Hej!

Vi har ett nytt hus på gång till nästa sommar och sitter och funderar kring hemautomation och skulle behöva lite rådgivning. När vi nu installerar allt från scratch känns det väldigt viktigt att bygga en bra grund som vi sedan kan bygga vidare på om 5-10-15 år. Hitills har lutar det mot följande som grund-setup.

Sunricher Zigbee dimmers till alla lampknappar
Google Nests i olika rum, primärt då barnen är vana vid svenska röstassistenten.
Diverse Aqara sensorer
Ikea / Hue lampor till diverse lampor kopplade mot eluttag.

Detta samt robotgräsklippare / robotdammsugare men där har jag inte kommit så långt i tankebanorna.

För att styra detta hade jag tänkt mig en Homey Pro då den känns robust och användarvänlig.

Vad tror ni om detta? är det rätt väg att gå? Kom gärna med idéer och åsikter, är just nu inte alls fast bestämd utan har flera månader på mig att styra upp det :)

• Gilla
ghus
  • Laddar…
I dagsläget hade jag (om man inte går på KNX/DALI spåret som vissa nog kommer rekommendera) inte satsat på några delar som inte har uttalat Matter/Thread stöd, för att sedan få så stor frihet som möjligt i val av system.

• Gilla
Fazt
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
I dagsläget hade jag (om man inte går på KNX/DALI spåret som vissa nog kommer rekommendera) inte satsat på några delar som inte har uttalat Matter/Thread stöd, för att sedan få så stor frihet som möjligt i val av system.
Som jag förstår det så kommer en Homey underlätta en del i det dock? Iom att den stöttar även äldre prylar.

Kan tillägga att jag gärna inte lägger ut hundratals tusen extra för KNX eller liknande. Det är en enkel enplansvilla så behöver inte något superavancerat utan snarare något jag kan bygga vidare på allt eftersom :)

Visst, Homeyn kommer få saker att fungera nu, men precis som du säger så är det ju bra att tänka något längre fram. Inget garanterar att de supportar den om 5 år.
Det kostar inte något nämnvärt extra att välja lösningar med Matter/Thread, utbudet är dock något mindre än så länge. Men förhoppningsvis något bättre när elen ska börja dras.
Planeringsmässigt blir det ju samma sak som du tänkt ovan. Både Aqara och Sunricher är ju Zigbee vilket är samma bas som Thread. Google Nest är grundare av Matter.
Aqara har annonserat att de ska börja köra Thread i sina nya sensorer.
Hue är med i Matter, lite oklart om de kommer stödja Thread eller ej framöver.
Ikea är också på gång med Thread.

Dvs, inga större fel i det du planerar, men välj exakta enheter med omsorg så att du inte nu väljer något som slutar stödjas av andra inom några år.

• Gilla
Fazt
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Visst, Homeyn kommer få saker att fungera nu, men precis som du säger så är det ju bra att tänka något längre fram. Inget garanterar att de supportar den om 5 år.
Det kostar inte något nämnvärt extra att välja lösningar med Matter/Thread, utbudet är dock något mindre än så länge. Men förhoppningsvis något bättre när elen ska börja dras.
Planeringsmässigt blir det ju samma sak som du tänkt ovan. Både Aqara och Sunricher är ju Zigbee vilket är samma bas som Thread. Google Nest är grundare av Matter.
Aqara har annonserat att de ska börja köra Thread i sina nya sensorer.
Hue är med i Matter, lite oklart om de kommer stödja Thread eller ej framöver.
Ikea är också på gång med Thread.

Dvs, inga större fel i det du planerar, men välj exakta enheter med omsorg så att du inte nu väljer något som slutar stödjas av andra inom några år.
Grymt! Tack för bra inspel, ska hålla utkik framåt vad som kommer närmaste halvåret :) Är väl mest dimmrar och det elektrikern installerar som jag är nervös över så det blir rätt och framåtsäkrat men jag ska läsa på extra noga inför inköpet.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Och med det sagt, Thread kommer inte vara "the shit" i all evighet, men troligtvis längre än ett valfritt Zigbee märke.

Själv började jag mitt bygge med X10 som var det bästa som gick att få tag på då. Skänkte bort lådan med sånt för rätt många år sedan nu när jag gick vidare till Z-Wave och HomeCenter, som nu mestadels ligger i en ny låda. :D

• Gilla
Fazt
  • Laddar…
pdov
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.