Jag och sambon har precis börjat (för första gången) renovera i vår nya villa, vi började med tidigare ägares gamla sovrum som var i stort behov av lite kärlek.

Under den matta och gamla golvpapp så fanns det ett rätt så fint trägolv lagt. Men golvet är skadat från något över en del av golvet, är detta något som går att laga och få snyggt, eller är det bättre att satsa på något nytt form av golv?

Tack för förhand!

• 2026-05-20 22.20.53-7830.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2026-05-20 22.20.59-7831.jpg
    Skapa konto
  • 2026-05-11 21.39.21-7.jpg
    Skapa konto
  • 2026-05-19 20.07.54-7823.jpg
    Skapa konto
Det beror på vilket krav på perfektion ni har och vad ni tycker om. Jag skulle självklart slipa, linoljevaxa eller måla. Men jag accepterar och tycker om skavanker. Tycker att det blir mer levande och personligt så.

Andra föredrar "perfekta" laminatgolv.

• Gilla
Vrana
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Det beror på vilket krav på perfektion ni har och vad ni tycker om. Jag skulle självklart slipa, linoljevaxa eller måla. Men jag accepterar och tycker om skavanker. Tycker att det blir mer levande och personligt så.

Andra föredrar "perfekta" laminatgolv.
Jo så är det ju. Perfekt kanske det såklart aldrig kan bli, men jag tänker mer på att det kommer fasta massa skräp i hålen hela tiden och att det blir lite mer jobb att städa.

H huspelle95 skrev:
Jo så är det ju. Perfekt kanske det såklart aldrig kan bli, men jag tänker mer på att det kommer fasta massa skräp i hålen hela tiden och att det blir lite mer jobb att städa.
Det här golvet är sämre än ditt-skarvat, brännmärke efter vedklabb, hål efter trämask, breda springor. Mitt damm består mest av katthår, inga problem att hålla efter med robotdammsugare. Skönt att gå på.
Plastgolvet jag har i hallen utanför är enklare att svabba av. Men i mitt tycke mycket mindre känsla.
Screenshot_2026-05-20-23-03-04-710_com.miui.gallery-edit.jpg
Skapa konto

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Hyr en golvslip och slipa av en bit och se hur det ser ut!? Hur tjock är planken? Vårat köksgolv var ca 30mm så då finns det lite att ta av för att få ett jämnt golv.

Vi slipade vårt köksgolv precis. Såg för jäjligt ut innan en del brädor fick bytas men massa karaktär men det är INTE perfekt.

Om ni vill ha trägolvet så slipa det och sedan innan sista finslipnngen så kan ni spackla upp kvarvarande hål med träspackel. Men det kommer inte att se perfekt ut. Många äldre trägolv var aldrig tänkta att synas, utan gjordes som underlag till täckande linoliummattor etc.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
G Gornor Ulragh skrev:
Hyr en golvslip och slipa av en bit och se hur det ser ut!? Hur tjock är planken? Vårat köksgolv var ca 30mm så då finns det lite att ta av för att få ett jämnt golv.

Vi slipade vårt köksgolv precis. Såg för jäjligt ut innan en del brädor fick bytas men massa karaktär men det är INTE perfekt.
Funderade på om man inte bara kan köra med slipmaskin på en bit av golvet. Brädorna hos oss ör också 30mm, så finns ju att ta av 😅

Lackade ni golvet nått?

De stora "huggen" i golvet är lite tråkiga, ser för djupa för att slipa bort så antigen slipa de jämna iallafall så eller laga dem genom att fräsa ut någon centimeter och fälla in nytt trä.

• Gilla
Gornor Ulragh och 1 till
  • Laddar…
Bestämde oss nu för att lägga nytt golv ändå. Hade tagit sjukt lång tid om man skulle försöka rädda gamla golvet, eftersom jag ville byta ut spånet under emot riktig isolering. Känns lite tråkigt, men men.

Lite kul var dock att tidigare ägare senast la om golvet 1971, och golvet las från början 1937!

Tack till alla er som varit med gett input! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.