, ty då är det inte säkert att säkringen klarar av att bryta.

Men vad är den här maximala kortslutningsströmmen då?

Ja det är en kombination av spänningen och all resistans i ledningarna, ja nu blev det kanske kryptiskt.

Men vi har 230V från transformatorn, och om sen ledningarna fram till huset inkl transformatorn egen impedans (nästan samma som resistans - nej inte ... men vi förenklar lite nu .. :)) är 0,023 ohm så kommer den maximala kortslutningsströmmen bli 10.000 ampere. :surprised:
Men nu kan vi lugna oss en hel del här.

För det första är det så gott som aldrig så låg resistans (impedans) fram till någon villa eller bostad, det där är ohyggligt lågt.
Vidare så kan man också konstatera att alla porslinssäkringar drar kraftigt ner på maximal kortslutningsström, man kan faktiskt säga att ifall man har maximalt en 25A porslinssäkring så kan kortslutningsströmmen efter denna aldrig nå 6000A.
Och då precis alla abonnemang har porslinssäkringar som mätarsäkringar, och nästan alltid max 25A så är det lätt att konstatera att 6kA dvärgar klarar sig jättefint för dig.
Tack för förklaringen! Även om jag bara delvis hänger med, men då känner jag mig lugn och kör på 6kA dvärgar som det redan
sitter idag.

J Johan456 skrev:
Kör på Hager! När du ändå håller på skulle jag även passat på att byta ut de produkter du har till samma fabrikat.

6kA dvärgbrytare räcker gott i de allra flesta bostadsinstallationer som Mikael L skriver.

Edit: ser nu att det var många grupper. Jag hade dock bytt hela centralen till Hager och satt minst två JFB samt egen personskyddsbrytare på kyl och frys.
Skälet är att jag ogillar att blanda märken. Dessutom anser jag Malmbergs vara skit och jag har viss dålig erfarenhet av deras lågprisskräp.
Jag ogillar också att blanda märken, mest för att det rent estetiskt känns störande även om det sitter en lucka på som döljer det. Dock vill jag som sagt hålla nere kostnaden så mycket som möjligt, men samtidigt är det skönt att få det gjort.
Nuvarande central har suttit i drygt 10 år utan problem så vi verkar klara oss på en JFB och det verkar i alla fall inte bara vara skräp som Malmbergs har. Men vad gäller uttag, strömbrytare mm har jag samma erfarenhet som du om Malmbergs och skyr dem som pesten. Av den anledningen känns centralen lite som en nagel i ögat, men det verkar som sagt inte vara något fel på de produkterna i alla fall så än så länge har jag stått ut med det.
 
E elmont skrev:
Tex om man vill ha en indikation på att en säkring löst ut så kan man använda en hjälpkontakt
Brukar inte det synas på den dvärg som har löst ut eller kan de lösa ut utan att vippan åker ner? Eller kan man koppla ihop den med ett larm/lampa?

Funderar även på hur jag ska göra med dvärgarna till ugn och häll. Det ska dras 3x16A till dem, men frågan är vilka dvärg/ar de ska kopplas in på
en 3-polig dvärg
tre 1-poliga dvärgar
en 1-polig och en 2-polig (dyrt)
Med en 3-polig så bryts spänningen till samtliga ledare som delar gemensam jord/nolla, men blir det problem med tex ena hällen så kan jag inte använda varken ugn eller den andra hällen (gashällen går så klart att tända manuellt).
Med tre 1-poliga kan jag bryta till valfri häll eller ugn utan att påverka de andra, men samtidigt bryts inte alla ledare automatiskt som delar samma jord/nolla om man ska in i dosan och pilla. Då kan jag även låta den oanvända ledaren vara bruten vilket känns skönt, men kanske inte nödvändigt om jag har en toppklämma på.
Med en 1-polig och en 2-polig så kan jag bryta spis och häll för sig och i de två apparatdosorna bryts samtliga ledare i den dosan. Dock bryts inte alla ledare i kopplingsdosan (där EXQ 5G2,5 delas upp till häll resp ugn) automatiskt och det är även riktigt dyrt med 2-polig brytare.
Jag ser som sagt för- och nackdelar med alla tre alternativen och kan inte bestämma mig. Finns det någon standard/rekommendation för detta eller är det bara en smaksak?
 
Ja man kan tex använda den tillsammans med ensignallampa.
 
Jag har tre enpoliga på min trefasgrupp till ugn+häll, och så tror jag att många har. Om man ska jobba på den gruppen så bryter man alla tre såklart men det tror jag att de flesta fattar faktiskt i och med att det är så vanlig konfiguration. Man kan även förtydliga i gruppschemat att det är en trefasgrupp och att alla brytare ska slås ifrån vid arbete.
 
Mikael_L
Ja vi elektriker har nog samlats kring åsikten att det inte krävs trepolig säkring till spisen/hällen, ty så har det ju alltid varit historiskt, på den tiden det var porslinssäkringar.

Och nu när det blir allt vanligare att sno en fas till ugnen, som inte är integrerad i hällen, och ibland står på annat ställe, så är vi elektriker relativt bekväma med att splitta upp en trefasgrupp till en enfasobjekt och ett tvåfasobjekt (ugnen och hällen) men fortfarande ha tre enpoliga säkringar.
Detta kan väl nästan ses som det gyllene undantaget från "förbudet" att ha enfasiga och flerfasiga laster på samma grupp.

Detta hindrar ju dock inte från att göra det bättre, så fort bättre förutsättningar finns, tänk nyproduktion. Dvs dra en egen enfas till ugnen, så fort som det inte är alltför bängligt.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Tack, då får det fortsätta vara som det är idag!
Hur länge räknar man med att en dvärgbrytare håller? Jag hittar mellan 4000-20000 tillkopplingar lite beroende på märke och modell, men jag vet inte riktigt vad de menar med det och hur många år jag kan räkna på att de håller. De som sitter i centralen nu har suttit sen 2006 så funderar på om det kan vara smart att byta ut de som ändå ska kopplas om när nu jobbet ändå ska göras?

Passar alla brytare på alla fasskenor och finns det olika funktioner på olika skenor? Bla Schneider skriver att deras skena är till Resi9-brytare, men jag tycker de ser identiska ut jämfört med ex Hagers fasskena. Någon annan tillverkare skrev att deras är konstruerad för att man ska kunna ta bort en brytare som sitter mellan två andra utan verktyg och utan att påverka övrig installation, men även den skenan ser identisk ut med de andra.

Om jag nu köper en 3-radig central med skenor, kan jag låta fasskenorna sitta kvar även för de oanvända platserna så att det bara är att montera dit en ny brytare om det skulle behövas eller måste man kapa dem så att de bara går till befintliga brytare? Om man kan låta de vara finns det något skydd att sätta över de platser som inte används?
 
H hjulia skrev:
Tack, då får det fortsätta vara som det är idag!
Hur länge räknar man med att en dvärgbrytare håller? Jag hittar mellan 4000-20000 tillkopplingar lite beroende på märke och modell, men jag vet inte riktigt vad de menar med det och hur många år jag kan räkna på att de håller. De som sitter i centralen nu har suttit sen 2006 så funderar på om det kan vara smart att byta ut de som ändå ska kopplas om när nu jobbet ändå ska göras?

Passar alla brytare på alla fasskenor och finns det olika funktioner på olika skenor? Bla Schneider skriver att deras skena är till Resi9-brytare, men jag tycker de ser identiska ut jämfört med ex Hagers fasskena. Någon annan tillverkare skrev att deras är konstruerad för att man ska kunna ta bort en brytare som sitter mellan två andra utan verktyg och utan att påverka övrig installation, men även den skenan ser identisk ut med de andra.

Om jag nu köper en 3-radig central med skenor, kan jag låta fasskenorna sitta kvar även för de oanvända platserna så att det bara är att montera dit en ny brytare om det skulle behövas eller måste man kapa dem så att de bara går till befintliga brytare? Om man kan låta de vara finns det något skydd att sätta över de platser som inte används?
Normalt låter man skenorna passera som du beskriver. Dessa kan skyddas med särskilda beröringsskydd som finns att köpa (gula). Glöm heller inte att Hagers fasskenor erfordrar beröringsskydd i ändarna (gråa ändskydd). Det är en annan typ till ändarna än för det som du menar.

Om olika tillverkares skenor passa. Ja, ofta passar det utmärkt även om inte tillverkaren kan verifiera detta. Men när man väl så att säga ska ”skruva ihop det” så får man kontrollera så att skenan sitter som avsett och att det blir god kontakt.
 
J Johan456 skrev:
Normalt låter man skenorna passera som du beskriver. Dessa kan skyddas med särskilda beröringsskydd som finns att köpa (gula). Glöm heller inte att Hagers fasskenor erfordrar beröringsskydd i ändarna (gråa ändskydd). Det är en annan typ till ändarna än för det som du menar.

Om olika tillverkares skenor passa. Ja, ofta passar det utmärkt även om inte tillverkaren kan verifiera detta. Men när man väl så att säga ska ”skruva ihop det” så får man kontrollera så att skenan sitter som avsett och att det blir god kontakt.
Tack, då var det som jag trodde. Och bra att veta att det behövs ändskydd till fasskenorna.
Nej, jag förstår att tillverkaren inte vill garantera att deras skena funkar med andra märken så var ute efter andras erfarenheter. Men då verkar det som att det bör gå

Jag är lite inne på att byta centralen till en ny treradig med 13 platser/rad dels för att det känns bra/snyggt att allt är från samma tillverkare och för att få möjlighet till utbyggnad i framtiden. Min tanke är att lägga upp centralen på följande sätt, men då ska tre ledare gå ut från varje pol på huvudbrytaren och på de flesta står det att de har två platser ut per pol. Jag kan komma på flera sätt att ansluta dessa tre ledare, men om det är ett bra sätt eller inte vet jag inte. Så vad säger ni om detta?
- Klämma in de tre ledarna direkt i huvudbrytaren. Känns sådär och osäker om det får plats
- Sätta in tre fasplintar (som PE-/N-plintarna). Känns smidigt, men hittar inga plintar för detta
- Kort ledare från huvudbrytare till toppklämma och sen vidare till JFB/brytare
- Gå vidare från ena JFBn till den andra vid de inkommande anslutningarna (ej efter JFBn)

Tabell för planering av elcentral med markerade kretsar och jordfelsbrytare i olika färger.
De två grupperna till uthuset ligger utanför JFBerna då det sitter en JFB där ute redan.
Grupperna ut ligger efter JFBn i rad 1
Övriga grupper ligger efter JFBn i rad 2
Färg markerar 10A resp 16A
De överstrukna kommer inte att användas direkt, men förhoppningsvis inom en ganska snar framtid.
 
Fasskenor är ju ingen avancerad produkt. Det lär vara något konstigt om inte en fasskena passar en annan tillverkares dvärgbrytare. Men alla dvärgbrytare har inte ingången på samma plats. Så du bör inte räkna med att det går att blanda olika fabrikat på samma skena.

Tre ledare i en klämma är en nödlösning som kan fungera men bör undvikas.

Det går att sätta kopplingsplintar på dinskenan. Det finns även byglingar avsedda att bygla ihop flera plintar.

Vad hjälper en toppklämma? Jag antar att det är 6 mm². Det finns toppklämmor för att skarva två 6 mm² trådar. Men jag vet inte att jag sett några med vilka man kan skarva ihop flera.

Sy från jordfelsbrytare till jordfelsbrytare skulle jag i möjligaste mån göra. Det räcker oftast ganska långt i en vanlig elcentral.
 
A Avemo skrev:
Fasskenor är ju ingen avancerad produkt. Det lär vara något konstigt om inte en fasskena passar en annan tillverkares dvärgbrytare. Men alla dvärgbrytare har inte ingången på samma plats. Så du bör inte räkna med att det går att blanda olika fabrikat på samma skena.

Tre ledare i en klämma är en nödlösning som kan fungera men bör undvikas.

Det går att sätta kopplingsplintar på dinskenan. Det finns även byglingar avsedda att bygla ihop flera plintar.

Vad hjälper en toppklämma? Jag antar att det är 6 mm². Det finns toppklämmor för att skarva två 6 mm² trådar. Men jag vet inte att jag sett några med vilka man kan skarva ihop flera.

Sy från jordfelsbrytare till jordfelsbrytare skulle jag i möjligaste mån göra. Det räcker oftast ganska långt i en vanlig elcentral.
Tänkte dels inte på hur många mm2 ledarna är på och tänkte att det kanske finns en toppklämma för det. Men då vet jag att jag inte behöver leta efter det.
Så då får det bli från JFB till JFB så slipper jag dessutom köpa ännu fler saker för att kunna få ihop centralen
 
Efter kort överläggande med mannen fick det bli en ny central från Hager. Känns dumt att stuva om i gamla centralen för att fylla den på bredden utan enkel möjlighet att utöka.

Beställde även ett set med lettiklammer och -don då det var för bra pris för att missa. Men hur är det egentligen tänkt att man ska göra för att slå in tvåbenta letti? Jag lånade ett välanvänt don där även de tvåbenta gick in innan jag sen köpte vi mig ett eget och upptäckte att tvåbenta inte får plats. Det går om man vrider dem 90 grader, men då riskerar det att bli ett fult märke på kabeln av den delen där magneten sitter. När jag nu skulle beställa mer klammer så läste jag på donen att det står att de bara är för enbenta, men jag hittar inga don för tvåbenta. Jag misstänker dock att 8mm tvåbenta går in i donet för 10mm enbenta, men hur gör man med 10mm tvåbenta? Slå in dem för hand känns som att de kommer få för mycket färgsläpp :thinking:
 
Man använder bara enbenta. Någon gång före 1970? fanns det en klammertyp som liknade tvåbenta letti, dom hette Blixtklammer och användes ofta till kulo. Men efter ett antal tillbud där klammerbenet träffat på nått hårt (tex kvist) i väggen och vänt ut och in i kulon, gått igenom plåten och träffat den spänningsförande tråden så förbjöds dom. Efter det så klarade sig elektriker i många många (20-30) år innan dom tvåbenta lettiklammerna dök upp
Vad jag vill påstå är att behovet av tvåbenta Letti är ytterst begränsat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.