Hej,
Jag och sambo har nyligen köpt hus.
På infarten till fastigheten finns sen tidigare en betongplatta avsedd för garage. Ritningar från när fastigheten byggdes (2011) finns kvar.
Plattan har stått orörd men under öppen himmel sen 2011.
Till min fråga;
Hur vet man om plattan är i tillräckligt gott skick för att bygga garage på? Vad bör man kolla efter/göra? Bifogar lite bilder försatt skapa uppfattning om skick.
Jag och sambo har nyligen köpt hus.
På infarten till fastigheten finns sen tidigare en betongplatta avsedd för garage. Ritningar från när fastigheten byggdes (2011) finns kvar.
Plattan har stått orörd men under öppen himmel sen 2011.
Till min fråga;
Hur vet man om plattan är i tillräckligt gott skick för att bygga garage på? Vad bör man kolla efter/göra? Bifogar lite bilder försatt skapa uppfattning om skick.
Nog ingen fara med plattan, bara gräva upp på vardera sida och kolla hur tjock den är. Den lite maläten i kanterna men gör inget. Det är ett avlopp på centrum, vet ni vart det går. Rören ligger nog under plattan och kanske kopplat på ordinarie avloppsrör som ligger frostfritt. Hur ser det ut i närbild, är det med vattenlås eller som det heter "" spygatt """ utan vattenlås
Tack för input! Misstänker att avloppet är kopplat till avloppsrören, men inte helt säker. Är med vattenlås 😊J jonaserik skrev:Nog ingen fara med plattan, bara gräva upp på vardera sida och kolla hur tjock den är. Den lite maläten i kanterna men gör inget. Det är ett avlopp på centrum, vet ni vart det går. Rören ligger nog under plattan och kanske kopplat på ordinarie avloppsrör som ligger frostfritt. Hur ser det ut i närbild, är det med vattenlås eller som det heter "" spygatt """ utan vattenlås
Kommunen skulle vid en bygglovsansökan kunna ifrågasätta brunnen. Om den är kopplad till ordinarie avlopp brukar dom vilja att den har sandfång och oljeavskiljare som åtminstone uppfyller SS-EN 858 klass 2.
Klicka här för att svara