15 529 läst ·
71 svar
16k läst
71 svar
I ett nytt hus, vilket hemautomationssystem gäller? KNX, Z-wave el dyligt?
Sida 1 av 5
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Hej.
rubriken säger väl ganska mycket, rent hypotetiskt, vad är det som gäller? Finns det ngt smartare än KNX? Kör lite z-wave idag men tvivlar på att det kommer rulla på i tjugo år utan här tror jag på ngt annat typ en knx-buss samt att alla förbrukare får egen matning. eller vad tror ni?
rubriken säger väl ganska mycket, rent hypotetiskt, vad är det som gäller? Finns det ngt smartare än KNX? Kör lite z-wave idag men tvivlar på att det kommer rulla på i tjugo år utan här tror jag på ngt annat typ en knx-buss samt att alla förbrukare får egen matning. eller vad tror ni?
Detta är en rätt svår fråga då ingen kan säga med säkerhet hur framtiden kommer att se ut. Något som hänt under 2016 som är ett stort steg i rätt riktning är att många leverantörer börjat öppna upp sig och samarbeta via API'er. Knx största fördel med att blanda fabrikat börjar spela ut sin roll mer och mer.
Det som varit gemensamt för alla system är att man använt sig av gateways för att kommunicera med Modbus, M-bus, Dali, Zigbee, Z-wave osv osv. Detta ska inom en snar framtid förhoppningsvis inte behövas utan en tvättmaskin från Samsung ska kunna kommunicera via IP-nätet till alla hemautomationssystem.
Några buss-system att jämföra idag:
KNX - Här finns det en uppsjö av artiklar och lika många fallgropar.
Niko Home Control - Efterföljaren till populära NikoBus.
ABB Free@Home - ABB's substitut för KNX som inte funkat på villamarknaden.
Hager Easy - Hager's substitut för KNX som inte funkat på villamarknaden.
Fler får gärna fylla på med input om de olika.
Det som varit gemensamt för alla system är att man använt sig av gateways för att kommunicera med Modbus, M-bus, Dali, Zigbee, Z-wave osv osv. Detta ska inom en snar framtid förhoppningsvis inte behövas utan en tvättmaskin från Samsung ska kunna kommunicera via IP-nätet till alla hemautomationssystem.
Några buss-system att jämföra idag:
KNX - Här finns det en uppsjö av artiklar och lika många fallgropar.
Niko Home Control - Efterföljaren till populära NikoBus.
ABB Free@Home - ABB's substitut för KNX som inte funkat på villamarknaden.
Hager Easy - Hager's substitut för KNX som inte funkat på villamarknaden.
Fler får gärna fylla på med input om de olika.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 287 inlägg
Jag skulle säga att Hagers Easy funkar för villor. Lite partisk då jag köpt ett men rimligt dyrt och det är inte mycket som saknas i sortimentet. Går att porta till ETS vilket inte ABB Free kan.
Carlo Gavassi's system är som ABB en trådad variant och hiskeligt dyrt.
Carlo Gavassi's system är som ABB en trådad variant och hiskeligt dyrt.
What The fuck have you been smoking? Old style is The shit! Krimskrams å annat lullull känns överskattat. Strömbrytare på/av. Använd benen, gå mot ljuskällan, sträck dig fram mot knappen, klick. Gå mot sängen, ta av jeansen, klia dig i röven, lägg av en rökare, kryp ner under täcket, pussa din sambo och somna, gonatt. Över and out.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Jonatan79: Det är nog högst personligt vad man anser som onödigt eller inte... nu är ju det här hemautomationsforumet så...
Det får vi aldrig veta, finns det något smartare än dyligt? Vet inte riktigt vad dyligt betyder men smartare än KNX lär finnas. Vem vet vad framtiden har in sitt sköte, jag hoppas att vi är smartare är KNX, vilket är en av de onödigaste system som hittats på. Latast vinner, eller?
Det går naturligtvis bara att spekulera, men jag tror inte det är lathet som är den största drivkraften kring denna utveckling. Men nu var det ju inte det tråden skulle handla om.
Min profetia är att det inte är några av de system som finns på marknaden idag. Jag tror att regleringen för t.ex. lampor blir inbyggd i ljuskällan och att denna kommunicerar trådlöst mot ett hemnätverk och/eller mesh-nätverk. Fysiska reglage kommer sannolikt finnas kvar på väggarna precis som idag men de kommer inte bryta strömmen utan reglera den via nätet.
Min profetia är att det inte är några av de system som finns på marknaden idag. Jag tror att regleringen för t.ex. lampor blir inbyggd i ljuskällan och att denna kommunicerar trådlöst mot ett hemnätverk och/eller mesh-nätverk. Fysiska reglage kommer sannolikt finnas kvar på väggarna precis som idag men de kommer inte bryta strömmen utan reglera den via nätet.
Det bästa systemet är det som kommer två veckor efter du beställt 
Trådlöst kommer alltid att lida av problemet med störningar och viss fördröjning, bygger man enligt KNX "tänket" med möjlighet till central styrning slipper man undan en del av det problemet - oavsett om det är KNX eller annat som styr.
Annat att tänka på:
- dra mer tomslang än vad som behövs!
- förbered för möjlighet att sätta trådat larm. I fönster, till dörrar och strategiska platser för IR.
- tänk på nätverk, kabel äger till fasta prylar.
- styrning av värme är inte helt fel.
- Yale Doorman är smidigt om man integrerar det med larmet (dock enbart trådlösa)
- vattenfelsbrytare är fina grejor.
- magnetventil för att stänga av vatten till diskmaskinen tex, så slipper du den fula avstängningskranen.
Trådlöst kommer alltid att lida av problemet med störningar och viss fördröjning, bygger man enligt KNX "tänket" med möjlighet till central styrning slipper man undan en del av det problemet - oavsett om det är KNX eller annat som styr.
Annat att tänka på:
- dra mer tomslang än vad som behövs!
- förbered för möjlighet att sätta trådat larm. I fönster, till dörrar och strategiska platser för IR.
- tänk på nätverk, kabel äger till fasta prylar.
- styrning av värme är inte helt fel.
- Yale Doorman är smidigt om man integrerar det med larmet (dock enbart trådlösa)
- vattenfelsbrytare är fina grejor.
- magnetventil för att stänga av vatten till diskmaskinen tex, så slipper du den fula avstängningskranen.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 287 inlägg
Styrning av värme har jag inte förstått. Hur ofta springer man och vrider på termostaterna? Visst, har man luftburen eller vill övervaka pelletsmatninge kan jag se en vits men inte annars.
Diskmaskinavstäng kommer du inte undan om du skall följa säker vatten och försäkringsbolagen.
Diskmaskinavstäng kommer du inte undan om du skall följa säker vatten och försäkringsbolagen.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 287 inlägg
Kan lägga till att Hager kommer med en koppling mellan Easy och Google home. Den finns och är under betatest.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 287 inlägg
KNX har inte hittats på, det är en renodling av de då redan existerande standarder som fanns runt om i världen. KNX i befintliga villor skulle jag inte rekommendera någon. Det blir hiskeligt dyrt att bygga in. Däremot i nya hus är det en bra lösning.Jonatan79 skrev:
Oavsett system så bör man vara medveten om att det kräver endel av den som installerar och skall programmera. Det är långt ifrån PńP. Mycket av installationerna är dessutom behörighetskrav på.
Nej, det går alldeles utmärkt att göra så enligt försäkringsbolaget. Tittar man på Säkert vattens hemsida skriver de såhär:Robert-san01 skrev:
I branschreglerna står det vattenanslutning till diskmaskin ska ha avstängningsventil med manöveranordning som är synligt placerad ovan bänk och lätt åtkomlig
Avstängningsventil, check
Manöveranordning, delvis check beroende på hur man löser det.
Tekniskt sett är det inget problem för mig att lägga en lös strömbrytare som öppnar/stänger, som kan placeras på köksbänken. Eller längst ner i en låda. Det viktiga är att kravet uppfylls.
Kan tilläggas:
När jag pratade med försäkringsbolaget om det och ställde frågan blev det först tyst. Sen sa hon att jo, det går bra följt av lite tystnad. Sen klämde hon till med ett, det är ju mycket bättre än vad man brukar ha, det är ju ändå ingen som stänger kranen.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 287 inlägg
Just diskmaskinsavstängningen kan jag inte riktigt se vinningen med att lägga på automation.
Att det finns smartare än dagens mekaniska som ingen använder håller jag med om, bra exempel på det är Oras elektroniska som du trycker på och sedan är den öppen i 3h.
Att det finns smartare än dagens mekaniska som ingen använder håller jag med om, bra exempel på det är Oras elektroniska som du trycker på och sedan är den öppen i 3h.