Hej allihopa! Först och främst, ursäkta min svenska, det är översatt.
Jag ska snart köpa ett hus, och det behöver en större renovering. Det första som behöver göras om är taket. Även om jag fortfarande måste göra om taket, tänkte jag att det skulle vara ett bra tillfälle att också bygga en takkupa. En på framsidan, eftersom det redan finns en. Och en på baksidan, eftersom jag vill gå rakt upp för trappan. Husets väggar är alla gjorda av betongblock. Bjälkarna till golv och tak vilar mot det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Huset ligger utanför ett planerat område, så vi behöver inga bygglov. Jag kommer fortfarande att prata med kommunen, visa dem de slutgiltiga ritningarna och meddela dem innan jag börjar.
Anledningen till att jag skriver här är att, även om jag har erfarenhet av att bygga, är jag nybörjare på att lägga tak, och att göra det i Sverige! Jag ska få hjälp av några vänner. Jag har gjort en första skiss av min idé. Den är inte färdig, har inte rätt trästorlekar, etc. Bara en idé för tillfället.
Jag söker råd. Ska jag bara fortsätta bygga det? (efter att ha avslutat designen förstås) Finns det någon byggregler jag behöver tänka på? Behöver jag prata med en byggnadsingenjör? Hur tar man sig an ett sådant här projekt? Jag kommer att göra det själv eftersom jag inte har tillräckligt med pengar för att anställa någon, och jag gillar att anta en utmaning! Och även för att spara pengar och kunna anskaffa materialet själv.
Alla råd är välkomna! Är jag galen? Tack! 🙌