23 968 läst ·
51 svar
24k läst
51 svar
Nytt hus - välj bort kök och sätta in Ikea kök eller liknande
Ang kvalitén... Jag är köksmontör och monterar kök dagligen åt en av dom större hustillverkarna. Dom använder sig av vedum och jag (kanske avslöjar det mesta nu) är uppe i över 100+ kök vid det här laget. Helt ok kvalité.
Vi renoverade vårat kök i fjol och vi körde på Ikeas variant. Stabilt å bra. Bra finish på luckor och lådfrontar, vilket jag inte trodde med tanke på vedum. Motsatsen bevisad till det bättre faktiskt.
Det enda som är "omständigt" och tar tid med ikea, är monteringen av stommar/skåp. Planerar man montaget väl med 1 paket åt gången och efter 2-3 stommar och lite bira har man farten uppe!☺
Sen gjorde vi en lite mer "avancerad" variant med en hylla ovanför häll och fläkt monterat i ett hörn vilket också tog lite extra tid..men slutfinish väldigt nöjda! Ska kika efter några bilder imorgon! Man inspirerar alltid någon!☺
Vi renoverade vårat kök i fjol och vi körde på Ikeas variant. Stabilt å bra. Bra finish på luckor och lådfrontar, vilket jag inte trodde med tanke på vedum. Motsatsen bevisad till det bättre faktiskt.
Det enda som är "omständigt" och tar tid med ikea, är monteringen av stommar/skåp. Planerar man montaget väl med 1 paket åt gången och efter 2-3 stommar och lite bira har man farten uppe!☺
Sen gjorde vi en lite mer "avancerad" variant med en hylla ovanför häll och fläkt monterat i ett hörn vilket också tog lite extra tid..men slutfinish väldigt nöjda! Ska kika efter några bilder imorgon! Man inspirerar alltid någon!☺
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jodå. Det blev en slags blandning.
Bänkskåpen och det som hör till (diskho, blandare, diskmaskin, spishäll, fläkt, kakel, bänkskiva) sätts av husleverantören. Det innebär att vi har ett någorlunda fungerande kök vid slutbesiktningen - vilket gör att vi får flytta in samma dag.
Sedan har vi kvar att sätta in överskåp samt en högskåpsdel med kyl/frys, ugn och micro själva.
Bänkskåpen och det som hör till (diskho, blandare, diskmaskin, spishäll, fläkt, kakel, bänkskiva) sätts av husleverantören. Det innebär att vi har ett någorlunda fungerande kök vid slutbesiktningen - vilket gör att vi får flytta in samma dag.
Sedan har vi kvar att sätta in överskåp samt en högskåpsdel med kyl/frys, ugn och micro själva.
Hej.J joakdah skrev:Vi har köpt ett hus ska byggas nyckelfärdigt och i det ingår ett Marbodalkök samt vitvararor från Siemens.
Vi har gjort en del ändringar i ritningen för huset och då fick vi in mer kök (fler skåp, lådor osv). Det tillsammans med andra tilläggskostnader för exempelvis uppgradering av vitvaror osv gör att totalsumman för köket som ingår blir ganska hög.
Vi har ritat upp ett kök med Ikeas ritverktyg och då har vi fått till ett kök som blir snyggare än det vi får från Marbodal, vitvaror med längre garanti, bänskiva i komposit - kort sagt allt det vi inte lagt till av kostandsskäl på marbodalköket.
Vi funderar alltså på att välja bort köket från huset och själva sätta in ett Ikeakök själva (eller epoq, Kvik, HTH GDS eller vad det nu blir i slutändan). Skillnaden i pris är ungefär 30000 + att vi tycker att vi får ett snyggare och bättre kök. Vi är normalhändiga så jag tror nog att vi ska få ihop det. Farsan har sagt att han kan hjälpa till också och han har satt in ett kök själv förut (även om det var 20 år sedan).
Hur lång tid tror ni att det tar att sätta in ett kök för ett par normalhändiga amatörer? Vatten/avlopp och kontakter för vitvarorna kommer ju vara rätt placerade när vi flyttar in och vi kommer ju inte behöva riva något gammalt eller renovera golv/tak/väggar. Totalt handlar det om sex bänkskåp i en vinkel varav en är för inbyggd diskmaskin, tre väggskåp, fyra högskåp varav två är för inbyggd kyl/frys och ett är för inbyggnad av ugn/mikro.
Tycker ni vi verkar helt tokiga som väljer bort ett färdigt och klart marbodalkök för att sätta in ett kök från ikea själva?
Vet att detta är en gammal tråd.
Men vi är i precis samma sits.
Vi är funderar på välja bort kök och vitvaror. Och bygga eget kök, jag själv har byggt några kök genom åren. Så den biten är inga problem.
Frågan vad fick ni tillbaka från husleverantören? Vi ska bygga med LB hus.
Alltså hur mycket pengar fick ni i avgående?
Upptäckte just att en person gillat ett av mina inlägg - ett jag helt glömt bort.Stl skrev:
Intressant tråd - och det är alltid lika fascinerande att läsa trådar som kommer in på Ikeas prylar och de kommenterande som, nästan rutinmässigt verkar det, klagar på felleveranser, saknade skruvar och dålig kvalitet.
Jag är en gammal man och en orolig själ, räknade en gång ut att jag flyttat 26 gånger, varav ett antal utomlands. Jag har i hela mitt liv varit Ikea trogen, dels för att möbler inte är viktigt för mig, dels för att jag alltid tyckt att jag fått valuta för pengarna.
Jag har monterat fyra Ikeakök, två i hus, två i lägenheter.
Jag är i dag 66 år, började handla på Ikea som 18-åring (gissar jag, det var då jag flyttade hemifrån).
Jag har aldrig fått en felleverans eller saknat skruvar i de platta paketen från Ikea.
Alltså - aldrig!
Jag har dragit sönder några aluminiumdetaljer vid montering och de nya Billybokhyllorna är så dåliga att de inte orkar med ett helt uppslagsverk. Men vem, utom gamla kufar som jag, har uppslagsverk i dag?
Efter denna långa utvikning vill jag till TS föreslå att han väljer det kök han vill ha, annars kommer irritationen alltid att finnas där.
Kanske går det att förhandla med husbyggaren så att TS själv kan montera köket? Då får ju husgänget färdiga skåp att sätta upp. Och med de nya monteringsskenorna, på raka väggar, är det ju löjligt enkelt.
Ett tips om ni fortfarande är i planeringsfas. Mitt sista (senaste?) kök gjorde jag med 78 cm bänkskiva. Det är förbluffande hur mycket extra arbetsyta jag tycker att det ger.
Kan vara värt att tänka på om man har utrymmet.
PS. Nej, jag är inte, har aldrig varit anställd på Ikea - och jag är inte arvtagare heller ;-)
Så nu svarar jag mig själv, tio år senare.
Det har faktiskt blivit ytterligare ett kök, i en lägenhet. Ikea, så klart. Och statistiken håller. Hela köket levererades in i lägenheten, alla paket fanns där och inte en skruv fattades vid monteringen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden