Tomture61
Mitt bostadshus från Trivselhus , byggt 2008 har plasten precis bakom gipsen.
Väggen (isoleringen) är 240 mm tjock efter plasten ;)

Byggare_Bubbis Byggare_Bubbis skrev:
Kommer nog köra på 120mm stomme.

Hur skulle jag fästa trästommen på lecamuren? Och trästommen i betongplattan?

Sen undrar jag hur ni andra har gjort med ventilation i garaget? Ska man sätta 4st ventiler i ytterväggarna? 2st i nederkant och på motsatt sida 2st högt placerade?
Spika stommen med spik avsedd för leca. I plattan kan du borra och fästa väggen med skruv avsedd för detta. Man kan väl köra expander också med mutter men det är nog inte vanligast

Lyfter igen, Blev 145mm stomme. Ska jag ha 45mm eller 70mm som installationsskikt?
Just nu står garaget utan isolering, tycker mig kunna se antydan till mögelpåväxt på stommen på vissa ställen. (små svarta prickar)

Vad gör jag åt detta?
Väntar med att bygga klart invändigt till våren?
Ställa dit en värmefläkt utan isolering känns inte vidare smart, iaf inte för plånboken...:surprised:

45mm skulle jag ta, mer isolering behöver du inte ha heller. Det lilla mögel som blir kan du nog borsta bort. Är det mycket så kan du behandla det.
En bild underlättar!
Någon värmefläkt skulle ev förvärra när det inte är klart. Vanligt med hög fuktighet när man bygger

Jag säger som holmberg87, skippa värmen under vintern.

• Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Ok kör på 45mm. Det går nog borsta bort påväxten verkar det som. Ska fixa en bild.

Ska man kolla fuktkvoten i virket innan jag stoppar i isolering, plastar osv..

Byggare_Bubbis Byggare_Bubbis skrev:
Ok kör på 45mm. Det går nog borsta bort påväxten verkar det som. Ska fixa en bild.

Ska man kolla fuktkvoten i virket innan jag stoppar i isolering, plastar osv..
Det tror jag inte du behöver, såvida det inte dryper av fukt. Virket torkar ut om du har luftspalter och kör värme sedan

45mm installationsskikt kommer jag använda i mitt.
Det absolut viktigaste snickarna rådde mig till är att fixa all ventilation efter att utsidan är klar, och det har nog räddat mig. Ingen antydan till mögel eller kondens någonstans alls.

Kommer att köra panel-gles-vindduk-145reglar med 145isolering-folie- 45inst.skikt med 45isolering-osb-gips.

Mvh Jonas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.